اصطلاح قد جنین در سونوگرافی
اصطلاح قد جنین در سونوگرافی

اصطلاح قد جنین در سونوگرافی

اصطلاح قد جنین در سونوگرافی به انگلیسی Femur Length و به اختصار FL نوشته می شود. در اوایل دوران بارداری، سونوگرافیموارد متعددی از جمله وجود کیسه زرده، سن بارداری و سلامت آن را مشخص می کند. پس از گذشت سه ماهه اول بارداری، با یک جنین کامل رو به رو هستیم که عوامل دیگری برای تعیین سلامت و رشد کامل ان باید مورد بررسی قرار بگیرند.

در بین عوامل مورد بررسی یکی از نشانگر هایی که برای ارزیابی رشد و سلامت جنین مورد استفاده قرار می گیرد، طول استخوان ران است. این استخوان بلند در بدن جنین به مقیاس میلی متر اندازه گیری می شود.

 

محدودیت طول استخوان ران شاخص سلامت بارداری

اگر طول استخوان ران در جنین کوتاه تر از حد طبیعی اندازه گیری شود، برای مشخص شدن وضعیت ان باید آزمایش های دیگری را تجویز کرد. زیرا ممکن است اندازه گیری طول این استخوان با توجه به خطای انسانی، ایراد های دستگاه سونوگرافی و موارد دیگری به دقت انجام نشده باشد.

گرچه کوتاه بودن استخوان ران جنین در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری نشانه ای از مشکلات جدی است که در ادامه شرح داده می شود، در 73% از این موارد نوزاد سالم متولد می شود.

 

سندروم مینیاتوری یا کوتولگی

سندروم مینیاتوری یا کوتولگی زمانی مشخص می شود که طول استخوان ران جنین کمتر از 5 صدک باشد. در این شرایط مادر باید در مورد پیامد های احتمالی بارداری غیر طبیعی آگاه شود. یکی از نگرانی های مهم این است که جنین های با قد بسیار کوتاه، در معرض خطر دیسپلازی اسکلتی هستند. بیش از 200 نوع اختلال مختلف را می توان به عنوان دیسپلازی اسکلتی در نظر گرفت که سندروم کوتولگی و سندروم مینیاتوری از انواع آن هستند. این اختلالات همگی به علت نقص در رشد استخوان و غضروف های جنین ایجاد می شود. این اختلالات با کوتاه قدی تفاوت دارند. کوتاه قدی تنها کوتاه تر از میزان استاندارد بودن است.

 

عدم کفایت جفت

جفت نقش تغذیه جنین را بر عهده دارد و نگرانی محقققات از کفایت جفت برای تغذیه جنین هایی با استخوان کوتاه است. در چنین محیطی کوتاه بودن استخوان ران جنین می تواند منجر به مشکلات دیگر از جمله وزن کم و زایمان زودرس نیز بشود.

 

سندروم های نادر

علاوه بر این کوتاه بودن استخوان ران جنین می تواند نشانه ای از بیماری های ژنتیکی خاص مانند سندروم داون، سندروم پاتائو و سندروم ادوارد باشد. به همیثن علت با دیده شدن رشد ناکافی در استخوان ران آزمایش های تشخیصی دیگری برای مشخص کردن وضعیت جنین انجام می شود.

اندازه گیری قد استخوان ران جنین به نوعی چراغ قرمزی برای هشیاری والدین است. پس اصطلاح قد جنین در سونوگرافی یا FL در تشخیص سلامت جنین اهمیت زیادی دارد.

منبع: توضیحاتی در مورد اصطلاح قد جنین در سونوگرافی