۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

از سال 1977 روز هجدهم ماه مه میلادی در سراسر دنیا به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی اعلام شده است. البته مراسم بزرگداشت آن در حدود روز هجدهم ماه مه برگزار می شود.

این روز به منظور بالا بردن آگاهی عمومی در خصوص نقش موزه ها در توسعه جوامع تعیین شده است. بزرگداشت این روز در دنیا از چند ساعت تا یک هفته به برگزاری مراسم سپری می شود. در این مراسم ها هر ساله موضوعی خاص در مورد دغدغه های بین المللی موزه ها انتخاب شده و به آن پرداخته می شود. موزه ها مسئولیت خاصی در قبال منطقه ای که در آن واقع شده اند دارند. ماموریت اصلی موزه ها نظارت بر حفظ میراث فرهنگی چه درون موزه و چه خارج از دیوار های آن است.

موزه یک سازمان غیر انتفاعی و موسسه ای دائمی از سال 1977 روز هجدهم ماه مه میلادی در سراسر دنیا به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی اعلام شده است. البته مراسم بزرگداشت آن در حدود روز هجدهم ماه مه برگزار می شود.

این روز به منظور بالا بردن آگاهی عمومی در خصوص نقش موزه ها در توسعه جوامع تعیین شده است. بزرگداشت این روز در دنیا از چند ساعت تا یک هفته به برگزاری مراسم سپری می شود. در این مراسم ها هر ساله موضوعی خاص در مورد دغدغه های بین المللی موزه ها انتخاب شده و به آن پرداخته می شود. موزه ها مسئولیت خاصی در قبال منطقه ای که در آن واقع شده اند دارند. ماموریت اصلی موزه ها نظارت بر حفظ میراث فرهنگی چه درون موزه و چه خارج از دیوار های آن است.

موزه یک سازمان غیر انتفاعی و موسسه ای دائمی در خدمت جامعه و توسعه ی آن است. موزه برای انجام تحقیقات، برقرای ارتباط، دستاوردها و نمایش میراث بشریت برای اهداف آموزش و پرورش، مطالعه و تفریح به روی عموم باز است. روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به عنوان سکویی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد نقش موزه ها در توسعه جوامع امروزی در سطح بین المللی در نظر گرفته شده است.ر خدمت جامعه و توسعه ی آن است. موزه برای انجام تحقیقات، برقرای ارتباط، دستاوردها و نمایش میراث بشریت برای اهداف آموزش و پرورش، مطالعه و تفریح به روی عموم باز است. روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به عنوان سکویی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد نقش موزه ها در توسعه جوامع امروزی در سطح بین المللی در نظر گرفته شده است.


منبع : ایده شات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت و گو و توسعه

تنوع فرهنگی میراث مشترک بشریت و منشا نوسازی اندیشه ها و جوامع است. انسان ها با مطالعه فرهنگ های ملل مختلف یکدیگر را می شناسند و این می تواند به نوعی تلاش در جهت برقراری صلح و پایداری جهانیان باشد.   نوامبر سال 2009، یونسکو بیانیه ای در زمینه تنوع فرهنگی صادر کرد. به دنبال آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 ماه مه برابر با 31 اردیبهشت را، روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت و گو و توسعه نام گذاری نمود.

 

بخشی از بیانیه ی جهانی یونسکو به شرح زیر است :

حقوق فرهنگی بخش مهمی از حقوق بشر است. این حقوق جهانی و جدایی نا پذیر از حقوق بشر است و ارتباط نزدیکی با آن دارد. لازمه شکوفایی تنوع خلاق، تحقق بی چون و چرای حقوق فرهنگی است. همه افراد حق دارند خود، افکار و ایده هایشان را بیان کرده و آثار خود را به زبان مادری یا زبان مورد علاقه خود خلق کنند و نشر دهند.

 

 

روش هایی ساده برای جشن گرفتن روز تنوع فرهنگی

 

ده روش ساده که می توانید با انجام آن ها چنین روزی را جشن بگیرید عبارتند از :

 

  • بازدید از یک نمایشگاه یا موزه متعلق به فرهنگ های دیگر کشور ها
  • دعوت کردن از یک خانواده یا مردمی که فرهنگ و مذهب متفاوتی با شما دارند برای داشتن یک وعده غذایی کنار یکدیگر تا بتوانید از نقطه نظرات همدیگر در مورد زندگی آگاه شوید.
  • دیدن یک فیلم یا خواندن کتابی از یک کشور یا مذهب دیگر
  • مهمان کردن مردمی با فرهنگ ها مختلف به جهت به اشتراک گذاشتن آداب و رسوم های مختلف.
  • مطالعه زندگی نامه متفکران فرهنگ های دیگر نظیر کنفسیوس، سقراط، ابن سینا، ابن خلدون، ارسطو، گانش و مولانا.
  • بازدید از مکان های عبادتی و اعتقادی متفاوت با فرهنگ و مذهب شما.
  • سرگرم شدن با ” بازی کلیشه “. در این بازی روی پیشانی یک نفر یک برگه می چسبانید که نام یک کشور روی آن نوشته شده است. و با دادن اطلاعات گوناگون در مورد فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور از او می خواهید نام آن را حدس بزند.
  • جمع آوری اطلاعات در خصوص مراسم و جشن های سنتی فرهنگ های دیگر کشور ها. برای مثال چگونگی برگزاری جشن رمضان در دیگر کشور های اسلامی، جشن های جالب سال جدید در اسپانیا یا جشنواره کینگ مینگ در چین.
  • توسعه فرهنگ کشور خود از طریق شبکه های اجتماعی و یادگیری دیگر فرهنگ ها از همین طریق.
  • گوش دادن و کاوش در موسیقی و موزیک های دیگر فرهنگ ها.

منبع : ایده شات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

با گوش دادن به ضربان قلب خود افکار دیگران را بخوانیم

با گوش دادن به ضربان قلب خود افکار دیگران را بخوانیم

گوش کردن به ضربان قلب می‌تواند قدرت خواندن افکار دیگران را افزایش دهد؟ مطالعات نشان داده است که این نوع گوش دادن , باعث تقویت توانایی بهتر درک کردن دیگران می شود.

آزمایشی در دانشگاه آکسفورد بر روی 72 داوطلب انجام شد از داوطلبان خواسته شد  تا ضربان قلب خود را بشمارند بدون این که انگشتشان را بر روی نبض شان قرار دهند بلکه با گذاشتن دستشان بر روی قلبشان این کار را انجام دهند .
آزمایش شونده ها باید بر روی ظرافت لرزش ضربان هایی که از قلبشان متصاعد می‌ شد را از روی قفسه سینه شان حس کنند و بر روی آن تمرکز داشته باشند این باعث می‌شود ؛ خودشان زمانی  را با قلب خود مدیتیشن داشته باشند و در طی انجام این آزمایشات آرامش پیدا کنند .

پس از دقایقی که داوطلبان به صدای قلب خود گوش کردند ,برای آنها چند فیلم از تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی گذاشته شد و بعد از تماشای فیلم ها سوالاتی از آنان پرسیدند  ,
سوالات نظیر ؛ از شخصیت های داستان چه چیزی دستگیرتان شده ؟ ارتباط  بین افراد در نگاه شما چگونه بوده است؟ در مورد شخصیت هر فرد که در فیلم وجود داشته چه حسی دارید و چه برداشتی می کنید ؟
آن دسته از داوطلبانی که با دقت بیشتر و در مدت طولانی تر به ضربان قلب خود گوش فرا داده بودند بهتر از دیگر داوطلبان توانستند به سوالات پاسخ صریح دهند,  به گفته ی پروفسور دانشگاه آکسفورد Geoff bird   , حس غمخواری و همدردی در این افراد خروشان شده است . شخصیت‌های فیلم را بهتر درک می کردند و از اعمال آنها برداشت های درست تری داشتند .
 
راهی برای درک افکار دیگران

روانشناسان و دانشمندان بر این باورند که انگیزش و تحریک های درونی که توسط گیرنده هایی که در داخل بدن وجود دارند ؛ نمایان کننده ی این است که هر فرد چگونه می‌تواند افکار فرد دیگری را درک کند و خود را بهتر در جای دیگران قرار دهد,در این میان فرضیه ای مطرح گشت ؛
اگر ما نتوانیم برای درک کردن خودمان زمان صرف کنیم و احساساتمان را بشناسیم, بنابراین ما هیچ گاه قادر نیستیم در مورد ارتباط با دیگران بیاموزیم ؛ به معنای دیگر انگیزش درونی بسیار مهم است . در واقع برای داشتن ارتباطی مفید با دیگر انسان ها بهتر است ابتدا احساسات و افکار خود را بشناسیم .
 
تحقیقاتی که پروفسور Geoff bird   در حول این فرضیه انجام داده, در آخر آن را تایید کرد . این روابط از پیچیدگی فراوانی برخوردار است و مطالعات نشانگر آن بوده که انگیزش و دریافت های درونی ما انسان ها در موقعی تها و شرایط گوناگون روش های متفاوتی را نیز در پیش می ‌گیرند .

روانشناس و محقق ANIL SETH  از دانشگاه SUSSEX این چنین بیان کرده :

این پیچیدگی ای که وجود دارد به ما انسانها کمک می‌ کند تا از ابعاد دیگری به مسائل بتوانیم نگاه کنیم و خود را در جای دیگر افراد بگذاریم . این تحقیقات می‌تواند منجر بروز روش‌های جدید درمانی در علائم بیماری های اوتیسم و اسکیزوفرنی باشد و دکتران به نحوی بتوانند به اینگونه بیماران کمک کنند تا در ارتباطاتشان قوی تر و بهتر با دیگر افراد عمل کنند .
این آزمایشات قادرند تمارینی برای افراد باشد تا آن ها بتوانند خود را بپرورانند و همدردی و غمخوار بودن با دیگران را از قلب خود بیاموزند و از آن به خوبی استفاده کنند .

منبع : ایده شات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

خنده درمان درد ها – از کتاب نیروی بیکران

نرمان کازنیر در کتاب ” تشریح یک بیماری ” داستانی را نقل می کند که چگونه به کمک خنده به نحو معجزه آسایی از شر بیماری مزمن و خطرناکی رهایی یافته است. کازینز با تلاشی آگاهانه خنده را به عنوان ابزاری یگانه به کار گرفت تا اراده خود را در جهت امید و میل به زندگی بسیج نماید. وی برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کرده بودکه ساعات زیادی را صرف تماشای فیلم ها یا برنامه های کمدی تلویزیون و مطالعه کتاب های فکاهی بنماید. بدیهی است که این کار تصورات ثابت درونی او را تغییر می داد و در وضعیت جسمی او نیز تغییرات بنیادی ایجاد می کرد و در نتیجه پیام های تازه ای به مراکز عصبی او داده می شد  که آن نیز پیامدهای جسمی مثبتی به دنبال داشت. یعنی بهتر می خوابید، کمتر درد می کشید و وضع عمومی او رو به بهبود بود.

سرانجام علی رغم گفته یکی از پزشکان معالج، که شانس بهبود او را یک پانصدم تخمین زده بود، به طور کامل بهبود یافت. کارنیز نتیجه می گیرد که ” هرگز نباید حتی در بدترین و نکبت بارترین شرایط، قابلیت های بازسازی جسم و ذهن را دست کم گرفت. نیروی حیات ناشناخته ترین نیروی جهان است.

تحقیقات جالبی اخیرا انتشار یافته که ممکن است روشنگر تجربه کازینز و یا موارد مشابه باشد. این مطالعات، ناظر بر نحوه تاثیر حالات چهره بر احساسات انسان است و نتیجه می گیرد که چنین نیست که ما در هنگام شادی لبخند بزنیم و یا موقعیکه روحیه شاد داریم بخندیم. بلکه برعکس خنده موجب یک رشته جریان های زیست شناسی می شود که به ما احساس شادی می دهد. در اثر خنده جریان خون به مغز افزایش می یابد و اکسیژن بیشتری به آن می رسد. و رشته های عصبی بیشتری تحریک می گردند.

از کتاب ” به سوی کامیابی 1  نیروی بیکران 
نوشته آنتونی رابینز
منبع : ایده شات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی