۴ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

هوش راکون ها چقدر است ؟

هوش راکون

هوش راکون

هوش راکون ها

راکون ها حیوانات بسیار باهوشی هستند و همه چیز خوار هستند. هوش راکون ها مورد توجه افرادی که از نزدیک با آن ها در تماس اند قرار می گیرد. چهره ی راکون ها به گونه ای است که گویی ماسکی برای دزدی همیش به چهره دارند.


غذای راکون چیست ؟

راکون ها در طبیعت تقریباً هر چیزی را که در دسترس داشته باشند می خورند. جیره ی غذایی آن ها شامل انواع میوه ها، ریز میوه ه، آجیل، گیاهان، حشرات، قورباغه، ماهی و موش صحرایی است. در حومه ی مناطق مسکونی راکون ها برای پیدا کردن غذا مانند گربه ها در سطل زباله کند و کاو می کنند. در مناطقی که راکون ها زندگی می کنند، مردم از سطل زبال های عمومی با درب ضد راکون استفاده می کنند. زیرا این موجودات می تواند به شدت کثیف کاری کنند.


آیا راکون ها دزدی می کنند ؟

راکون ها دست های ظریف و کوچکی دارند کهمی توانند به راحتی در پوش ها را بر دارند، در ها را باز کنند و موانع را از سر راه خود کنار بزنند تا غذای مورد علاقه ی خود را به دست بیاورند. مطالعات پژوهشی روی راکون ها نشان داده است که مهارت دستیابی به هدف را تا مدت 3 سال می توانند به خاطر بیاورند. این مدت زمان برای حیوانی که در طبیعت بین دو تا سه سال عمر می کند، عدد شگفت انگیزی است.


حکایت هوش راکون ها

شاید این داستان را شنیده باشید که برای آزمایش هوش کلاغ ظرف آبی با ارتفاع آب بسیار کم را در اختیار کلاغ گذاشتند و کلاغ با انداختن سنگ در آب، سطح آن را بالا آورده تا بتواند از آن بنوشد. راکون ها نیز همینگونه عمل می کنند.

در پژوهشی ظرف آبی با ارتفاع کم و غیر قابل دسترسی انتخاب شد و غذای راکون ها روی آب شناور قرار داده شد. راکون ها با انداختن سنگ در ظرف، ارتفاع آب را بالا آوردند تا به غذا ذسترسی پیدا کنند. از 8 راکونی که مورد آزمایش قرار گرفتند، دو راکن این کار را به دفعات تکرار کردند.


خلاقیت در راکون ها

آزمایش های مختلفی نشان می دهند که راکون ها برای حل مسائل جدیدی که پیش روی آن ها قرار می گیرد راه حل های خلاقانه پیدا می کنند. در واقع راکون ها توانایی حل مساله ی بالایی در بین حیوانات دارند. جالب این است که برای دسترسی به هدف راکون های مختلف راه حل های مختلفی را اتخاذ می کنند. پس انتخاب راه حل در آن ها به صورت غریزی نیست.


با هوش تر از راکون

با وجود اینکه راکون ها حیوانات باهوشی هستند نمی توان هوش راکون ها را با هوش حیوانات دیگری مثل کلاغ برابر دانست. کلاغ ها به مراتب با هوش ترند.

منبع: هوش راکون ها چقدر است ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

راهکار برای درمان آفتاب سوختگی

درمان طبیعی آفتاب سوختگی
درمان طبیعی آفتاب سوختگی

درمان طبیعی آفتاب سوختگی

سوختگی پوست در اثر تابش آفتاب در فصل تابستان شیوع بالایی دارد. به همین دلیل راه درمان طبیعی آفتاب سوختگی از جمله مواردی است که همه باید در خصوص آن اطلاع داشته باشند. آفتاب سوختگی شدید همراه با درد، خارش و قرمزی است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ساخت ویتامین د در بدن می شود و لازم است. اما برخی از انواع پوست به قدری حساس اند که دچار سوختگی در اثر تابش آفتاب می شوند.

 

آفتاب سوختگی چیست ؟

هر گونه التهاب پوست در اثر قرار گرفتن در معرض پرتو فرا بنفش به ویژه از سوی خورشید در دسته ی آفتاب سوختگی جای می گیرد. درمان آفتاب سوختگی بسته به شدت آن ممکن است چند روز به طول بیانجامد.

 

علت آفتاب سوختگی چیست ؟

اگر پوست صورت یا بدن بدون محافظت (لباس یا کرم ضد آفتاب) به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد دچار درجاتی از سوختگی می شود. واکنش پوست در پاسخ به سوختگی این است که ملانین تولید می کند و ملانین است که باعث تیرگی پوست می شود.

 

علائم آفتاب سوختگی

بسته به شدت سوختگی رنگ پوست بین صورتی تا قرمز تغییر می کند

پوست احساس گرما و داغی می کند

در موارد شدید احساس درد وجود دارد

خارش

تورم

در برخی از موارد تاول و ترشح از تاول ها

سر درد، تب، تهوع و خستگی نیز می توانند از علائم آفتاب سوختگی شدید باشند.

 

اقدامات لازم پس از آفتاب سوختگی

دوش آب خنک

استفاده از کرم های مرطوب کننده

آلوئه ورا

پماد سوختگی

نوشیدن آب کافی

دستکاری نکردن تاول ها در صورت وجود

از جمله اقدامات لازم توصیه شده از سوی پزشکان در مورد آفتاب سوختگی هستند.

آفتاب سوختگی از 4 ساعت تا 5 روز برای درمان به زمان نیاز دارد.

 

موادی که می تواند به صورت موضعی استفاده شود

برای درمان طبیعی آفتاب سوختگی می توان لعاب بلغور یا جو پرک، شیر، چای سیاه، ماست و نشاسته ذرت را روی موضع قرار داد.

آلوئه ورا و روغن نارگیل نیز کمک بسیار بزرگی برای درمان سوختگی هستند. این دو گیاه به خوبی می توانند التهابات و درد را کاهش دهند. کرم های تهیه شده از این دو نیز در بازار وجود دارد و از سوی پزشکان توصیه می شود.

 

غذا های آب رسان

در زمان آفتاب سوختگی، آب رسانی به پوست اهمیت بالایی دارد. علاوه بر اقدامات موضعی لازم است تغذیه فرد به گونه ای باشد که آب بدن آو به اندازه کافی تأمین گردد. آب هندوانه، آب نارگیل، مرکبات و … همگی مفید اند.

 

پیشگیری از آفتاب سوختگی

مانند تمام عارضه ها و بیماری ها، پیشگیری بهتر از درمان است. استفاده ی درست از ضد آفتابنوشیدن آب کافی، مصرف ویتامین ها و مکمل ها و پوشش مناسب برای پیشگیری از آفتاب سوختگی تاثیر دارند. به هر حال در صورت بروز این عارضه، راه درمان طبیعی آفتاب سوختگی باید فوراً به کارگیری شود.

منبع: راهکار برای درمان آفتاب سوختگی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری چربی خون

  • قارچ گانودرما چه تاثیری بر درمان چربی خون دارد ؟

    قارچ گانودرما چه تاثیری بر درمان چربی خون دارد ؟

     

    تاثیر گانودرما بر چربی خون به عنوان قارچی که سالیان سال در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها مورد مصرف قرار می گرفته است، در قالب تاثیر خواص قارچ گانودرمابر سلامت قلبی-عروقی مورد بررسی قرار گرفته است.

    قارچ گانودرما با سابقه ی 2000 ساله، در حال جذب روز افزون محبوبیت در جامعه ی بشری است. در این راستا پژوهش های علمی زیادی همه ساله در سراسر دنیا برای پی بردن به خواص دارویی این قارچ انجام می شوند.

    کاربرد های گانودرما

    قارچ گانودرما که بومی مناطق شرق آسیا است از قدیم الایام برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. یکی از کاربرد های آن درمان فشار خون و درمان بیماری های اعصاب بوده است. البته از این قارچ به عنوان اکسیر جوانی یاد می شود و برای مقاصد زیبایی و رشد مجدد مو ها نیز کاربرد دارد.

    چربی خون چیست ؟

    وجود چربی در بدن انسان امری طبیعی است. در واقع چربی برای فعالیت های زیستی بدن و جذب و استفاده از ویتامین ها و همچنین ساخت سلول های جدید و هورمون ها لازم و ضروری است.

    چربی در خون انسان قابلیت انحلال ندارد و برای حرکت در خون به نوعی پروتئین به نام لیپو پروتئین می چسبد. دو دسته لیپو پروتئین وجود دارد : LDL بد و HDL خوب!

    اگر کلسترول خوب در خون انسان زیاد شود چربی مازاد را برای دفع به کبد بر می گرداند. اما، اگر کلسترول بد زیاد شود در دیواره ی رگ ها رسوب کرده و سبب گرفتگی عروق و رگ های خونی می شود و می تواند سکته را در پی داشته باشد. به همین دلیل برای سلامت قلب و عروق باید چربی بد خون را مورد بررسی قرار داد.

    پژوهشی با گانودرما

    در پژوهشی در خصوص تاثیر گانودرما بر چربی خون و بیماری های قلبی و عروقی مجموعه ای از 398 فرد بیمار انتخاب شدند. مصرف 1.5 تا 3 گرم گانودرما به صورت روزانه به مدت 12 تا 16 هفته در دستور کار این پژوهش قرار داشت.

    در کنار استفاده از گانودرما، به برخی از این افراد دارونما داده شد. این پژوهش توانست تا حدودی تاثیر گانودرما بر چربی خون را نشان دهد. در این پژوهش برای بررسی تاثیر گانودرما بر بیماری های قلبی و عروقی، تاثیر آن بر قند خون نیز اندازه گیری شد.

    پژوهش های دیگر

    مواد موثره ی موجود در قارچ گانودرما از رسوب چربی بد در دیواره ی رگ های خونی جلوگیری می کند. در یکی از پژوهش های انجام شده کاهش 18 درصدی چربی خون پس از استفاده از گانودرما برای موش های آزمایشگاهی اثبات شده است.

    قارچ گانودرما می تواند فشار خون را نیز تنظیم کند و در کنار کاهش چربی از بروز حملات قلبی و سکته های مغزی جلوگیری شود.

    برای پی بردن دقیق تر به تاثیر گانودرما بر چربی خون به تحقیقات بالینی بیشتری نیاز است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    سامان احمدی

    وسواس و افسردگی

    رابطه وسواس و افسردگی
    رابطه وسواس و افسردگی

    رابطه وسواس و افسردگی

    مسئله رابطه وسواس و افسردگی، در سال های اخیر توجه کارشناسان زیادی را به خود جلب کرده است. افراد مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری یا OCD بیشتر در معرض ابتلا به انواع دیگر بیماری های روانی هستند. یکی از رایج ترین این اختلالات روانی که افراد وسواسی می توانند به آن مبتلا شوند اختلالات افسردگی MDD است. در حقیقت تحقیقات نشان می دهد تا دو سوم افراد مبتلا به OCD یک دوره افسردگی عمده را تجربه می کنند. این مسئله ناشی از دلایل مختلفی است ، از استرس به واسطه رفتار های وسواسی و اجباری تا تغییرات بیوشیمیایی در مغز که می تواند رفتار و حالات روانی شخص را تغییر دهد.

    افسردگی می تواند در افراد مبتلا به OCD مسئله بسیار جدی باشد زیرا توانایی آن ها نسبت به مهار نشانه های وسواس را تحت تاثیر قرار میدهد.

     

    اختلال افسردگی

    افسردگی، اختلالی بیش از بروز حس ناراحتی در شخص است. اگر شخصی علاوه بر تجربه حس غم، به مدت حداقل دو هفته نسبت به فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می برده است و یا علایقش، تمایلی نشان نمی دهد می توان گفت دچار اختلال افسردگی MDD شده است. اغلب آن ها چهار نشانه از نشانه های زیر را از خود نشان می دهند :

    خوردن بیش از اندازه یا بسیار کم

    خوابیدن بیش از اندازه یا بسیار کم

    داشتن انرژی کم

    احساس بی قراری زیاد و یا بی حالی شدید

    داشتن احساس بی ارزشی و یا حس گناه

    داشتن اندیشه های مسمومی مانند خودکشی

    به طور کلی ممکن است این نشانه ها به قدری در شخص شدید باشد که شخص مانند سابق نتواند از پس فعالیت های خانه و یا محل کار خود برآید.

     

     

    چگونه وسواس و افسردگی با هم درارتباطند

    افسردگی در افراد وسواسی عمدتا بعد از شروع علائم وسواس رخ می دهد. هم چنین دانشمندان معتقدند که ممکن است عوامل بیوشیمیایی در پدیدار شدن افسردگی در شخص، دخیل باشند. به عنوان مثال ما می دانیم که OCD و MDD هر دو با تغییرات در تولید و فعالیت سروتونین ، نوعی ماده شیمیایی که انتقال دهنده سیگنال ها بین سلول های عصبی هستند، در ارتباطند.

    هم چنین اکثر شواهد نشان می دهد که علائم افسردگی به طور کلی با وسواس افکار منفی که شخص نمی تواند از آنها خلاص شود بیشتر ارتباط دارد تا وسواس عملی که شخص نمی تواند رفتار های تکراری خود را کنترل کند.

     

    برای درمان هم زمان این دو اختلال روانی حتما باید به یک متخصص درمانگر مراجعه کنید تا آن ها با استفاده از دانش و تجربه حاصل از درمان افراد با شرایط مشابه شما را به درستی راهنمایی کنند. معمولا درمانگر در این شرایط، ضمن توجه بهرابطه وسواس و افسردگی ابتدا به درمان افسردگی می پردازد.

    منبع: وسواس و افسردگی

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    سامان احمدی