۱۷ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

خواص چای گزنه چیست ؟

خواص چای گزنه

خواص چای گزنه

آیا با خواص چای گزنه آشنایی دارید؟ در اینجا با خواص این چای بی نظیر و طرز تهیه آن آشنا می شوید. از خواص آن می توان به بالا بردن سیستم ایمنی بدن، تقویت قلب، ضد درد بودن، بهبود هضم غذا، مفید برای پوست و مو، کاهش دهنده آلرژی و حساسیت اشاره کرد.

 

فواید گیاه گزنه

گزنه گیاه علفی است که کرک های ریزی دارد به علاوه می توان از برگ و دانه و نیز ریشه آن استفاده کرد. چای گزنه برای سلامت کبد بسیار مفید است همچنین نیروی جنسی را تقویت می کند. برای بهبود زخم می توان از ضماد تخم آن همراه با عسل بهره برد. برای درمان کهیر نیز می توانید جوشانده این گیاه را بنوشید. برخی مطالعات نشان داده است که این گیاه باعث کاهش درد نقرس نیز می شود. به خانم ها توصیه می شود قبل از عادت ماهیانه برای جلوگیری از درد چای گزنه بنوشند.

 

دیگر فواید گزنه

اگر درد عضلانی دارید حتما ضماد آن را امتحان کنید. جالب است بدانید این گیاه پر خاصیت به درمان ناراحتی های کلیه کمک می کند. از دیگر خواص آن می توان به ضد اسهالی بودن آن اشاره کرد همچنین کرم روده و معده را از بین می برد.

گزنه سرشار از ویتامین سی و آهن است. در ضمن این گیاه برای بیماران دیابتی بسیار مفید است زیرا باعث کاهش قند خون و چربی آن می شود که حتی سبب کاهش وزن نیز می شود. امروزه از این گیاه در ساخت داروهای ضد دیابت و کاهش دهنده قند خون استفاده می شود.

 

خواص گزنه برای مو

این گیاه برای تقویت مو بسیار مفید است جالب است بدانید در بسیاری از شامپوها از آن استفاده می شود خصوصا شامپوهای مناسب برای موهای چرب. می توانید خودتان لوسیون خانگی از این گیاه برای تقویت موهایتان تهیه نمایید به این صورت که مقداری از آن را با آب بجوشانید تا مقدار آن نصف شود سپس از صافی رد کنید و در بطری اسپری دار بریزید و هفته ای چند بار به سرتان بزنید و آن را ماساژ دهید.

 

مواردی منع مصرف چای گزنه

اگر آرامبخش و داروهای ضد اضطراب و افسردگی و داروی فشار خون مصرف می کنید.

خانم های باردار و شیرده و کودکان منع مصرف دارند.

از خوردن آن قبل از دم کردن اجتناب نمایید.

مصرف زیاد آن می تواند برای کلیه و روده مضر باشد.

افراد با سابقه بیماری های خاص منع مصرف دارند.

 

 

طرز تهیه چای گزنه

دو قاشق از برگ خشک شده گزنه را در قوری بریزید و مانند چای دم کردن آب جوش اضافه نمایید.

بگذارید بیست دقیقه دم بکشد.

می توانید با میل کردن این چای همراه با عسل، خرما، توت و یا نبات از خواص چای گزنه بهره ببرید.

منبع: خواص چای گزنه چیست ؟


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

جوش شیرینی شامپو خوبی برای مو ها

جوش شیرین شامپو

جوش شیرین شامپو خانگی

آیا می دانستید جوش شیرین شامپو خانگی نیز می تواند باشد؟ این ماده شگفت انگیز کاربرد های فراوانی دارد و می تواند برای تمیز کردن موی سر نیز به کار برود. شامپوهای آماده به دلیل داشتن مواد شیمیایی می توانند به موی سر آسیب برسانند در حقیقت از هزاران ماده شیمیایی که در محصولات بهداشتی استفاده می شود تنها یازده درصد از آن ها کاملا بی ضرر و سالم هستند.

مطالعات اخیر نشان داده است که برخی از مواد شیمیایی در شامپو ها نظیر نگهدارنده ها و مواد ضد میکروبی (آنتی باکتریال) و نیز سورفکتانت ها (مواد سطح فعال) می تواند از طریق پوست سر وارد بدن شوند و به بدن آسیب برسانند.

طرز تهیه شامپوی خانگی جوش شیرین

طرز تهیه این شامپوی خانگی بسیار آسان است در ضمن بعد از مدتی متوجه خواهید شد که چربی اضافی مو و پوست سرتان به طرز قابل توجهی کمتر شده است. شما می توانید مواد لازم را در بطری با هم ترکیب کنید.

اگر می خواهید شامپوی بیشتری درست کنید می توانید مواد بیشتری را اضافه نمایید. جوش شیرین به دلیل داشتن خاصیت تمیزکنندگی باعث افزایش حجم مو ها می شود.

طرز تهیه

ابتدا جوش شیرین را در بطری مورد نظر بریزید سپس آب را اضافه کنید. خوب تکان دهید تا با هم ترکیب شوند. شما به راحتی می توانید بگذارید به مدت یک دقیقه آب به جوش بیاید و بعد خنک شود.

روغن خوشبوی اسطوخدوس را به بطری اضافه نمایید. در ضمن اسطوخدوس خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد. دوباره بطری را خوب تکان دهید تا مواد با هم کاملا ترکیب شوند. حالا زمان آن رسیده است که شامپوی خانگی خود را امتحان کنید. مقدار کمی از آن را کف دست خود بریزید سپس مو و کف سرتان را به خوبی ماساژ دهید پس از چند دقیقه آن را بشویید.

 

مقدار مواد مورد نیاز

یک چهارم فنجان جوش شیرین

سه چهارم فنجان آب تمیز

ده قطره روغن اسطوخدوس

بطری تمیز و خالی

هشدار

از آن جایی که جوش شیرین پاک کننده قوی محسوب می شود از به صورت زیاد و افراطی از آن استفاده نکنید زیرا می تواند باعث شکنندگی و ضعیف شدن موهایتان گردد.

 

نرم کننده بعد از شستن با شامپو

اگر مایل باشید می توانید  از این نرم کننده خانگی پس از شستن مو هایتان نیز استفاده نمایید.

 

مواد لازم

یک فنجان آب

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب

ده قطره روغن دلخواهتان (نظیر رزماری، لیمو، برگ چای، اسطوخدوس)

بطری اسپری دار

طرز تهیه نرم کننده

مواد فوق را با هم ترکیب کنید. بطری را به خوبی تکان دهید. پنج دقیقه روی سرتان بگذارید سپس آبکشی کنید. امیدوار هستیم نتیجه مطلوبتان را ببینید.

 

استفاده از جوش شیرین شامپو خانگی و نرم کننده مغذی موها را امتحان کنید.

منبع: جوش شیرینی شامپو خوبی برای مو ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

پیشنهاد باغبانی: در فصل پاییز چه بکاریم ؟

در فصل پاییز چه بکاریم
در فصل پاییز چه بکاریم

در فصل پاییز چه بکاریم؟

افرادی بسیاری دنبال پاسخ این پرسش هستند که در فصل پاییز چه بکاریم ؟ قاعدتاً باغبانی و رسیدگی به گل و گیاه با تمام شدن فصل بهار و تابستان تمام نمی شود و تمام فصول سال گیاهانی مخصوص به خود را دارند در این نوشته با چند مورد از گیاهان مناسب کاشت در فصل پاییز آشنا خواهید شد.

گیاهان پیازداری که در فصل بهار گل می دهند نیز باید در پاییز کاشته شوند. کاشت درخت و بوته ها نیز در فصل پاییز و زمستان مناسب تر از فصل بهار است.

دمای خنک هوا در فصل پاییز سبب می شود کاشت گیاه برای باغبا راحت تر باشد. در این فصل خاک هنوز به سردی فصل زمستان نیست و اجازه ی رشد به ریَشه ها می دهد. برعکس در بهار خاک سردی زمستان را در خود حفظ کرده و به مرور زمان گرم می شود.

باران های پاییزی نیز دلیل دیگری برای رشد بهتر گیاهان در فصل پاییز است. البته مضاف بر باران گیاهان در پاییز به آبیاری نیز نیاز دارند. مگر این که پاییز پر بارش باشد.

 

پیاز گل های بهاری

تمام پیاز های گل دهنده در بهار نیاز دارند در دوره ای سرما قرار بگیرند. اگر پیاز گل های بهاری در پاییز کاشته شود دوره ی سرمای زمستان باعث می شود شاهد گل های زیباتری در بهار باشیم. برخی از این پیاز ها عبارتند از:

Daffodil

Grape hyacinth

Siberian squill

Allium

Fritillaria

Dog’s-tooth violet

Glory-of-the-snow

Winter aconite

Snowdrop

 

گل بنفشه

فصل پاییز زمان بسیار مناسبی برای کاشت گل بنفشه است. زیرا خاک هنوز گرمای خود را دارد و سبب رشد گل ها می شود. در این فصل گل های پلاسیده را جدا کنید تا گیاه انرژی خود را صرف دانه سازی نکند و خاک آن را نیز مرطوب نگه دارید.

 

سبزیجات فصل سرد

بسیاری از سبزیجات مخصوص فصل سرد پاییز هستند مانند کلم بروکسل ،هویج، کلم، کلم پیچ، کلم قمری، کاهو، تربچه، اسفناج، شلغم و …

با کاشت این سبزیجات می توانید از کیفیت بالا و ویژگی ارگانیک بودن آن ها بهره ببرید.

 

چمن

پاییز یکی از بهترین فصل سال برای نو سازی زمین های چمن است و باید از این فرصت برای کاشت چمن ها استفاده کرد.

 

درخت و درختچه

پاییز فصل ایده آلی برای کاشت درخت و بوته است. در آب و هوای خنک و خاک هنوز گرم این فصل درختان امکان رشد خوبی دارند. در این زمینه باید برای انتخاب نوع درخت مناسب با باغبان های حرفه ای مشورت کنید.

 

گیاهان دائمی چند ساله

کاشت گیاهان دائمی و چند سال مثل گیاهان آپارتمانی و حتی قلمه زنی و پیوند نیز در فصل پاییز می تواند انجام شود.

امیدواریم دغدغه این که در فصل پاییز چه بکاریم تا حدودی برای شما رفع شده باشد.

منبع: پیشنهاد باغبانی: در فصل پاییز چه بکاریم ؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی بدون پخت

طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی
طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی

طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی

در این نوشته طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی بدون پخت را می آموزید. این دسر به نوعی کیک شکلاتی بیسکویتی یخچالی به شمار می رود که نیاز به فر ندارد. استفاده از مغز ها درون این دسر باعث می شود از نظر ارزش غذایی نیز دسر خوبی به شمار رود.

 

مواد لازم برای تهیه دسر بیسکویت یخچالی

400 گرم بیسکویت رژیمی

50 گرم گردوی خرد شده و تفت داده شده

125 گرم شکر

30 گرم پدر کاکائو شیرین نشده

120 میلی لیتر آب

75 گرم کره

نصف قاشق چای خوری عصاره وانیل

سه چهارم قاشق چای خوری دانه قهوه فوری

120 گرم خامه تازه

125 گرم شکلات شیری تخته ای خرد شده

 

آماده سازی

قبل از شروع به کار برای درست کردن دسر، گردو ها را خرد کرنید. تابه ای نچسب را روی شعله ملایم گاز گرم کنید و خرده های گردو را تفت بدهید. این کار یک تا دو دقیقه طول می کشد. در این مدت باید مدام گردو ها را هم بزنید تا به صورت یک دست تفت داده شوند.

بیسکویت ها را نیز به اندازه های کوچک خرد کنید. بهتر است پودر نشوند.

 

روش تهیه دسر بیسکویت یخچالی

گردو های تفت داده شده و بیسکویت های خرد شده را با هم مخلوط کنید.

در تابه ای شکر، پودر کاکائو و قهوه فوری را با هم مخلوط کنید سپس آب را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

در این مرحله کره به مخلوط اضافه کرده و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. حدود 6 تا 7 دقیقه در حالت جوش ملایم آن را هم بزنید. پس از گذشت 7 دقیقه شعله را خاموش کرده و وانیل را به مخلوط مواد اضافه کنید.

این مخلوط باید 8 تا 10 دقیقه در دمای محیط باقی بماند تا از حرارت آن کاسته شود و هم دما شود. حالا سس شکلاتی دسر اماده است.

حالا باید سس شکلاتی را روی مخلوط گردو  بیسکویت بریزید و قالب منتخب خود را چرب کنید و این مواد را وارد قالب کنید. مخلوط مواد را در قالب با پشت قاشق فشرده کنید. با قرار دادن این مواد به مدت نیم ساعت در یخچال دسر شما تقریباً آماده خواهد بود.

 

گاناش

برای درست کردن گاناش، خامه را روی حرارت ملایم گاز به جوش آورید و شکلات شیری را به آن بیفزایید تا ذوب شود و یکدست شوند.

دسر را از یخچال خارج کرده و گاناش را روی آن بریزید و 3 تا 4 ساعت دیگر در یخچال نگه دارید.

این دسر پس از خروج از یخچال به راحتی بدون از هم پاشیدن برش داده می شود و می توانید آن را به عنوان عصرانه ای دلپذیر در دور همی های خود سرو کنید.

طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی بسیار ساده است و طعم خوبی دارد. حتماً آن را امتحان کنید.

منبع: طرز تهیه دسر بیسکویت یخچالی بدون پخت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

طرز تهیه کیک گیلاس را بیاموزید


طرز تهیه کیک گیلاس
طرز تهیه کیک گیلاس

طرز تهیه کیک گیلاس

در این نوشته طرز تهیه کیک گیلاس ارائه شده است. این کیک نوعی کیک تابستانی محسوب می شود اما اگر در فصل دیگری از سال هوس پخت کیک گیلاس را کردید نگران نباشید. چون می توانید به جای گیلاس تازه از کمپوت گیلاس استفاده کنید. اما باید بدانید که استفاده از گیلاس تازه لطف دیگری دارد.

اگر از گیلاس تازه استفاده می کنید باید هسته های گیلاس را به دقت دربیاورید. گفته شده است که این کیک ریشه ی ایتالیایی-آمریکایی دارد و می توان ان را برای صبحانه، عصرانه یا به عنوان اسنک سرو کرد.

کیک آماده شده با این دستور برای پذیرایی از 8 نفر کافی است و حدود 290 کالری انرژی دارد.

 

مواد لازم برای تهیه کیک گیلاس تابستانی

دو فنجان گیلاس تازه بدون هسته

یک و یک چهارم فنجان + دو قاشق غذا خوری آرد

یک و نیم قاشق چای خوری بیکینگ پودر

دو عدد تخم مرغ به دمای اتاق رسیده

نصف فنجان + دو و نیم قاشق غذا خوری شکر

پوست رنده شده نصف لیمو

یک قاشق چای خوری وانیل

یک چهارم فنجان روغن مایع

یک دوم فنجان ماست یونانی به دمای اتاق رسیده

یک چهارم فنجان شیر

 

برای روی کیک

یک تا دو فنجان خامه فرم گرفته

10 تا 12 عدد گیلاس

به میزان لازم شکلات آب شده روی حرارت بن ماری

 

روش تهیه کیک گیلاس

ابتدا فر را تا دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سلسیوس (سانتیگراد) گرم کنید. قالب کیک مورد نظر را نیز چرب کرده و آماده کنار بگذارید.

در ظرفی آرد، بیکینگ پودر و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید.

در ظرف بزرگ دیگری با همزن با سرعت متوسط تخم مرغ و شکر را هم بزنید تا جایی که یکدست شوند. این کار دو تا سه دقیقه طول می کشد. سپس پوست لیمو و وانیل را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه هم بزنید. در این مرحله روغن را اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید.

در انتها ماست و شیر را بیفزایید و آرد را یک سوم یک سوم به آن اضافه کنید و در هر مرحله خوب هم بزنید. تا جایی که مواد کاملا با هم مخلوط گردند.

نصف گیلاس های بدون هسته را نیز در خمیر بریزید و خمیر را وارد قالب چرب شده کنید.

با ما بقی گیلاس ها روی خمیر را تزیین کرده و قالب را در فر قرار دهید و کیک را به مدت 40 تا 45 دقیقه بپزید.پخت زمانی کامل است که اگر خلال دندان در وسط کیک فرو کنید تمیز بیرون بیاید.

پس از خروج از فر اجازه بدهید کاملا خنک شود سپس آن را با خامه فرم گرفته، گیلاس تازه و شکلات تزیین کنید.

پیشنهاد ما این است که طرز تهیه کیک گیلاس را به عنوان یک دستور پخت کیک تابستانی حتماً امتحان کنید.

منبع: طرز تهیه کیک گیلاس را بیاموزید

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

در اصطلاحات سونوگرافی bpd به چه معنی است ؟


اصطلاحات سونوگرافی bpd
اصطلاحات سونوگرافی bpd

اصلاحات سونوگرافی bpd

یکی از اصطلاحات سونوگرافی bpd است که از آن برای تعیین سن بارداری و وزن جنین استفاده می کنند. bpd مخفف biparietal diameter یا قطر دو طرفه است و اندازه ی قطر بین دو استخوان گیجگاهی جمجمه جنین را مشخص می کند. این پارامتر استاندارد در مراحل اولیه سونوگرافی در بارداری اندازه گیری می شود.

در طی مراحل بارداری پزشک متخصص انجام سونوگرافی را برای تشخیص سلامت جنین و وجود مشکلات احتمالی برای بارداری تجویز می کند. طبیعی نبودن هر یک از پارامتر ها نیازمند تشخیص و تجویز آزمایش های دیگری است. در این نوشته پارامتر bpd را بررسی می کنیم و اندازه های طبیعی آن در هفته های مختلف را ذکر خواهیم کرد.

 

زمان اندازه گیری bpd

این پارامتر باید پس از هفته سیزدهم بارداری در اسرع وقت اندازه گیری شود تا سلامت جنین را مشخص کند.

این مقدار ممکن است از حد طبیعی کوچکتر باشد یا بزرگتر باشد که هر کدام می تواند نشانه ی وجود مشکلی در سلامت جنین باشد.

 

انجام سونوگرافی

سونوگرافی یکی از رایج ترین آزمایش ها و بی خطر ترین اسکن هایی است که یک خانم باردار می تواند انجام دهد. سونوگرافی می تواند اطلاعات بسیار خوبی در زمینه رشد و سلامت جنین، تاریخ زایمان طبیعی و تعیین جنسیت جنین ارائه دهد.

تعداد سونوگرافی هایی که در طول بارداری نیاز به انجام آن وجود دارد با توجه به وجود مشکلات و اختلالات تعیین می شود. گاهی جنین سالم و بدون هر گونه مشکلی است و نیاز به تکرار سونوگرافی وجود ندارد. اما در برخی از موارد پزشک مشکوک می شود که مشکلی وجود دارد و یا در انتظار رفع یک مشکل انجام سونوگرافی را در زمان بندی های آینده تجویز می کند.

 

جدول اندازه طبیعی bpd در هفته های مختلف بارداری

در هفته های مختلف بارداری به تدریج میزان bpd رشد می کند و در 10 تا 13 هفته اول امکان اندازه گیری آن وجود ندارد چون ساختار بدن جنین هنوز شکل نگرفته است. در جدول زیر اندازه طبیعی bpd در هفته های بارداری را می بینید.

هفته بارداری Bpd (mm) هفته بارداری Bpd (mm) هفته بارداری Bpd (mm) هفته بارداری Bpd (mm)
1 11 16 21 49 31 80
2 12 20 22 52 32 81
3 13 24 23 57 33 84
4 14 28 24 60 34 86
5 15 31 25 64 35 88
6 16 36 26 67 36 90
7 17 39 27 68 37 92
8 18 42 28 72 38 93
9 19 45 29 75 39 95
10 20 47 30 76 40 96

 

طبیعی نبودن اندازه bpd

اندازه سر با رشد مغزی مرتبط است و نسبتاً مستقل از سوء تغذیه و مشکلات جفت است. کوچکتر بودن اندازه bpd نشان دهنده ی عدم رشد کافی مغز و احتمالاً عقب ماندگی ذهنی است.

جنین هایی که دچار سندروم مینیاتوری هستند نیز bpd کوچکتر از حد معمول را نشان می دهند. البته در این موارد اندازه بقیه اندام های جنین نیز از حد طبیعی کوچکتر است و با آزمایش های دیگری تایید می شود.

اصطلاحات سونوگرافی bpd و دیگر اصطلاح ها مانند FL و AC و … در کنار هم معیار خوبی برای بررسی رشد جنین هستند.

منبع: در اصطلاحات سونوگرافی bpd به چه معنی است ؟


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

در مورد میوه قهوه بدانید

میوه قهوه

میوه قهوه

دانه و میوه قهوه علاوه بر فواید فراوان و انرژی زا بودن، به دلیل عطر و طعم خوب طرفداران زیادی دارند. میوه ی قهوه از گیاه آن بدست می آید و مانند آلو و هلو، هسته دارد که در حقیقت هسته ی این میوه همان دانه قهوه است. این میوه متاسفانه معمولا نادیده گرفته می شود اما بهتر است بدانید که سرشار از آنتی اکسیدان است و برای سلامت مغز و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است حتی در برخی مناطق مربای آن نیز تولید می شود. میوه قهوه کوچک و به رنگ قرمز متمایل به بنفش است.

اخیراً این میوه توجه پژوهشگران را به خاطر خواص فراوانش جلب کرده است و این روز ها از آن در برخی از نوشیدنی ها و طبخ بعضی غدا ها استفاده می شود. نکته جالب اینجاست که این میوه نسبت به دانه قهوه کافئین کمتری دارد و برای افرادی که قهوه را به خاطر خاصیت انرژی زا بودنش می نوشند جایگزین بسیار مناسبی است و همچنین دیگر خواص قهوه را نیز دارا است. در این جا به چند خاصیت مهم آن اشاره می کنیم.

 

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزادی را که در بدن ما تولید می شوند، خنثی می کنند و روند پیری را به تاخیر می اندازند همچنین با دیابت و بیماری های قلبی و انواع سرطان مقابله می کنند. خوشبختانه میوه قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است.

 

مفید برای سلامت مغز

BDFN نام پروتئینی است که برای سلامت مغز و رشد نورون های مغزی بسیار ضروری است و از سلول های مغز محافظت می کند. مطالعات اخیر خبر از وجود این پروتئین در میوه ی قهوه می دهد که میزان آن حتی بیشتر از قهوه سبز و عصاره دانه انگور است.

 

کاهش فشار خون

زمانی که فشار خون بالا باشد فشار بیشتری به قلب وارد می شود و قلب ناچار است که سریع تر کار کند و در نتیجه تپش شدید قلب، به مرور ماهیچه قلب ضعیف و ضعیف تر می شود. میوه های قهوه غنی از اسید کلروژنیک هستند که باعث کاهش فشار خون و در نتیجه سلامت قلب و عروق می شود.

 

 افزایش ایمنی بدن

برخی از مطالعات نشان می دهد که میوه گیاه قهوه روی سیستم ایمنی بدن اثر مطلوب می گذارد و عفونت های بدن را از بین می برد. حتی آزمایش هایی که روی موش ها انجام شد نشان می داد که فعالیت سلول های ایمنی بدنشان بالاتر رفته است.

 

ضد سرطان

در پژوهش های انجام شده و آزمایش روی موش ها نشان داده شد که رشد تومور مغزی آن ها را طی ده روز به میزان پنجاه و چهار درصد کاهش داده است. البته مطالعات بیشتری لازم است تا با خواص ضد سرطانی میوه قهوه آشنا شویم.

منبع: در مورد میوه قهوه بدانید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

آیا می دانید سلول بنیادی چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

سلول بنیادی چیست
سلول بنیادی چیست

سلول بنیادی چیست ؟

در این نوشته توضیح مختصری در مورد این که سلول بنیادی چیست خواهید خواند و سپس با کاربردهای این سلول های شگفت انگیز آشنا خواهید شد.

تمام سلول ها در بدن وظایف تعریف شده ای دارند، اما سلول های بنیادی نقشی بر عهده ندارند و می توانند به هر نوع سلول مورد نیازی تبدیل شوند. این سلول ها می توانند خود را نو سازی کنند و به انواع دیگری از سلول ها با نقش آفرینی خاص مانند سلول های عصبی، سلول های قلبی یا غضروفی و … مبدل گردند.

 

منابع سلول های بنیادی

سلول های بنیادی را از منابع مختلفی می توان به دست آورد. توده سلولی جنینی در 14 تا 16 روزگی تمام سلول های بنیادی لازم برای تشکیل همه اندام های یک جسم کامل را در خود دارد. افراد بالغ نیز در مغز استخوان، مغز، کبد و بافت های دیگر دارای سلول های بنیادی هستند.

یکی از مهم ترین منابع سلول بنیادی خون بند ناف نوزادان است که در بانک خون بندناف ذخیره می شوند.

 

کاربردها

سلول های بنیادی به خودی خود عامل نیستند اما از اهمیت زیادی برخوردارند. زیرا با شبیه سازی صحیح می توانند نقش نوعی از سلول های بدن را بر عهده بگیرند و بافت های آسیب دیده را از نو بسازند. این قابلیت می تواند جان افراد را نجات دهد، زخم ها را بهبود ببخشد و آسیب های ناشی از جراحت های شدید را درمان کند.

 

نوسازی بافت

افراد بسیاری نیازمند پیوند یک عضو حیاتی بدن هستند که می تواند از طریق سلول های بنیادی ساخته و درمان شود. همچنین ترمیم بافت پوستی و درمان سوختگی نیز یکی از کاربردهای مهم این سلول هاست.

 

درمان بیماری قلبی و عروقی

در سال 2013 محققان دانشگاهی در ماساچوست از سلول های بنیادی برای موش ها رگ های خونی ساختند و نتیجه موفقیت آمیزی گرفتند.

 

درمان بیماری های مغزی

این احتمال وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور بتوان سلول های مغزی را با سلول های بنیادی تعویض کرد. برای مثال در بیماری پارکینسون ترمیم سلول های آسیب دیده مغزی منجر به درمان حرکات عضلانی ناخواسته می شود.

 

درمان نقص های سلولی

دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند قلب کاملی برای پیوند زدن در آزمایشگاه با سلول های بنیادی تولید کنند. ساخت لوزالمعده از طریق سلول های بنیادی در دنیا انجام شده است.

 

درمان بیماری های خونی

درمان بیماری های خونی از طریق پیوند مغز استخوان یکی از یکی از روند های رایج در دنیای پزشکی امروز است. سلول های بنیادی مغز استخوان می توانند هر نوع سلول خونی را تولید کنند و به پزشکان امکان درمان بیماری های خونی را بدهند.

لازم است افراد جامعه بدانند سلول بنیادی چیست و در جهت جمع آوری خون بند ناف به عنوان منبع غنی سلول های بنیادی تلاش کنند.

منبع: آیا می دانید سلول بنیادی چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

آموزش طرز تهیه کیک با مایکروفر

طرز تهیه کیک با مایکروفر
طرز تهیه کیک با مایکروفر

طرز تهیه کیک با مایکروفر

طرز تهیه کیک با مایکروفر در هر قالبی حتی به صورت کاپ کیک نیز امکان پذیر است.

 

مواد لازم

سه و نیم فنجان (500 گرم) آرد همه منظوره

یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر

نصف قاشق چای خوری جوش شیرین

نصف قاشق چای خوری نمک

یک و نیم فنجان (335 گرم) شکر

نصف فنجان (90 گرم) شکر قهوه ای

یک فنجان (240 گرم) کره آب شده

دو عدد تخم مرغ بزرگ

دو فنجان (480 گرم) کره دوغ

یک قاشق غذا خوری عصاره وانیل

خامه فرم گرفته برای تزیین

ترافل برای تزیین

 

روش تهیه

در ظرف بزرگی آرد، شکر ها، بیکینگ پودر و جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید. در ظرف دیگری که قابل قرار گیری در مایکروفر باشد کره را درون مایکروفر آب کنید.

در ظرف دیگری تخم مرغ، کره دوغ و عصاره وانیل را روی هم ریخته و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را به مخلوط آرد بیفزایید و پس از آن کره آب شده را اضافه کرده و هم بزنید. در انتها می توانید کمی ترافل نیز درون خمیر بریزید. اما پس از افزودن ترافل های رنگی هم زدن را زیاد ادامه ندهید تا رنگ خود را به کیک پس بدهند.

خمیر را در سه ظرف هم اندازه سیلیکونی قابل استفاده در مایکروفر بریزید و هر کدام را به مدت دو دقیقه و نیم در مایکروفر بپزید. پس از خارج کردن کیک ها از مایکروفر اجازه بدهید خنک شوند و بعد آن ها را از قالب جدا کنید. استفاده از مایکروفر برای پخت کیککمک می کند تا به سرعت نتیجه نهایی کار خود را مشاهده کنید.

لایه های میانی و رویه کیک را با خامه فرم گرفته ی خنک تزیین کنید و روی آن ترافل بپاشید. این کیک در دمای اتاق تا 7 روز ماندگاری دارد.

 

برای لایه رویین کیک از روش زیر می توانید استفاده کنید

یک و نیم فنجان (340 گرم) کره نرم شده

شش فنجان (680 گرم) خاک قند یا شکر دانه ریز الک شده

دو قاشق چای خوری عصاره وانیل

دو تا سه قاشق غذا خوری شیر یا خامه

کمی نمک

در ظرفی کره را با همزن برقی هم بزنید تا جایی که یکدست شود این کار 7 تا 8 دقیقه با دور متوسط همزن طول می کشد. زمانی که رنگ کره روشن شد، شکر را به آن بیفزایید (به تدریج و قاشق قاشق) و هم بزنید.

سپس عصاره وانیل و شیر را اضافه کنید. پس از مخلوط شدن تمام مواد را به مدت 3 تا 4 دقیقه با دور بالای همزن هم بزنید تا خامه ای، نرم و یکدست شوند.

این خامه به مدت 4 هفته در یخچال ماندگاری دارد و برای استفاده باید هم دما با درجه حرارت اتاق باشد.

امیدواریم طرز تهیه کیک با مایکروفر به شما کمک کند راحت تر در خانه کیک بپزید.

منبع: آموزش طرز تهیه کیک با مایکروفر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

جراحی چشم به روش اسمایل چیست ؟

جراحی چشم به روش اسمایل
جراحی چشم به روش اسمایل

جراحی چشم به روش اسمایل

جدید ترین روش لیزر چشم، جراحی چشم به روش اسمایل است. یکی از بیماری های رایج چشمی، عیوب انکساری هستند که فرد را ملزم به استفاده از عینک می کنند.

 

جایگزین برای عینک

تنها جایگزین واقعی برای کنار گذاشتن عینک لنز های تماسی هستند. اما استفاده از این لنز ها نیز مشکلات خود را دارد. بهداشت آن ها باید به دقت و دائمی رعایت شود و استفاده طولانی مدت می تواند خشکی چشم یا عفونت و بیماری چشم در پی داشته باشد.

گزینه ی دیگر برای خلاصی از دست عینک انجام عمل جراحی لیزر است. در دنیا مدت هاست که جراحی لیزر چشم انجام می شود و نسبتاً عمل کم خطر و سریعی به شمار می رود. رایج ترین عمل لیزر به نام لیزیک معروف است که در آن لایه ای از قرنیه برداشته و زیر آن را خراش می دهند و دوباره لایه جدا شده را روی چشم قرار می دهند تا ترمیم شود.

اشکال این نوع عمل چشم این است که ممکن است عیوب انکساری را به طور کامل رفع نکند و فرد همچنان پس از عمل نیازمند استفاده از عینک باشد. از طرفی برداشته شدن لایه ای از قرنیه می تواند چشم را نسبت به تماس محکم یا ضربه حساس کند. برخی معتقدند که استفاده از لنزهای تماسی ریسک بسیار کتری نسبت به عمل جراحی لیزر برای چشم دارد.

 

فناوری اسمایل

روش اسمایل فناوری نوینی است که عمل جراحی لیزر را متحول کرده است. یکی از کم تهاجمی ترین روش های عمل به شمار می رود. عمل اسمایل ظرف چند دقیقه انجام شده و بازیابی پس آن سریع و کمتر آزاردهنده است. روند برش نسبت به روش های دیگر بسیار ظریف تر انجام می شود و حتی این امکان نیز وجود دارد که نقص عمل های لیزر از قبل انجام شده نیر با روش اسمایل درمان شود.

برای انجام این عمل بیهوشی نیاز نیست و تنها بی حسی موضعی کفایت می کند. پالس های لیزر به صورت دقیق و سه بعدی درون چشم عمل می کنند و نیازی به برداشتن لایه ای از قرنیه نیست.

 

تجربه شخصی یک بیمار

فردی که این عمل را انجام داده است آن را اینگونه توصیف می کند:

جراحی من 13 دقیقه یا کمتر طول کشید. پس از انجام عمل روی اولین چشم بینایی من به گونه ای شد که اطراف را سفید می دیدم. این مساله سبب شد تصور کنم که بینایی خود را از دست داده ام و وحشت کنم. اما این مساله کاملا طبیعی است و بینایی به سرعت بر می گردد. برای همین توصیه می کنم پیش از عمل از پزشک خود بخواهید برای شما توضیح بدهد که چه اتفاقاتی در انتظار شماست.

انجام جراحی چشم به روش اسمایل یکی از بهترین گزینه هاست.

منبع: جراحی چشم به روش اسمایل چیست ؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی