چگونه با انتقاد برخورد کنیم


چگونه با انتقاد برخورد کنیم

آیا می دانید بهتر است چگونه با انتقاد برخورد کنیم ؟ هیچکدوم از ما دوست نداریم مورد انتقاد قرار بگیریم و معمولا اولین واکنش ما خشم و ناراحتی است. این امری طبیعی ست که ما دوست نداشته باشیم مورد قضاوت و انتقاد دیگران قرار بگیریم اما گاهی انتقاد می تواند بسیار سودمند باشد و حتی مسیر اشتباه زندگی و یا رفتار ما را تغییر دهد. البته نحوه انتقاد کردن نیز مهم است که  باید آن را به صورت جداگانه بررسی کرد. عکس العمل ما هنگامی که کسی از ما انتقاد می کند خیلی مهم است در ادامه شما را با رفتارهای مناسب در این وضعیت آشنا خواهیم کرد.

 

دو نوع انتقاد وجود دارد:

انتقاد عادلانه

در این نوع انتقاد فرد مقابل محترمانه و دوستانه از رفتار یا کار شما انتقاد می کند  و به هیچ عنوان قصد ندارد خود شما و یا شخصیتتان را مورد سرزنش قرار دهد. برای مثل همسرتان به شما می گوید غذا کمی شور بود. او با این جمله شما را شماتت نکرده است و تنها نظرش را درباره غذا به شما گفته است تا شما دفعه بعد بیشتر مراقب باشید.

انتقاد غیر عادلانه

در این نوع انتقاد فرد مقابل با تندی با شما سخن می گوید و بیشتر خود شما را مورد ملامت قرار می دهد.به عنوان مثال همسر شما بعد از صرف غذایی که از نظرش شور بوده است به شما می گوید: تو آشپزی بلد نیستی همیشه غذاهایت شور است.

 

خوب گوش دهید

اکثر ما زمانی که مورد انتقاد قرار می گیریم حالت دفاعی پیدا می کنیم و احساس ناامنی و بدی بهمان دست می دهد زیرا متوجه می شویم جایی از کارمان اشتباه بوده است. ولی باید بدانیم هیچ فردی کامل نیست. زمانی که کسی ایراد کارتان را گفت بهتر است ابتدا گوش کنید و با تکان دادن سر نشان دهید که موافق هستید. این کار حسنی که دارد این است که شما به طور کامل به او گوش داده اید و اجازه داده اید تا فرد بدون بحث و دعوا حرفش را به شما بزند.

 

زود جواب ندهید

بهتر است افکارتان را منسجم کنید و آرامش خود را حفظ کنید بعد جواب بدهید زیرا معمولا جواب های تند و شتاب زده باعث بحث و دعوا می شود.

 

انتقاد را بلند تکرار کنید

برای جلوگیری از سوتفاهم بهتر است یکبار دیگر مقابل وی جملات را تکرار کنید به عنوان مثال بگویید:”اگر خوب متوجه شده باشد شما فکر می کنید…” . در ضمن از شخص بخواهید تا با جزئیات منظورش را بگوید.

 

کلام آخر

اگر اشتباه از جانب شما بوده است و انتقاد به جا و عادلانه بوده بهتر است بپذیرید و عذرخواهی کنید و از تجربه های خود درس بگیرید.

 

حال می دانیم چگونه با انتقاد برخورد کنیم .

منبع: یاد بگیریم چگونه با انتقاد برخورد کنیم