۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

راهکار هایی برای اینکه یاد بگیریم چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟


چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟
چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

آیا این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده است و از خود می پرسید که چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟ در این نوشته سعی داریم مواردی که از شما پدر و مادر خوبی برای فرزندتان می سازد را بیان کنیم.

والدین خوب به نفع کودک خود تصمیم می گیرند. البته هیچ پدر و مادری کامل نیستند ولی این بدان معنا نیست که لازم نباشد در جهت رسیدن به هدف تلاش کنند.

 

الگوی خوبی باشید

فرزندان با دستور و امر و نهی نمی آموزند. آن ها رفتار ها را می بینند و الگو بر می دارند. انسان به گونه ای خلق شده است که می تواند رفتار های دیگران را کپی برداری کند و کودکان بیش از همه بر رفتار والدین خود متمرکز هستند. برای مثال برای داشتن فرزندان مودب باید احترام او را نگه دارید و با او با کرامت برخورد کنید.

 

عاشق فرزند خود باشید و در عمل این علاقه را نشان دهید

تقریباً همه ی پدر و مادر ها فرزندان خود را دوست دارند. اما دوست داشتن در دل کافی نیست و فرزند شما باید این عشق و علاقه را در کلام و عمل شما حس کند. فرزندان خود را ببوسید و در آغوش بگیرید. بازی با کودکان را نیز فراموش نکنید. زیرا کودکان این را نشانه ای از توجه و علاقه ی شما می بینند.

 

مهربان و محکم باشید

پدر و مادرها باید تمرین کنند در اوج صلابت، مهربان باشند. کلامی که در قبال فرزندانتان به کار می برید بسیار اهمیت دارند. سعی کنید از هر چه که اثر منفی بر فرزند شما دارد دوری کنید و تا جایی که در توان دارید در قالب عبارات و رفتار های مثبت نگرانه به تربیت او بپردازید.

 

امنیت ایجاد کنید

یکی از موارد مهم در تربیت کودکان این است که برای آن ها محیطی امن ایجاد کنید. به خواسته های آن ها حساس باشید و واکنش نشان بدهید. کودکان اولین تجربه های خود از محیط اجتماعی را در خانه می بینند.

 

با فرزندان خود صحبت کنید

صحبت کردن با کودکان و به دقت گوش دادن به صحبت های آن ها سنگ بنای تعاملات اجتماعی آن ها در آینده خواهد شد. با اینکار شما به رشد مغزی فرزند خود کمک می کنید. ضمن اینکه با حرف زدن احساس بهتری به فرزند خود می دهید و این احسلاس بهتر بر سلامت جسمانی آن ها نیز اثر گذار خواهد بود.

 

خود را فراموش نکنید

همواره به سلامت روانی و جسمانی خود بها دهید تا فرزند شما نیز بیاموزد که باید برای خود و اطرافیانش ارزش قائل باشد.

در دنیای امروز همه پدر و مادر ها باید به دنبال یادگرفتن راه درست باشند و همه باید بیاموزیم که چگونه پدر و مادر خوبی باشیم؟

منبع: راهکار هایی برای اینکه یاد بگیریم چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

آیا می دانید قرص اورژانسی چیست و چگونه مصرف میشود؟

 

 

قرص اورژانسی چیست و چگونه مصرف میشود؟

آیا می دانید قرص اورژانسی چیست و چگونه مصرف می شود؟ قرص اورژانسی در حقیقت قرص ضد بارداری است که برای خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، تجویز می شود. این قرص را نباید به عنوان قرص جلوگیری از بارداری به طور مرتب و عمومی استفاده کرد بلکه همانطور که از اسمش پیداست برای موارد خاص است.

 

قرص اورژانسی چگونه کار می کند؟

این قرص در واقع تخمک گذاری قبل از بارداری را عقب می اندازد. این قرص به شکل موقتی مانع از آزاد شدن تخمک ها می شود و روند بارداری را متوقف می کند به عبارت دیگر از قرار گرفتن تخمک های به احتمال بارور شده در رحم جلوگیری می کند. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه این قرص زودتر مصرف شود اثر گذاری آن بیشتر خواهد بود. یعنی تا قبل از 72 ساعت بعد از رابطه جنسی حفاظت نشده مصرف شود.

 

چه کسانی نباید قرص اورژانسی را مصرف کنند؟

خانم هایی که شک دارند که شاید از قبل تر باردار شده باشند نباید این قرص را بخورند زیرا می تواند خطرناک باشد و احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. حتی احتمال به دنیا آمدن نوزاد مرده نیز وجود دارد. برخی افراد ممکن است به این قرص ها حساسیت داشته باشند.

 

تداخل قرص های اورژانسی به برخی ترکیبات دارویی:

  • برخی آنتی بیوتیک ها
  • امپرازول
  • داروهای کاهنده اسید معده
  • داورهای ضد صرع
  • داروهای ضد ایدز
  • داروهای ضد سل

البته می توانید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

 

قرص اورژانسی در زمان شیردهی

احتمال اینکه در زمان شیردهی مقداری از هورمون های موجود در قرص اورژانسی به شیر مادر راه پیدا کند. ولی برای کودک خطری ایجاد نمی کند. برای احتیاط بیشتر می توانید چند روزی به فرزند خود شیر ندهید. قبل از مصرف با پزشک خود راجب انتخاب نوع قرص اورژانسی مشورت نمایید.

 

عوارض قرص های اورژانسی

باید بدانید که این قرص ها به صورت بلند مدت عارضه ندارند اما از عوارض کوتاه مدت آن به موارد زیر می شود اشاره کرد.

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • احساس خستگی و بی قراری
  • دل درد
  • استفراغ
  • جلو انداختن عادت ماهیانه
  • دردناک تر شدن عادت ماهیانه

 

در چه صورت به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر احساس می کنید که باردارید.
  • عادت ماهیانه تان سبک تر از همیشه است.
  • مدت عادت ماهیانه از همیشه کوتاه تر شده است.
  • احساس درد در ناحیه پایین شکم.
  • ادامه دار شدن احساس تهوع
  • عادت ماهیانه تان بیش از هفت روز به تاخیر بیفتد.

 

چند نکته مهم:

  • مصرف قرص اورژانسی نمی تواند از بیماری های مقاربتی جلوگیری کند بنابراین برای پیشگیری از بیماری روش دیگری را انتخاب کنید.
  • بهتر است درباره انواع قرص های اورژانسی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

در این مقاله دریافتید قرص اورژانسی چیست و چگونه مصرف می شود.

 

منبع: آیا می دانید قرص اورژانسی چیست و چگونه مصرف میشود؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

اندورفین چیست و چگونه می توان سطح آن را در بدن افزایش داد ؟

اندورفین چیست
اندورفین چیست

آیا می دانید اندورفین چیست؟

اگر راجع به مواد شیمیایی شادی آفرین در بدن شنیده باشید حتماً کجکاو هستید که بدانید اندورفین چیست ؟ اندورفین به نوعی از مواد پپتیدی طبیعی گفته می شود که در بدن تولید می شوند و گیرنده های احساسی در مغز را فعال می کنند. در واقع اندورفین تمام فواید مورفین و داروهای خواب آور را دارد اما ضرر های آن ها را ندارد.

 

هوشیاری ذهن با اندورفین

دارو های انرژی زا و افزایش دهنده ی سطح هوشیاری تبعاتی همچون تغییرات خلقی، خستگی، کندی ذهن و حتی اعتیاد دارند. اما عوارضی برای افزایش ترشح اندورفین طبیعی در بدن ذکر نشده است.

 

نحوه ترشح اندورفین در بدن

اندورفین یکی از کلیدهای شادی در زندگی است. اندورفین را سیستم عصبی مرکزی می سازد و سطح کم اندورفین معمولاً مرتبط با درد های مزمن، درد های احساسی، فیبرومیالژیا، اعتیاد و رفتار های پر خطر است. دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و اندورفین همزمان با هم در بدن کار می کنند و مسئول شادی و نشاط هستند. ورزش کردن به صورت منظم یکی از راه های ترشح اندورفین در بدن است. مصرف پروتئین کافی، پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده، خوردن آجیل و حبوبات، بروکلی، اسفناج، گل کلم، اسید های چرب و میوه ها به ترشح این ماده شیمیایی کمک می کند.

خندیدن، تعامل با دیگران، یاد گرفتن چیز های جدید و اسانس ها نیز از جمله عوامل دیگری هستند که سبب تولید اندورفین در بدن می شوند.

 

اندورفین به ترک اعتیاد کمک می کند

ترشح اندورفین در بدن به شما کمک می کند تا هر گونه اعتیاد از قبیل اعتیاد به غذا خوردن و .. را ترک کنید. زمانی که اندورفین کاهش پیدا می کند، افراد به دنبال جایگزینی برای ایجاد احساس خوب می گردند و به اعتیاد روی می آورند.

 

اندورفین عامل رهایی از استرس و اضطراب

اندورفین با تاثیری که بر خلق و روحیات فرد دارد می تواند استرس و اضطراب را دور کند و افسردگی را درمان نماید. با رهایش استرس و اضطراب سلامت قلبی و عروقی نیز تضمین خواهد شد.

 

خواب آرام و رفع خستگی با اندورفین

اندورفین کمک می کند تا احساس لذت بخشی از خوابیدن پیدا کنید اما در عین حال خستگی و خواب آلودگی را از بین می برد. برای اینکه پس از بیدار شدن از خواب احساس نشاط و سرحالی داشته باشید به اندورفین نیاز دارید.

 

تیزهوشی با اندورفین

اندورفین بر عملکرد شناختی مغز نیز اثر می گذارد و سوختی برای خلاقیت مغز محسوب می شود.

 

اندورفین برای کاهش درد

گیرنده های عصبی که اندورفین به آن ها متصل می شود انتقال پیام درد را با افزایش سطح اندورفین کم می کنند. برخی از مسکن ها نیز با توجه به اینکه کار اندورفین چیست در همان نقاط روی گیرنده ه می نشینند.

منبع: اندورفین چیست و چگونه می توان سطح آن را در بدن افزایش داد ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی