ماهی آنجل آکواریوم
ماهی آنجل آکواریوم

ماهی آنجل آکواریوم

ماهی آنجل آکواریوم یا فرشته ماهی یکی از زیباترین گونه های ماهیان آب شیرین مناسب برای نگهداری در آکواریوم است. این ماهی قابلیت نگهداری در کنار دیگر ماهیان صلح جو را دارد. ماهی آنجل آکواریوم در دسته ماهیان سیچلاید یا سیکلید قرار دارد و بومی منطقه آمازون است.

ماهی آنجل نهایتاً تا طول 15 سانتی متر رشد می کند و با دیگر ماهیان گیاه خوار سازگاری خوبی دارد. دمای مناسب برای نگهداری از ماهی آنجل 26 تا 28 درجه سانتیگراد و پی اچ خنثی است.

 

گونه های مختلف

ماهی آنجل گونه های مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به آنجل باله بلند، آنجل ببری، آنجل سفید، آنجل مشکی، آنجل باله بلند نقره ای، آنجل باله بلند دودی آنجل نیم تنه مشکی اشاره کرد. البته رنگ های جذاب تری از این ماهی زیبا برای مثال انجل قرمز نیز اخیراً تولید شده است و انواع اصلی ماهی آنجل از نظر وراثت پایدار تر هستند.

کشور تایلند اخیرا نوعی از ماهی آنجل را تولید کرده است که رنگ فسفری دارد و در شب از خود نور ساطع می کند.

 

نگهداری از ماهی آنجل

آنجل گونه ای از ماهیان آب شیرین است که نیاز به تغذیه مقوی دارد و آب آکواریوم محل نگهداری آن نباید نیتریت داشته باشد. حد اقل حجم آکواریوم برای نگهداری یک جفت ماهی آنجل 60 لیتر است و در فضای بزرگتر نیز می توان از آن ها بهتر نگهداری نمود.

ماهی آنجل از لارو پشه، بچه ماهی، میگو و … تغذیه می کند و مانند دیگر ماهیان آکواریوم آب شیرین می توان از غذا های ماهی آماده برای تغذیه آن ها استفاده کرد.

 

روش تولید مثل

برای تولید مثل ماهی آنجل به سنگ سفید مرمر نیاز است که با زاویه 10 درجه در آکواریوم قرار داده شود. پس از آنکه ماهی تخم ریزی خود را روی این سنگ ها انجام دهد باید سنگ را به آکواریوم دیگری متنقل کرد و از دارو های قارچ کش برای پاکسازی آب استفاده نمود.

دمای آکواریوم جدید باید با آکواریوم محل تخم ریزی یکسان باشد تا شوک دمایی به تخم ها وارد نشود. نیاز است در نزدیکی تخم ها یک سنگ هوا قرار بگیرد تا تخم ها به اکسیژن کافی دسترسی داشته باشند.

غذای لارو ماهی آنجل تخم میگو است که پس از جمع شدن کیسه زرده هر 4 ساعت یک بار با آن ها تغذیه می شوند.

البته برخی از جفت ماهی های آنجل خود قادر به پرورش تخم ها هستند ولی در بین ماهیان آکواریومی این رفتار شایع است که به تخم های خود به چشم یک وعده غذایی نگاه می کنند.

 

نکته

در تکثیر ماهیان آکواریومی باید به این نکته دقت نمود که بسیاری از ماهی های وارداتی عقیم شده هستند و قابلیت تکثیر ندارند و ماهی آنجل آکواریوم نیز مستثنی نیست.

منبع: پرورش و نگهداری ماهی آنجل آکواریوم