تغذیه قبل از اهدای خون

تغذیه قبل از اهدای خون

تغذیه قبل از اهداى خون

ناگفته پیدا است که اهداى خون مى تواند قواى بدن را دچار افت کند؛ به همین خاطر تغذیه قبل از اهدای خون اهمیت دارد. می توانید با بهره بردن از بهترین ضدّ خستگی طبیعى یعنى آهن، با برخی از اثرات سوء اهداى خون مقابله کنید. آهن مزایای شگفت انگیزى براى بدن شما دارد. عدم وجود مقدار کافی آهن در خون می تواند بر توانایی شما در اهدا کمک کند. خون شما تحت آزمایش قرار می گیرد که سطح هموگلوبین شما را بررسی می کند. هموگلوبین کافی در خون به انتقال اکسیژن به بافت های بدن کمک می کند. اگر آزمایش نشان دهد که هموگلوبین شما خیلی کم است، از خون اهدایى شما صرف نظر مى شود.

تغذیه صحیح قبل و بعد از اهدای خون باعث می شود که بدن شما هموگلوبین کافی برای اهدا داشته باشد و مى تواند از خستگى مفرط بعد از این عمل نیک جلوگیری کند.

 

آهن بخورید

غذاهاى غنی و سرشار از آهن بخورید. قبل از اهداى خون، از  خوردن ماهی (به وی)، مرغ، لوبیا، عدس، توفو، سیب زمینی، بادام زمینی، اسفناج، کشمش و غلات و نان های غنی شده آهن لذت ببرید.

 

غذای چرب نخورید

بعد از اهدای خون، خون شما برای بیماری هاى عفونی مانند هپاتیت C و HIV آزمایش خواهد شد. چربی زیاد در جریان خون می تواند روی نتیجه ى آزمایش تأثیر بگذارد. اگر آزمایشگر قادر به بررسى دقیق خون شما نباشد، از خون اهدایى شما چشم پوشى مى کنند. از همبرگر، بستنی، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای چرب پرهیز کنید تا چربی های اضافی از جریان خون شما خارج شود.

 

ویتامین سی

ویتامین C توانایی بدن در جذب آهن را افزایش می دهد. به طور کلی بدن شما تمام آهن موجود در غذا را جذب نمى کند. در واقع فقط کسری از آهن جذب بدن می شود. ترکیب غذاهای غنی از آهن با سایر مواد حاوی ویتامین C میزان جذب بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی، مرکبات، کلم بروکلی و اسفناج همه منابع عالی ویتامین C هستند.

 

آب بیشتری بنوشید

توصیه می شود در روز قبل و بعد از اهدای خون، آب بیشترى مصرف کنید.

 

٤٨ ساعت قبل از اهداى خون، قرص آسپرین استفاده نکنید

پلاکت ها به شکل گیرى لخته برای قطع خونریزى در هنگام برش یا زخمی شدن کمک می کنند. این سلول هاى کوچک باید در طی پنج روز پس از اهدا، مورد استفاده قرارگیرند؛ آسپرین بر عملکرد پلاکت ها تأثیر می گذارد؛ بنابراین با وجود آسپرین در جریان خون، قادر به اهداى خون نخواهید بود.

 

استراحت

حداقل تا ٢٤ ساعت بعد از اهداى خون از بلند کردن اشیاء سنگین و ورزش شدید جلوگیری کنید.

خوب خوابیدن و عدم استراحت به اندازه تغذیه قبل از اهداى خون مهم است.

منبع: تغذیه قبل از اهداى خون چگونه است؟