۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

کاربرد موزاییک در ساختمان

کاربرد موزاییک در ساختمان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

نحوه تولید گاز هلیوم


نحوه تولید گاز هلیوم

 

نحوه تولید گاز هلیوم و عرضه آن به صورت مایع است. هلیوم یکی از فراوان ترین عناصر در جهان هستی و تشکیل دهنده ی 23% از کل دنیاست. برای مایع شدن پایین ترین نقطه جوش را در بین تمامی عناصر دارد و چون از هوا سبک تر است به سمت لایه های بیرونی جو فرار می کند. به همین دلیل منابع دستیابی به گاز هلیوم محدود هستند.

روشهای تولید گاز هلیوم

منبع هلیوم اغلب در منابع گاز طبیعی یافت می شود. تقریبا هر منبع طبیعی گاز دست کم ردپایی از هلیوم دارد. و در عین حال برخی منابع دارای هلیوم بیشتری هستند. معمولا بایستی میزان هلیوم موجود در گاز طبیعی از حدی بالاتر باشد تا بتوان فرایند استخراج را به صورت به صرفه انجام داد. یکی از روش های تولید گاز هلیوم در منزل است که مبنی بر تولید گاز هلیوم به فرمول سرکه و جوش شیرین می رسد (که در مدرسه برای ساخت کوه آتشفشان استفاده می شود)، به همراه یک بطری، قیف و بادکنک! در واقع این شیوه به جای هلیوم به شما کربن دی اکسید می دهد!

نیاز مبرم به هلیوم

شاید خیلی از افراد هلیوم را تنها برای پر کردن بادکنک های شناور در مهمانی ها یا تفریح و تغییر صدا بشناسند. اما، واقعیت این است که هلیوم در برخی از کاربرد های پزشکی در گاز هلیوم، صنعتی و آزمایشگاهی نقش حیاتی دارد و نبود آن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. حدود 50% از هلیوم تولید شده در دنیا به مصرف دستگاه های ام آر آی، جوشکاری و دستگاه های آزمایشگاهی می رسد.

به همین دلیل وقتی کشور قطر که دومین عرضه کننده گاز هلیوم در جهان است به دلیل مناسبات سیاسی، تولید خود را متوقف می کند، جهان علم و صنعت در رابطه با کمبود گاز هلیوم دچار نگرانی شدید خواهد شد. کشور قطر 32 درصد از کل تقاضای جهان به گاز هلیوم را تأمین می کند.

گاز هلیوم ساکن در خورشید

هلیوم گازی بی اثر، بی رنگ، بدون بو و بدون مزه است. با توجه به خواص منحصر به فردی که دارد، کاربرد های گسترده ای پیدا کرده است. نام هلیوم از کلمه یونانی هلیوس به معنای خورشید گرفته شده است و چون تصور می شد این عنصر کشف شده یک فلز باشد، پسوند um که مختص فلزات است را به آن اضافه کردند.

هلیوم در خورشید برای اولین بار در سال 1868 با طیف سنجی جرمی طی یک خوشید گرفتگی کشف شد. دانشمندی اسکاتلندی برای اولین بار در سال 1895 هلیوم را از کلوئیت، یک ماده معدنی رادیو اکتیو، تولید کرد. اما به طور عمده هلیوم را از منابع گاز طبیعی استحصال می کنند.

در روسیه هلیوم عمدتاً توسط یک شرکت تولید می شود. البته میدان گازی در دسترس روسیه مقدار خیلی کمی هلیوم دارد و در زمره میدان های فقیر محسوب می شود.

ذخایر و تولید هلیوم

کل ذخایر هلیوم در دنیا حدود 41 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است و همانطور که گفته شد عمده ترین منابع در کشور قطر قرار دارند. پس از قطر، الجزیره، ایالات متحده امریکا و پس از آن روسیه صاحب میدان های گازی حاوی هلیوم هستند.

تولید سالانه هلیوم در دنیا 175 میلیون متر مکعب و کشور آمریکا در تولید آن پیشتاز است. روسیه سالانه تنها 5 میلیون متر مکعب هلیوم تولید می کند. البته مناطقی در روسیه شرق دور وجود دارد که دارای منابع غنی از هلیوم هستند اما فناوری تولید هلیوم در آن مناطق راه اندازی نشده است.

برای جدا سازی گاز هلیوم دو مرحله وجود دارد. فرآیند تراکم کم دما و تغلیظ هلیوم و در نهایت پاکسازی گاز هلیوم از ناخالصی هایی مانند متان، نیتروژن، هیدروژن، نئون و آرگون نحوه تولید گاز هلیوم را شکل می دهند.

منبع: نحوه تولید گاز هلیوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

انواع آزمایش تشخیص بارداری چیست ؟


آزمایش تشخیص بارداری

آزمایش ادرار و آزمایش خون یا آزمایش بتا انواع آزمایش تشخیص بارداری هستند. هر دو تست حاملگی وجود هورمون hCG را در بدن می سنجند. این هورمون از طریق جفت اندکی پس از لانه گزینی جنین در رحم آزاد می شود و بهترین زمان برای انجام این تست ها زمانی است که هورمون به مقدار قابل تشخیصی در بدن آزاد شده باشد.

 

آزمایش ادرار

تست ادرار بارداری به دو شکل در منزل یادر آزمایشگاه انجام می شود. این آزمایش به توصیه پزشکان در اولین روز دوره قاعدگی قطع شده انجام می شود. یعنی حدود دو هفته پس از لقاح یا در هفته چهارم بارداری.

پاسخ این تست قابل اطمینان است و در صورتیکه پاسخ مثبت باشد به احتمال 97% بارداری اتفاق افتاده است. در صورت منفی بودن ممکن است تست زود هنگام گرفته شده باشد. در صورت وجود علائم بارداری به فاصله یک هفته آزمایش ادرار را تکرار می کنند.

 

آزمایش خون

آزمایش خون بارداری به دو شکل کمی و کیفی انجام می شود. در نوع کمی ان میزان دقیق هورمون hCG در خون اندازه گیری می شود. در برخی از موارد که به بررسی دقیق روند بارداری برای تشخیص مشکلات خاص نیاز است، این نوع آزمایش کمی و اندازه گیری دقیق میزان هورمون در خون تجویز می شود.

مزیت آزمایش خون بارداری نسبت به آزمایش ادرار این است که می تواند 7 تا 12 روز زودتر بارداری را تأیید کند. البته این آزمایش هزینه بالاتری دارد و نمی تواند به صورت خانگی انجام شود.

 

صحت آزمایش های تشخیص بارداری چقدر است ؟

زمان انجام تست ها در صحت پاسخی که به شما می دهند تأثیر دارد. اگر تا یک هفته پس از تأخیر در زمان عادت ماهیانه اقدام گرفتن تست حاملگی کنید، احتمال گرفتن پاسخ دقیق در رابطه با حاملگی بیشتر است.

آزمایش ادرار خانگی تا 99% جاب درست به شما می دهد و آزمایش خون بارداری از آن هم دقیقتر است. البته صحت آزمایش خانگی به نحوه ی صحیح استفاده از کیت، زمان استفاده از آن و کیفیت کیت بستگی دارد.

 

خطا در آزمایش ادرار

در 99% موارد پاسخ مثبت در آزمایش ادرار به معنای بارداری است. ولی در شرایطی که خون یا پروتئین در ادرار وجود داشته باشد، پاسخ مثبت ممکن است اشتباه باشد. داروهای خاصی مانند دارو های آرام بخش، ضد تشنج یا قرص خواب نیز می تواند بر صحت پاسخ اثر بگذارد.

در صورت دریافت پاسخ منفی نیز می توانید این تست را به فاصله یک هفته تکرار کنید تا از پاسخ آن مطمئن شوید. نوشیدن مایعات زیاد و رقیق بودن ادرار و یا استفاده از دارو های آنتی هیستامین نیز می تواند منجر به گرفتن پاسخ منفی شود.

پس از بروز علائمی مانند قطع قاعدگی آزمایش تشخیص بارداری خانگی اولین اقدام برای اطلاع از بارداری است.

منبع: انواع آزمایش تشخیص بارداری چیست ؟

منبع: انواع آزمایش تشخیص بارداری چیست ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

کاربرد گچ در ساختمان سازی

کاربرد گچ در ساختمان سازی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

اردک ماندارین زیباترین اردک جهان

اردک ماندارین
اردک ماندارین

اردک ماندارین

اردک ماندارین گونه ای از اردک ها در حیات وحش حیوانات آسیای شرقی است. طول این اردک به 41 تا 49 سانتیمتر و طول بال های آن به 65 تا 75 سانتی متر می رسد.

نوع نر و ماده ی این اردک در رنگ پر ها تفاوت های کمی دارند. اردک نر هلال قرمز و سفیدی بالای چشم دارد. سینه ای ارغوانی و پر های نارنجی دارد. اردک ماده هلال چشم سفید رنگ دارد و در رنگ پر ها شبیه اردک نر است اما رنگ ارغوانی در سینه ی نر ها بیشتر است. در فصل جفت گیری تفاوت رنگی نر و ماده بیشتر مشهود است و در فصول دیگر به هم شبیه می شوند.

 

زیستگاه

زیستگاه این گونه از اردک در شرق آسیا گسترده شده است. تخریب جنگل ها سبب کم شدن جمعیت ان در شرق روسیه و چین تا 1000 جفت در هر کشور شده است. اما ژاپن توانسته است 5 هزار جفت از این گونه را در کشور خود نگه دارد. در حال حاضر حدود 7 هزار جفت از این پرنده در سراسر اروپا وجود دارد.

ماندارین بیشتر در حاشیه رودخانه ها و دریاچه های آب شیرین متراکم و دارای درختچه و در عمق کم زندگی می کند.

 

پرورش

در دنیای وحش، اردک های ماندارین در نواحی دارای درختان متراکم در حاشیه دریاچه های کم عمق، باتلاق ها و حوضچه ها زندگی و تولید مثل می کنند. این پرنده در حفره های درختان تخم گذاری می کند. پس از آنکه جوجه ها از تخم در بیایند مادرشان ان ها را به سمت آب هدایت می کند و جوجه ها همگی از حفره درخت بیرون می آیند.

 

تغذیه

اردک های ماندارین عمدتاً گیاهخوار و دانه خوار هستند و روی زمین تغذیه می کنند. البته حلزون، حشرات و ماهی های کوچک را نیز صید می کنند. رژیم غذایی این اردک ها به صورت فصلی تغییر می کند و در بهار بیشتر از حشرات و ماهی ها تغذیه می کنند. این حیوانات عمدتاً در سپیده دم یا غروب خورشید از حشرات و در طول روز از دانه ها و گیاهان تغذیه می کنند.

 

تهدید ها

شگ های وحشی، جغد ها، عقاب ها و مار های بیشه زار از شکارچیان این گونه اردک هستند. اما بزرگترین خطر برای این گونه تخریب زیستگاه است. این گونه از اردک به علت زیبایی خیره کننده اش در معرض شکار انسان ها نیز هست و نیاز به حفاظت دارد.

 

جایگاه ماندارین در فرهنگ شرقی

در فرهنگ کشور کره ماندارین نشان صلح و وفاداری و فرزندان زیاد است. در فرهنگ کشور ژاپن نیز همینطور است.

در فرهنگ کشور چین این اردک ها به جفت های همیشگی معروفند و نماد محبت و وفاداری هستند. مردم چین اصطلاح دو اردک ماندارین در آب را به عنوان معادلی برای دو کبوتر عاشق استفاده می کنند.

منبع: اردک ماندارین زیباترین اردک جهان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

گاز نیتروژن چیست ؟

  • گاز نیتروژن چیست؟

     

    تقریباً همه می دانند که گاز نیتروژن چیست ، نیتروژن، یک عنصر غیر فلزی از گروه پانزدهم جدول تناوبی عناصر است. این عنصر به صورت دو اتمی و گازی شکل،  بی رنگ، بدون بود و بدون مزه و فراوانترین عنصر در جو کره ی زمین است. عدد اتمی نیتروژن 7، وزن اتمی آن 14، دمای ذوب آن 86/209- درجه سلسیوس و نقطه جوش آن 8/195- درجه سلسیوس است.  در این نوشته قصد داریم تاریخچه و کاربرد های گاز نیتروژن را بررسی کنیم.

    تاریخچه گاز نیتروژن

    حدود چهار پنجم از جو کره ی زمین را نیتروژن تشکیل داده است. در سال 1772 شیمیدان سوئدی کارل ویلهلم نشان داد که هوا مخلوطی از دو گاز است. تقریباً در همان زمان گیاه شناسی اسکاتلندی نیز به نام دنیل رادرفورد اکسیژن را کشف کرده و داده های خود را منتشر کرد و شیمیدانی فرانسوی در سال 1790 گاز دیگر هوا را حاوی نیتر و به نام نیتروژن معرفی کرد.

    چرخه گاز نیتروژن

    عنصر نیتروژن در ساخت تمام موجودات زنده در زمین نقش دارد. این عنصر برای بقای انسان، حیوانات و گیاهان ضروری است. البته حیوانات و گیاهان قادر به استفاده از نیتروژن آزاد در جو نیستند. تمام چرخه ی استفاده از نیتروژن وابسته به باکتری هایی است که آن را قابل مصرف برای موجودات زنده دیگر می کنند. البته گاز نیتروژن  با سایر عناصر ترکیب می شود تا موادی مانند آمونیاک، نیتریت یا نیترات را تولید کند

    تثبیت نیتروژن بخش مهمی از چرخه نیتروزن در طبیعت است. تثبیت نیتروژن از طریق انواع خاصی از باکتری و همچنین جلبک های سبز آبی انجام می شود. فرآیند هایی مثل رعد و برق، پرتو فرابنفش و همچنین تبدیل به آمونیاک نیز مقداری از نیتروژن جو را تثبیت می کنند.

    ترکیبات تشکیل شده از فرآیند تثبیت نیتروژن به بافت گیاهان منتقل می شود. حیوانات و انسان ها گیاهان را می خورند و ترکیبات نیتروژن را در قالب اوره و دیگر مواد زائد دفع می کنند. باکتری های نیتریت زدا دیگر بار به نیتروژن گازی دو اتمی تبدیل می شوند و به جو باز می گردند.

     کاربردهای گاز نیتروژن

    تولید صنعتی نیتروژن عمدتاً از طریق تقطیر هوا انجام می شود. البته واکنش های آزمایشگاهی مانند احتراق محلول های نیتریت آمونیوم و اکسایش آمونیاک با اکسید های داغ  مس و آب بروم نیز منجر به تولید نیتروژن می شوند.

    در صنایع شیمیایی نیتروزن به عنوان عامل پیشگیری از اکسید شدن و به عنوان رقیق کننده ی گاز های واکنش پذیر و مهار کننده آتش یا انفجار کاربرد دارد.

    در صنعت غذا گاز نیتروژن برای جلوگیری از فساد با اکسیژن یا از طرق قارچ و حشرات مورد استفاده قرار می گیرد و نیتروژن مایع برای انجماد و سامانه های مبرد نیز کاربرد دارد.

    در صنایع الکتریکی از نیتروژن برای جلوگیری از اکسایش و سایر واکنش های شیمیایی و حفاظت از موتور ها استفاده می شود. همچنین در جوشکاری، لحیم کاری، تولید فوم و پلاستیک یا لاستیک و در پزشکی برای انجماد سریع و ذخیره سازی خون، مغز استخوان، بافت ها، باکتری ها و اسپرم نیز از نیتروژن استفاده می شود.

    شاید خیلی از افراد نیتروژن را به عنوان گازی در جو بشناسند و ندانند که کاربرد های مهم گاز نیتروژن چیست .

    منبع: گاز نیتروژن چیست ؟

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    سامان احمدی

    آموزش طرز تهیه کیک شکلاتی خیس


    طرز تهیه کیک شکلاتی خیس
    طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

    طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

    برای پخت یکی کیک شکلاتی خوشمزه روش های مختلفی وجود دارد. در این نوشته طرز تهیه کیک شکلاتی خیس که یکی از انواع پر طرفدار کیک شکلاتی است را به شما آموزش خواهیم داد. این کیک برای پذیرایی از 12 نفر کافی است و آن را می توانید در مدت یک تا یک و نیم ساعت آماده کنید.

     

    مواد لازم برای کیک شکلاتی خیس

    یک و سه چهارم فنجان آرد همه منظوره

    دو فنجان شکر سفید دانه ریز

    سه چهارم فنجان پودر کاکائو شیرین نشده

    یک و نیم قاشق چای خوری جوش شیرین

    سه چهارم قاشق چای خوری نمک

    دو عدد تخم مرغ بزرگ

    یک فنجان خامه سر شیر (یا یک قاشق غذا خوری سرکه سفید را در یک فنجان شیر بریزید و از دلمه ی آن استفاده کنید)

    یک دوم فنجان کره ذوب شده

    یک قاشق غذا خوری عصاره وانیل

    یک فنجان قهوه داغ

     

    روش تهیه کیک شکلاتی خیس

    فر را از قبل تا دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه ساتیگراد گرم کنید. قالبی را که برای پخت کیک خود انتخاب کرده اید را چرب کنید و یا در آن کاغذ روغنی پهن کرده و کنار بگذارید تا خمیر کیک آماده شود.

    در ظرف بزرگی آرد، شکر، کاکائو، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس تخم مرغ ها ، خامه سر شیر، کره ذوب شده و عصاره وانیل را نیز به این مواد بیفزایید و آن قدر هم بزنید تا مواد کاملاً یک دست شوند. در این مرحله حتماً به استفاده از همزن برقی نیاز است و این کار حدود 3 دقیقه طول می کشد تا مواد با هم کاملاً ممزوج شوند.

    همزن را کنار بگذارید و قهوه داغ را به خمیر اضافه کرده و با قاشق هم بزنید. در این مرحله خمیر شل و روان می شود. حالا خمیر آماده انتقال به قالب است.

     

    پخت کیک

    می توانید خمیر را در یک قالب بزرگ بپزید و پس از پخت آن را از وسط برش بدهید که کاری نیازمند دقت است و یا این که می توانید از ابتدا خمیر را به دو قسمت مساوی در دو قالب هم اندازه تقسیم کرده و جداگانه بپزید تا کیک دو لایه آماده کنید.

    پس از انتقال خمیر به اقلب آن را در فر قرار داده و به مدت 35 دقیقه بپزید. پخت کیک زمانی کامل شده است که اگر خلال دندانی را در مرکز آن فرو کنید از مواد خمیر به آن نچسبد و تمیز بیرون بیاید.

    15 دقیقه پس از خروج از فر به کیک زمان بدهید تا خنک شود و سپس آن را از قالب جدا کنید. از انواع خامه شکلاتی برای تزیین می توانید استفاده کنید.

    امیدواریم این طرز تهیه کیک شکلاتی خیس را پسندیده باشید و از درست کردن ان در خانه لذت ببرید.

    منبع: آموزش طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    سامان احمدی

    مصارف گاز هلیوم


    مصارف گاز هلیوم

    مصارف گاز هلیوم در محدوده وسیعی از کاربرد ها تعریف می شود. زیرا هلیوم خواص ویژه ای دارد که آن را به یک گاز منحصر به فرد تبدیل می کنند.

    مصارف گاز هلیوم در خنک سازی

    یکی از ویژگی های مهم و منحصر به فرد گاز هلیوم قدرت خنک کنندگی فوق العاده ی آن است. از این ویژگی برای خنک کردن ابر آهنربای دستگاه های همچون ام آر آی استفاده می شود.

    مصارف گاز هلیوم در بالن

    گاز هلیوم دومین گاز سبک پس از هیدروژن است و از آن برای بلند کردن بالن ها در هوا نیز استفاده می شود. البته سیستم هایی برای بازیافت گاز هلیوم نیز در نظر گرفته می شود تا این گاز گرانقیمت هدر نرود.

    مصارف گاز هلیوم در جوشکاری

    از هلیوم به عنوان گاز محافظ در جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری قوس پلاسما استفاده می شود. حفاظ هلیومی در اطراف محل جوشکاری مانع می شود تا فلز ذوب شده در مجاورت هوا اکسید شود. هیدروژن و آرگون نیز می توانند اثر حفاظتی داشته باشند اما گاز هلیوم بر خلاف هیدروزن گاز امن و غیر آتشگیری نیز هست.

    تشخیص نشتی

    مولکول های گاز هلیوم بسیار کوچک و تک هسته ای هستند. به همین دلیل از ریز ترین روزنه ها عبور می کنند. معمولاً برای تشخیص نشتی محفظه با هلیوم پر می شود و در صورت وجود نشتی، طیف سنج جرمی وجود هلیوم در محل نشت را تشخیص خواهد داد. از هلیوم برای تشخیص نشتی در موشک ها، مخازن سوخت، مبدل های حرارتی، خطوط گاز، دستگاه های الکترونیکی مختلف و دیگر تولیدات کارخانه ای استفاده می شود. از مخلوط هلیوم با هیدروژن نیز برای تشخیص نشتی استفاده می کنند.

    کروماتوگرافی گازی

    هلیوم به عنوان گاز حامل در کروماتوگرافی یا سوانگاری گازی استفاده می شود. زیرا هلیوم گازی واکنش ناپذیر و دارای خلوص بالایی است. کروماتوگرافی گازی در انجام آزمایش های زیادی نقش حیاتی دارد و نتایج آن می تواند مشخص کننده ی بسیار یاز مجهولات باشد.

    تولید مواد نیمه رسانا

    هلیوم به علت عدم نفوذ شیمیایی و به عنوان گاز خنک کننده در تولد مواد نیمه رسانا کاربرد دارد. هم چنین به عنوان گاز محافظ حخین رشد بلور های سیلیکون و ژرمانیوم نقش ایفا می کند.

    تولید فیبر نوری

    طی تولید فیبر های نوری از گاز هلیوم به عنوان خنک کننده به علت قدرت هدایت حرارتی بسیار بالا استفاده می شود.

    بستر انتقال حرارت در رآکتور های هسته ای

    در رآکتور ها یا واکنش گاه های هسته ای هلیوم به عنوان کارآمد ترین گاز در هدایت حرارتی و خنک سازی کاربرد دارد. ضمناً هلیوم باعث خوردگی نمی شود و فاکتور ضریب نوترون را نیز تحت تاثیر قرار نمی دهد.

    گازی برای تنفس

    از مخلوط هلیوم و اکسیژن به عنوان گازی برای تنفس غواصان در فشار بالای اعماق دریا و همچنین برای بیماران ریوی استفاده می شود. زیرا این گاز سمی نیست و به علت چگالی کمی که دارد تنفس اکسیژن را نسبت به هوای معمولی راحت تر می کند.

    استفاده به عنوان گاز لیزر، گاز حامل پودر برای پوشش فلزات، اسفاده در هارد درایو، تلسکوپ خورشیدی (برای کاهش اثرات تحریک دمایی بر لنز ها) از دیگر مصارف گاز هلیوم هستند.

    منبع: مصارف گاز هلیوم

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    سامان احمدی

    آخرین سن بارداری زنان چند سالگی است ؟


    آخرین سن بارداری زنان
    آخرین سن بارداری زنان

    آخرین سن بارداری زنان

    امروزه به دلیل مشغله های مختلف، افراد فرزند دار شدن را تا جای ممکن به تأخیر می اندازند. آخرین سن بارداری زنان به همن جهت اهمیت پیدا می کند تا خانواده ها بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

     

    تاثیر سن بر بارداری

    افزایش سن به طرز قابل توجهی می تواند بر باروری زنان اثر گذار باشد. شاید بتوان گفت سن مهمترین عامل در باروری زنان است.

    تخمک ها در بدن زنان در دوران جنین خود آن ها تشکیل می شود و با آن ها به دنیا می آید. با بالا رفتن سن زنان، سن تخمک ها نیز بالا می رود و از تعداد و کیفیت آن ها کاسته می شود. البته سن مردان نیز تا حدودی تاثیر گذار خواهد بود.

    هر چه سن زنان بیشتر می شود مدت زمان بیشتری برای بارور شدن نیاز است. همچنین خطر سقط و دیگر مشکلات بارداری و زایماننیز بیشتر خواهند شد.

     

    حقایقی در مورد سن بارداری

    پس از سن 32 سالگی شانس باروری زنان شروع به کاهش می کند. پس از 35 سالگی این کاهش شانس شدت می گیرد و پس از 40 سالگی میزان باروری به نصف می رسد.

    شانس باروری در 30 سالگی در هر ماه 20% و در 40 سالگی در هر ماه 5% است.

    مشکلات زایمان و احتمال نیاز به سزارین اجباری در سنین بالاتر بیشتر می شود. در سن بالاتر احتمال بیشتری برای تولد نوزادان دارای بیماری های مادرزادی وجود دارد.

    در سن 35 سالگی احتمال مرده به دنیا آمدن جنین 2.5 برابر سنین پایینتر است و پس از 40 سالگی این احتمال به 5 برابر می رسد.

     

    آیا باید برای بارداری در سنین بالا به پزشک مراجعه کرد؟

    به طور کلی زمانی باید به پزشک در رابطه با باروری مراجعه کرد که مشکلی وجود دارد. درست است که احتمال باروری در سنین بالا کم می شود ولی افراد جوانی هم هستند که با سنین بسیار کم دچار مشکل هستند و باید به پزشک مراجعه کنند. زمانیکه یکسال از اقدام به بارداری بگذرد و بارداری اتفاق نیفتد زمانی است که باید از پزشک در این رابطه کمک گرفت.

     

    تخمک منجمد

    افرادی وجود دارند که نگران افزایش سن خود هستند و از طرفی آمادگی لازم برای فرزند دار شدن را ندارند. فریز کردن یا انجماد تخمک ها یکی از راه های مناسب برای این افراد است تا شانس باروری خود را از دست ندهند.

    تخمک فریز شده در بانک مخصوص نگهداری می شود و در زمان مورد نیاز در اختیار والدین قرار داده خواهد شد. در این صورت سن زیستی تخمک فریز شده کمتر از سن زیستی تخمک های درون بدن مادر است. این روش از سال 1986 معرفی شده و البته موافقان و مخالفانی دارد.

    به طور کلی آخرین سن بارداری زنان و در واقع پایان فرصت بارداری زمانی است که وارد مرحله یائسگی شوند.

    منبع: آخرین سن بارداری زنان چند سالگی است ؟

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    سامان احمدی

    کاربرد گاز آرگون در صنعت

    • کاربرد گاز آرگون در صنعت

       

      پر کردن حباب لامپ و پنجره های دو جداره، سیستم آرگون پلاسما که در پزشکی کاربرد دارد و تصفیه زیرکنیوم از موارد کاربرد گاز آرگون در صنعت هستند. هم چنین جوشکاری باگاز آرگون به عنوان گاز محافظ قوس الکتریکی، به منظور ایجاد محیط حنثی در محل الکترود تنگستنی، شستشوی فلزات مذاب برای جدا کردن گاز های حل شده در آن ها و کربن گیری از فولاد ضد زنگ از دیگر کاربر های مهم این گاز به شمار می رود.

      گاز آرگون چیست ؟

      آرگون یکی از گاز های بی اثر یا نجیب در جدول تناوبی عناصر است. آرگون بی رنگ و بی بو است. آرگون نقش بیولوژیکی شناخته شده ای ندارد و حدود 0.94% از جو زمین را به خود اختصاص داده است. مقدار آرگون از زمان پیدایش زمین تا کنون همواره در حال افزایش بوده است. زیرا کاهش پتاسیم رادیواکتیو منجر به تولید گاز آرگون می شود. آرگون به صورت صنعتی از تقطیر هوای مایع به دست می آید.

      تاریخچه گاز آرگون

      گرچه گاز آرگون در جو زمین فراوان بوده و اکنون به عنوان سومین گاز جوی شناخته شده است ، تا سال 1894 کشف نشده بود. در واقع کشف آرگون نتیجه ی توجیه تفاوت چگالی نیتروژن استخراج شده از هوا با چگالی نیترژن حاصل از آمونیاک بود. پس از جدا سازی این گاز، مشخص شد که ترکیب جدید از هوا استخراج شده است و آرگون کشف شد.

      اثر گاز آرگون بر سلامت انسان

      تنفس این گاز سبب جذب آن می شود. اگر تهویه محیط در معرض آرگون مناسب نباشد به علت بی رنگ و بی بو بودن آن می تواند منجر به خفگی شود. آرگون گازی خنثی است و واکنش شیمیایی با بدن نمی دهد. اما، وجود مقدار زیاد آن در هوا مانع از اکسیژن رسانی به بدن شده و منجر به سرگیجه، تهوع، استفراغ، بیهوشی و مرگ می شود.

      این گاز از آن جهت که توهم تنفس برای فرد ایجاد می کند می تواند منجر به عدم اکسیژن رسانی و مرگ شود.

      کاربرد های دیگر آرگون

      به طور کلی آرگون زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که جوی بدون واکنش شیمیایی و بی اثر نیاز باشد. از این گاز برای تولید تیتانیوم و دیگر عناصر واکنش پذیر استفاده می شود. از گاز آرگون در لوله های فلورسنت و لامپ های کم مصرف نیز بهره گرفته می شود. لامپ های کم مصرف اکثراً حاوی آرگون و جیوه هستند. زمانی که جریان الکتریکی از درون گاز عبور می کند سبب تولید نور یو وی می شود. پوشش داخلی لامپ با نور یو وی فعال شده و روشن می شود.

      لاستیک ماشین های لوکس نیز گاه با آرگون پر می شود تا از سر و صدای جاده بکاهد.

      کاربرد آرگون در صنعت جوشکاری به این علت است که هوای بی اثری ایجاد می کندتا فلزات جوش خورده اکسید نشوند.

      منبع: کاربرد گاز آرگون در صنعت

      ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
      سامان احمدی