۲ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

تغذیه قبل از اهداى خون چگونه است؟

تغذیه قبل از اهدای خون

تغذیه قبل از اهدای خون

تغذیه قبل از اهداى خون

ناگفته پیدا است که اهداى خون مى تواند قواى بدن را دچار افت کند؛ به همین خاطر تغذیه قبل از اهدای خون اهمیت دارد. می توانید با بهره بردن از بهترین ضدّ خستگی طبیعى یعنى آهن، با برخی از اثرات سوء اهداى خون مقابله کنید. آهن مزایای شگفت انگیزى براى بدن شما دارد. عدم وجود مقدار کافی آهن در خون می تواند بر توانایی شما در اهدا کمک کند. خون شما تحت آزمایش قرار می گیرد که سطح هموگلوبین شما را بررسی می کند. هموگلوبین کافی در خون به انتقال اکسیژن به بافت های بدن کمک می کند. اگر آزمایش نشان دهد که هموگلوبین شما خیلی کم است، از خون اهدایى شما صرف نظر مى شود.

تغذیه صحیح قبل و بعد از اهدای خون باعث می شود که بدن شما هموگلوبین کافی برای اهدا داشته باشد و مى تواند از خستگى مفرط بعد از این عمل نیک جلوگیری کند.

 

آهن بخورید

غذاهاى غنی و سرشار از آهن بخورید. قبل از اهداى خون، از  خوردن ماهی (به وی)، مرغ، لوبیا، عدس، توفو، سیب زمینی، بادام زمینی، اسفناج، کشمش و غلات و نان های غنی شده آهن لذت ببرید.

 

غذای چرب نخورید

بعد از اهدای خون، خون شما برای بیماری هاى عفونی مانند هپاتیت C و HIV آزمایش خواهد شد. چربی زیاد در جریان خون می تواند روی نتیجه ى آزمایش تأثیر بگذارد. اگر آزمایشگر قادر به بررسى دقیق خون شما نباشد، از خون اهدایى شما چشم پوشى مى کنند. از همبرگر، بستنی، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای چرب پرهیز کنید تا چربی های اضافی از جریان خون شما خارج شود.

 

ویتامین سی

ویتامین C توانایی بدن در جذب آهن را افزایش می دهد. به طور کلی بدن شما تمام آهن موجود در غذا را جذب نمى کند. در واقع فقط کسری از آهن جذب بدن می شود. ترکیب غذاهای غنی از آهن با سایر مواد حاوی ویتامین C میزان جذب بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی، مرکبات، کلم بروکلی و اسفناج همه منابع عالی ویتامین C هستند.

 

آب بیشتری بنوشید

توصیه می شود در روز قبل و بعد از اهدای خون، آب بیشترى مصرف کنید.

 

٤٨ ساعت قبل از اهداى خون، قرص آسپرین استفاده نکنید

پلاکت ها به شکل گیرى لخته برای قطع خونریزى در هنگام برش یا زخمی شدن کمک می کنند. این سلول هاى کوچک باید در طی پنج روز پس از اهدا، مورد استفاده قرارگیرند؛ آسپرین بر عملکرد پلاکت ها تأثیر می گذارد؛ بنابراین با وجود آسپرین در جریان خون، قادر به اهداى خون نخواهید بود.

 

استراحت

حداقل تا ٢٤ ساعت بعد از اهداى خون از بلند کردن اشیاء سنگین و ورزش شدید جلوگیری کنید.

خوب خوابیدن و عدم استراحت به اندازه تغذیه قبل از اهداى خون مهم است.

منبع: تغذیه قبل از اهداى خون چگونه است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

هپاتیت سى چیست و چه علائمی دارد؟

هپاتیت سی

 

هپاتیت سى

در مورد بیمارى هپاتیت سی بیشتر بدانیم.

ممکن است این سؤال براى شما پیش بیاید که هپاتیت C چیست و چرا مهم است که فرد مبتلا به هپاتیت C تحت درمان قرار بگیرید؟ در این نوشتار پاسخ برخی سؤالات متداول در مورد هپاتیت C وجود دارد.

 

هپاتیت C چیست؟

نوعی بیماری است که توسط ویروسی ایجاد می شود که کبد را آلوده می کند. عفونت ناشى از هپاتیت C می تواند منجر به التهاب کبد شود و باعث شود که سیستم ایمنی بدن به سلول هاى سالم کبد حمله کند.

 

علائم هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C می تواند یک بیماری خاموش باشد، به این معنی که افراد می توانند به آن مبتلا باشند، اما علائم قابل توجهی نداشته باشند – تقریباً 70٪ – 80٪ از مبتلایان به هپاتیت حاد C هیچ علامتی ندارند. با این حال، برخی از افراد به زودی بعد از آلوده شدن می توانند شاهد بروز علائم خفیف تا شدید باشند.

 

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به این بیمارى هیچ علامتی ندارند، ممکن است ندانند که به هپاتیت C مبتلا هستند و به همین دلیل به دنبال معالجه نباشند. علائم بیماری مزمن هپاتیت C ممکن است بعد از گذشت سال ها ظاهر شود. در این مدت فرد آلوده می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

 

علائم هپاتیت C حاد و مزمن 

تب

خستگی (احساس خستگی حتی اگر استراحت و فعالیت عادی داشته باشید)

از دست دادن اشتها

حالت تهوع (معده ناراحت)

استفراغ

درد شکم (درد در روده)

ادرار تیره

مدفوع رنگی خشتی

درد مفاصل

زردی (رنگ زرد در چشم یا پوست)

 

 

تغییر سبک زندگی

اگر از مبتلایان به هپاتیت مزمن C هستید، ممکن است لازم باشد تغییراتى در شیوه زندگی خود داشته باشید تا در حد امکان سالم بمانید. سلامت عمومی برای این دسته از بیماران مهم است.

 

چگونه هپاتیت C به دیگرى سرایت پیدا مى کند؟

هپاتیت C در اثر ویروسی ایجاد می شود که مى تواند وقتى خون شخصی آلوده به ویروس هپاتیت C با خون شخصی که آلوده نیست، تماس یابد منتقل شود. از طریق غذا یا آب یا با نشستن روی صندلی توالت فرنگى پخش نمی شود. اما با چنگال یا قاشق مشترک؛ شیر دادن؛ بغل کردن، بوسیدن، دست دادن و سرفه یا عطسه انتقال نمى یابد.

 

چگونه می توان خطر ابتلا به این بیمارى را کاهش داد؟

روش هایی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس هپاتیت C وجود دارد؛ برخی از این موارد عبارتند از:

از استفاده مشترک یا استفاده مجدد از سوزن، سرنگ یا هر نوع تجهیزات دیگر برای تهیه و تزریق دارو، استروئید، هورمون یا سایر مواد خودداری کنید.

 

جهت خالکوبی یا سوراخ کردن فقط به مراکز رسمی و دارای مجوز مراجعه کنید.

با رعایت بهداشت فردى مى توان خطر ابتلا به هپاتیت سی را کاهش داد.

منبع: هپاتیت سى چیست و چه علائمی دارد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی