۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ویژگی و خواص گاز هلیوم چیست ؟

ویژگی و خواص گاز هلیوم چیست ؟

 

ویژگی های گاز هلیوم به عنوان دومین عنصر سبک در جدول تناوبی عناصر و در جهان عبارتند از بی رنگ، بدون بو و بدون مزه بودن. این گاز در دمای 9/268- درجه سلسیوس یا 452- درجه فارنهایت مایع می شود. نقطه جوش و انجماد هلیوم نسبت به هر عنصر شناخته شده دیگری کمتر است و هلیوم تنها ماده ای است که در فشار معمولی جو امکان انجماد ندارد.

کشف هلیوم

هلیوم در فضای گازی اطراف خورشید وجود دارد و طیف آن توسط یک ستاره شناس فرانسوی در سال 1868 کشف شد. در واقع طیفی از خورشید به دست آمده بود که با هیچ عنصر شناخته شده ای مانند هیدروژن یا سدیم تطابق نداشت. نام هلیوم را از نام یونانی خورشید یعنی هلیوس اتخاذ کردند و این گاز جدید به دنیا معرفی شد.

وجود هلیوم در زمین در سال 1895 مشخص شد. در آن هنگام تصور می کردند هلیوم محصول فروپاشی خود به خود مواد رادیواکتیو است.

فراوانی و ایزوتوپ ها

هلیوم حدود 23% از جرم جهان را به خود اختصاص داده است و در واقع دومین عنصر پس از هیدروژن است. هلیوم در ستاره ها متمرکز است و در آن جا با همجوشی هسته ای تولید می شود.

در جو زمین هلیوم به میزان 0005/0% وجود دارد و البته استحصال آن از منابع گاز طبیعی که دارای 6/7% هلیوم هستند، انجام می شود. منابع گاز هلیوم در کشورهایی از جمله الجزایر، استرالیا، لهستان، قطر و روسیه کشف شده است.

هسته ی هر اتم هلیوم حاوی دو پروتون است. ایزوتوپهای شناخته شده هلیوم 1 تا 6 نوترون دارند و عدد جرمی آن ها بین 3 تا 8 است. از بین 6 ایزوتوپ شناخته شده، ایزوتوپ 3 و ایزوتوپ 4 پایدار هستند و ایزوتوپ 4 فراوان ترین ایزوتوپ هلیوم است.

تولید و مصرف گاز هلیوم

گاز هلیوم ( با خلوص 2/98%) از گاز طبیعی مایع در دمای پایین و تحت فشار بالا استحصال می شود. با جذب گاز های دیگر توسط کربن فعال سرد، خلوص آن به 995/99 می رسد. مقدار هلیوم به دست امده از 900 تن هوا، چیزی در حدود 17/3 متر مکعب است.

هلیوم به عنوان گازی بی اثر در جوشکاری فلزاتی نظیر آلومینیوم استفاده می شود. در پرتاب موشک (برای فشار ایجاد کردن روی سوخت به ویژه مخزن های حاوی هیدروژن مایع) استفاده می شود. این گاز به عنوان بهترین خنک کننده برای دستگاه های مختلفی مانند MRI و NMR به کار گرفته می شود. از گاز هلیوم در کپسول های هوای تنفسی برای غواصان و بیماران تنفسی در اختلاط با اکسیژن نیز استفاده می کنند.

خواص هلیوم

در کمتر از 18/2 درجه کلوین (271- درجه سلسیوس) هدایت حرارتی گاز هلیوم ایزوتوپ 4 هزار برابر از مس بیشتر است. به همین دلیل این نوع هلیوم مایع با دمای بسیار پایین را به عنوان ابر رسانا می شناسند. گرانروی یا مقاومت ان در برابر جریان، آنقدر کم است که هنوز اندازه گیری نشده است. این مایع می تواند به صورت لایه ای نازک روی سطح هر ماده ای که با آن در تماس است، پخش شود.

نحوه مایع شدن ایزوتوپ 3 متفاوت است و اگر مخلوطی از این دو تا نزدیک صفر کلیون سرد شوند، مایعی دو فاز را تشکیل خواهند داد.

این مورد منحصر به فرد نیز یکی دیگر از ویژگی های گاز هلیوم است.

منبع: ویژگی و خواص گاز هلیوم چیست ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

مدل موی کوتاه مردانه برای صورت های مختلف


مدل موی کوتاه مردانه
مدل موی کوتاه مردانه

مدل موی کوتاه مردانه

برای انتخاب مدل موی کوتاه مردانه ابتدا باید به ساختار صورت هر فرد توجه کرد. اندازه پیشانی، اندازه استخوان گونه، شکل فک و ارتفاع صورت تعیین می کنند که فرد دارای چه شکل صورتی اعم از گرد، مستطیلی، مربعی، بیضی، قلبی، الماسی و مثلثی است.

 

صورت بیضی

در صورت های بیضی ارتفاع صورت نسبت به پهنای گونه ها بیشتر است و پیشانی بلند تر از خط فک است. زاویه فک گرد است نه تیز.
صورت بیضی یکی از زیباترین ساختار های صورت است. بهترین مدل مو برای صورت بیضی را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت بیضی
مدل موی مردانه برای صورت بیضی

صورت مربعی

در اینگونه ساختار صورت اندازه تمام جهات صورت با هم برابر است. زاویه فک تیز است و گرد نیست.

صورت مربعی بیشتر در تیره پوستان دیده می شود. بهترین مدل مو برای صورت مربعی را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت مربعی
مدل موی مردانه برای صورت مربعی

صورت مستطیلی

در صورت مستطیلی ارتفاع صورت بیشترین مقدار را دارد و اندازه پیشانی، استخوان گونه و خط فک با هم برابر هستند. بهترین مدل مو برای صورت مستطیلی را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت مستطیلی
مدل موی مردانه برای صورت مستطیلی

صورت گرد

در این ساختار صورت اندازه اتفاع صورت و استخوان های گونه با هم برابرند و از پیشانی و خط فک بزرگ تر اند و زاویه فک به صورت ملایم و گرد است. بهترین مدل مو برای صورت گرد را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت گرد
مدل موی مردانه برای صورت گرد

صورت الماسی شکل

این نوع صورت ارتفاع بلندی دارد و استخوان های گونه، پیشانی و فک به ترتیب سیر نزولی در اندازه دارند. چانه حالت تیزی دارد. بهترین مدل مو برای صورت الماسی را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت الماسی
مدل موی مردانه برای صورت الماسی

صورت قلبی شکل

در این ساختار صورت پیشانی بزرگتر از استخوان های گونه و خط فک است و چانه تیز می شود. بهترین مدل مو برای صورت قلبی را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت قلبی
مدل موی مردانه برای صورت قلبی

صورت مثلثی

در ساختار صورت مثلثی خط فک بزرگتر از استخوان گونه است و استخوان گونه برزگتر از پیشانی است. بهترین مدل مو برای صورت مثلثی را در تصویر زیر می بینید.

مدل موی مردانه برای صورت مثلثی
مدل موی مردانه برای صورت مثلثی

 

جنس مو

جنس مو ها نیز در شکل کوتاهی مو نقش زیادی دارند. موها فرفری با هر مدل مویی سازگار نیستند و مو های حالت دار نیز بعضی از مدل ها را زیباتر به خود می گیرند. برای داشتن موهای صاف، گلت مو مردانه نیز وجود دارد و آقایان می توانند از این خدمات استفاده کنند.

به طور کلی باید دانست برای انتخاب بهترین مدل موی کوتاه مردانه به جز شکل ساختار صورت بهتر است به جنس مو نیز توجه شود.

منبع: مدل موی کوتاه مردانه برای صورت های مختلف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

راهی برای رفع بی خوابی شب عروسی

رفع بی خوابی شب
رفع بی خوابی شب

رفع بی خوابی شب عروسی

20% از عروس ها شب قبل از عروسی دچار بی خوابی یا کابوس می شوند. برای رفع بی خوابی شب عروسی راهکار هایی وجود دارد که به آرامش روانی بیشتر عروس و به همین ترتیب داشتن خواب آرام و سر حال بودن در روز عروسی می انجامد.

برنامه ریزی برای عروسی به خودی خود در ماه های قبل از عروسی به زوجین فشار روانی وارد می کند و برخی از افراد که نگران عالی برگزار شدن این مراسم هستند فشار روانی دو چندانی را متحمل می شوند.

این مساله یک شرایط رایج و البته زود گذر است و رفتار درست این است که در زمان مناسب برای درمان این وضعیت اقدام شود.

 

دوش گرفتن

حمام کردن یک عنصر کلیدی در رفع خستگی و ایجاد آرامش روانی است. در تمام شرایط استرس زا و بحرانی می توان از یک حمام آب گرم برای دست یافتن به آرامش کمک گرفت. استفاده از وان حمام و همچنین مصرف نمک حمام و اسانس های آرام بخش در حمام نیز تا حد زیادی به بازگرداندن آرامش روانی شما در شب قبل از عروسی کمک می کند.

 

مشغول شدن

یکی از دلایل برهم خوردن آرامش روانی و بیخوابی در شب قبل از عروسی درگیری ذهنی است. باید تا جایی که می توانید دل مشغولی ها و تصورات خود را دور بریزیدو در هر موقعیت حساسی فکر و خیال به سوی ذهن انسان هجوم می آورد. مقابله با آن تمرین خوبی برای موقعیت های حساس بعدی در زندگی شما نیز خواهد بود.

در چنین موقعیتی بهره گرفتن از بازی ها بسیار مناسب است.

 

تاریکی مطلق

وجود نور در اتاق خواب شما می تواند بی خوابی را تشدید کند. سعی کنید اطراف خود را کاملاً تاریک کنید و در رختخواب ابداً از گوشی همراه استفاده نکنید. توصیه می شود استفاده از گوشی را یک تا دو ساعت پیش از خواب متوقف کنید تا خواب آرامی داشته باشید.

 

ملاتونین بیشتر

ملاتونین هورمون خواب است که از مغز ترشح می شود. نور می تواند ترشح این هورمون را دچار اختلال کرده و بی خوابی شما را تشدید کند. نوری که از صفحه تلویزیون، مانیتور و گوشی همراه ساطع می شود نسبت به نور لامپ تاثیر بدتری بر بدن دارد. در هر حال بهتر است شب قبل از عروسی تا جای ممکن در ساعات اولیه شب خود را از شر تلویزیون، مانیتور و گوشی خلاص کنید.

 

موسیقی آرامش بخش

برای داشتن خواب آرام باید هر طور که می توانید بدن را در آرامش فرو ببرید. گوش فرا دادن به موسیقی های آرام بخش در ساعات انتهایی روز می تواند تا حد زیادی به آرامش بیشتر شما و داشتن خواب آرام تر کمک کند.

رفع بی خوابی شب عروسی با رعات نکات ساده گفته شده امکان پذیر است.

منبع: راهی برای رفع بی خوابی شب عروسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

روز جهانی پوکی استخوان چه روزی است ؟


روز جهانی پوکی استخوان
روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان روز بیستم اکتبر سال میلادی برابر با 28 مهر ماه سال شمسی است. این روز نیز مانند تمام مناسبت های جهانی روزی است که به جهت آگاه سازی مردم جهان نسبت به پوکی استخوان و راه های جلوگیری از آن در نظر گرفته شده است. این روز را بنیاد بین المللی پوکی استخوان سازماندهی کرده است.

 

تاریخچه

این روز جهانی اولین بار در بیستم اکتبر سال 1996 در انگلیس پایه گذاری شد و کمیسیون اروپا از آن حمایت کرد. در سال های پس از آن به تدریج سازمان های مختلف از این روز به عنوان فرصتی برای آگاه سازی جامعه در مورد پوکی استخوان استفاده کردند.

 

پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در نواحی لگن، کمر و مچ دچار شکستگی می شوند. این بیماری در تمام افراد از هر جنس و سنی می تواند ایجاد شود.

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند ؟

زنان نسبت به مردان بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.

پوکی استخوان در سنین بالاتر بیشتر دیده می شود.

افرادی که دچار جثه ی ریزتر هستند بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند.

نژاد نیز در این مسأله بی تأثیر نیست. مردم آسیا و سفید پوستان بیشتر مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی، هورمون های جنسی (کاهش استروژن پس از یائسگی)، بیماری انورکسیا نروزا، کمبود کلسیم و ویتامین دی، سطح فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و مصرف الکل همگی بر ابتلا به پوکی استخوان اثر دارند.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

برخی از عوامل ابتلا به پوکی استخوان مانند عوامل ورلثتی قابل تغییر نیستند اما بمی توان با ورزش منظم، اصلاح رژیم غذایی، دریافت کلسیم و ویتامین د کافی و نیز اجتناب از مصرف الکل و سیگار تا حد زیادی مانع از ابتلا به پوکی استخوان شد. برای مثال مصرف شیر، ماست و پنیر کم چربی باید حتماً در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

پیاده روی، کوهنوردی، دویدن، وزنه زدن، تنیس و رقص از جمله ورزش هایی هستند که برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شوند.

 

عوارض پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان به نام بیماری خاموش شناخته شده است. زیرا از دست رفتن تراکم استخوان هیچگونه علائمی ندارد. بسیاری از افراد تا زمانی که دچار آسیب یا شکستگی نشوند متوجه این بیماری نخواهند شد.

 

تشخیص پوکی استخوان

پوکی استخوان با بررسی تراکم استخوان تشخیص داده می شود. این آزمایش کمک می کند تا استحکام استخوان ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز راه هایی برای تقویت آن مانند ورزش، مصرف کلسیم، اصلاح سبک زندکگی و درمان دارویی یشنهاد شود.

روز جهانی پوکی استخوان روزی برای آگاهی رسانی در مورد این بیماری خاموش است.

منبع: روز جهانی پوکی استخوان چه روزی است ؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

معرفی وب سایت فروشگاه اینترنتی قهوه گانودرما بیز

قهوه گانودرما چیست ؟

پیش از پاسخ به این سوال که قهوه گانودرما چیست باید گفت که احتمالاً نام گانودرما به عنوان گیاهی با خواص فوق العاده به گوش شما رسیده است. قهوه گانودرما مخلوطی از پودر قارچ گانودرما لوسیدوم همراه با قهوه است و ممکن است در ترکیبات آن مواد دیگری مانند شیرین کننده ها نیز به کار رفته باشند.

این نوشیدنی می تواند به افرادی که قصد دارند میزان مصرف قهوه روزانه خود را کم کنند، کمک کننده باشد و سطح انرژی خوبی به آن ها هدیه دهد. البته تحقیقات علمی کمی در این زمینه برای اثبات خواص این قارچ انجام شده اند.

خواص قارچ گانودرما

خواص قارچ گانودرما که در طب سنتی چین به نام قارچ جاودانگی نامیده می شود، بسیار متعدد است. در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • پیشگیری کننده از سرطان
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • موثر بر سلامت قلب و عروق
  • محافظ کبد
  • ضد باکتری و ضد ویروس
  • محافظت کننده بدن در برابر اشعه
  • موثر بر سلامت مجاری ادرار
  • و …

درمان بیماریها با قارچ گانودرما

درمان بیماریها با قارچ گانودرما تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت و دیگر بیماری ها مانند سرطان و بیماری های التهابی و آلرژی در پژوهش های علمی مورد بررسی قرار گرفته است. در طب سنتی چینی از قارچ گانودرما بیش از 2 هزار سال است که برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های جسمی و روانی استفاده می شود.

گانودرما و درمان دیابت

تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت از بین تمام خواص ویژه ای که برای قارچ گانودرما ذکر می شود، خاصیت درمانی ان برای سرطان و دیابت به طور ویژه موضوع پژوهش ها و تحقیقات علمی بوده است. زیرا این دو بیماری درمان دشواری دارند و بر کیفیت زندگی بیمار اثر نامطلوب بر جای می گذارند.

گانودرما درمان پیسی

در مورد تاثیر قارچ گانودرما بر پیسی ادعاهایی وجود دارد. این قارچ بر تقویت بدن، پاکسازی، التهاب زدایی و بسیاری موارد سلامتی بخش دیگر اثر جدی دارد.در بیماری پیسی، سلول های تولید کننده رنگدانه در پوست از بین می روند. بنا بریان مناطقی از پوست بیمار دارای نواحی کوچک یا بزرگ سفید رنگی خواهد شد…

گانودرما در درمان سرطان

تاثیر قارچ گانودرما بر سرطان در گذشته در طب سنتی چین تاثیر قارچ گانودرما بر سرطان به نوعی همانند شیمی درمانی امروز عمل می کرده است. قارچ خوراکی گانودرما لوسیدوم خواص دارویی متعددی از جمله درمان آلرژی، آرتروز، برونشیت، زخم معده، بی خوابی، روماتیسم اسکلرودرمی را دارد …

منبع: فروشگاه اینترنتی قهوه گانودرما بیز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

راههای طبیعی درمان ریزش مو چیست ؟

راههای طبیعی درمان ریزش مو
راههای طبیعی درمان ریزش مو

راههای طبیعی درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. راههای طبیعی درمان ریزش مو می تواند باعث کمتر شدن ریزش مو و تقویت مو ها شود. در این رابطه تغییر سبک زندگی و اجتناب از استرس اهمیت زیادی دارد.

 

علل ریزش مو

برای درمان ریزش مو باید علت ایجاد آن را مشخص کرد و پس از رفع علت به تقویت مو پرداخت. عللی که باعث ریزش مو می شوند عبارتند از وراثت، تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص و با بیماری.

راهکار های طبیعی درمان ریزش مو می تواند با ایجاد تعادل هورمونی و تقویت بدن از نظر مواد مغذی و ویتامین ها تا حد زیادی به کم شدن ریزش مو و درمان آن کمک کند.

 

غذا هایی که باید خورده شوند

داشتن رژیم غذایی مناسب سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد مو ها ضروری است.

مواد غذایی ارگانیک که مواد شیمیایی و سموم وارد بدن نمی کنند بر سلامت مو ها اثر زیادی دارند.

تخم کدو به صورت خام حاوی مواد معدنی لازم برای رشد مو و همچنین موادی برای برقراری تعادل هورمونی است.

ماهی های غیر پرورشی مانند سالمون به دلیل داشتن امگا 3 برای مو ها مفیدند.

چای سبز، آب قلم و کافئین (به مقدار کم) نیز از جمله مواد غذایی هستند که وجود آن ها در رژیم غذایی بر رشد مو ها اثر دارد. استفاده از مکمل های ویتامین ب و روی نیز توسط پزشکان توصیه می شود.

 

مواد غذایی که باید از آن ها اجتناب شود

چربی های ترانس سبب افزایش التهاب در بدن می شوند و می توانند ریزش موایجاد کنند.

قند و شکر نقش زیادی در بر هم زدن تعادل هورمونی بدن دارد و باید به مقدار کنترل شده مصرف شود.

غذا های فرآوری شده (به دلیل وجود مواد نگهدارنده و کمبود ارزش غذایی)، الکل و کافئین (به مقدار زیاد) نیز از عوامل غذایی دیگر ریزش مو هستند.

 

روغن هایی برای ماساژ مو

اسانس روغنی رزماری در ضخیم سازی مو ها نقش دارد. در سال 1015 پژوهش هایی انجام شد که نشان می داد روغن رزماری می تواند تاثیری مشابه ماینوکسیدیل داشته باشد.

اسطوخودوس، آویشن، سدر، مریم گلی و نعناع نیز از جمله گیاهان دیگری هستند که ماساژ اسانس روغنی آن ها همراه با روغن زیتون یا نارگیل روی پوست سر برای تقویت مو توصیه شده است.

 

کاهش تنش های احساسی

یکی از مهم ترین عوامل ریزش مو در دنیای امروز تنش و استرس است. دقت به کیفیت خواب و ساعات درست خواب و نیز توجه به آرامش روانی در موقعیت های تنش زای یکی از موارد مهم برای جلوگیری از ریزش مو است.

توجه به راههای طبیعی درمان ریزش مو سبک زندگی افراد را به سمت سلامت سوق می دهد.

منبع: راههای طبیعی درمان ریزش مو چیست ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

بالن هلیومی چگونه پرواز می کند؟

بالن هلیومی

 

حتماً بالن هلیومی را از نزدیک و یا در برنامه های تلویزیونی دیده اید. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بالن هلیومی چگونه پرواز می کند. برای دریافت پاسخ سوالتان در این نوشته با ما همراه باشید.

ساخت بالن با گاز هلیوم

ساختار و شکلی که یک بالن دارد مستقیما بر قابلیت پرواز آن اثر گذار است. فضای اصلی بالن که حاوی گاز هلیوم است، شکل مخروطی، پرده های محافظ، کابلی که آن را معلق می کند، صفحه کنترل پرواز و رادار، موتور، دریچه هوا، شیر هلیوم، جایگاه سوار شدن مسافر همگی در ساخت یک بالن باید به طور مناسبی مورد استفاده قرار بگیرند. محفظه ی اصلی بالن که حاوی گاز هلیوم است باید هیچگونه نشتی نداشته باشد. تمام قطعات بالن را از سبک ترین مواد ممکن می سازند تا به راحتی به پرواز در بیاید.

فشار هلیوم درون بالن نیز توسط شیر هلیوم کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که فشار هلیوم درون بالن کم نیست.

بالن ها چگونه با هلیوم پرواز می کنند ؟

هلیوم گازی است که چگالی و وزن بسیار کمتری نسبت به هوا دارد. به همین دلیل طبق قانون بویانسی  باعث می شود بالن در دل هوای جو شناور شود و بالا برود. نیرویی که باعث شناور شدن بالن در هوا می شود در واقع همان نیرویی است که باعث شناور شدن زیر دریایی در عمق آب می شود. با این تفاوت که وزن  و چگالی این دو با هم بسیار متفاوت است.

گاز هیدروژن نیز چنین ویژگی دارد و می تواند عامل پرواز بالن باشد. اما یکی از مهمترین ویژگی هایی که هلیوم دارد و آن را تبدیل به یک گاز ویژه و منحصر به فرد می کند این است که قابلیت اشتعال پذیری ندارد. در صورتی که گاز هیدروژن می تواند آتش بگیرد و فاجعه به بار بیاورد.

تنظیم مقدار هلیوم موجود در بالن می تواند میزان ارتفاعی که بالن در هوا قرار دارد را تعیین کند. هلیوم خالص قادر است تا بالاترین ارتفاعات نزدیک به جو بالا برود.

کاربرد بالن های پر شده با هلیوم

قطعاً برای پرواز کردن در آسمان و سفر های هوایی گزینه های بهتری مانند هواپیما وجود دارد. برخی از افراد نیز به منظور تفریح استفاده از پاراگلایدر را ترجیح می دهند. استفاده از این بالن ها که با گاز هلیوم پر می شوند بیتر به منظور گردشگری و پرواز و تماشای زمین از فاصله ای بالاتر است.

تاریخچه بالن هلیومی

بالن را اولین بار دو برادر فرانسوی در سال 1783 اختراع کردند. پس از آن به مرور زمان شکل بالن ها و گاز مصرفی درون آن ها (از هیدروژن به هلیوم) اصلاح شد. با گذر زمان و پیشرفت در علم مواد قابلیت ساخت بالن با مواد پلیمری سبک و با دوام امکان پذیر شد و تحولی در ساخت بالن هلیومی ایجاد کرد.

منبع: بالن هلیومی چگونه پرواز می کند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

علت سردرد چیست ؟

علت سردرد
علت سردرد

علت سردرد

علت سردرد طیف وسیعی از دلایل را شامل می شود. دانستن علت سر درد می تواند تا حدی به انتخاب روش درمانی کمک کند. در دنیای امروز معمولاً پس از ابتلا به سر درد مردم به استفاده از قرص های مسکن و آسپرین روی می آورند که خود می تواند در طولانی مدت مشکلات عدیده ای ایجاد کند.

سر درد ها نشانه ی خوبی برای تشخیص کمبود های بدن هستند. شاید بدن شما به اکسیژن یا آب بیشتری نیاز داشته باشد یا سطح مواد مغذی در بدنتان ناکافی باشد. گاهی حساسیت های غذایی نیز می تواند منجر به ایجاد سر درد شود.

سر درد با استرس، خستگی، آلرژی، مشکلات بینایی، ژست بدنی نا مناسب، مصرف الکل و مواد مخدر، کاهش قند خون، تغییرات هورمونی، یبوست و کمبود ویتامین مواد معدنی در بدن ایجاد یا تشدید می شود. برای درمان سردرد لازم است ابتدا سبک زندگی و تغذیه فرد تغییر کند.

 

انواع سردرد ها

انواع سر درد ها را می توان به 150 مورد متفاوت تقسیم کرد که بسیاری از آن ها نادرند. اما، 4 مورد از انواع آن بسیار شایع هستند.

 

سر درد عصبی

سر درد عصبی یکی از شایع ترین انواع سر درد در میان نوجوانان و بزرگسالان است.  این نوع سر درد می تواند با فشار های روزمره زندگی مزمن و بسیار آزار دهنده شود. این نوع سر درد معمولاً با استراحت و گذشت زمان خود به خود خفیف و درمان می شود.

 

سر درد خوشه ای

سر درد خوشه ای از بین 4 مورد ذکر شده، کمترین شیوع را دارد. اما درد مزمن آن بسیار آزار دهنده است و مانند سوختن و تیر کشیدن در پشت چشم هاست. این نوع سر درد می توان چند هفته یا چند ماه طول بکشد و به صورت تناوبی تکرار شود.

 

سر درد سینوسی

سینوس ها که در قسمت پیشانی قرار دارند، در صورت ملتهب شدن  در همین نواحی ایجاد درد می کند. این سر درد معمولاً با آبریزش بینی، تب و فشار در گوش و تورم صورت همراه است.

 

سر درد میگرنی

سر درد های میگرنی از چند ساعت تا چند روز طول می کشند و معمولاً چند بار در ماه ایجاد می شوند. علائم دیگری مانند حساسیت به نور، سر و صدا یا بو، تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها و ناراحتی های معده، سرگیجه و … نیز در کنار سردرد های میگرنی بروز می کنند.

 

سندروم سردرد مختلط

این سندروم مخلوطی از سر درد های عصبی و سر درد میگرنی است و علائم هر دو را نشان می دهد. این نوع سر درد هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود.

همانطور که گفته شد، دانستن علت سردرد سبب می شود راه های درمانی آن مشخص گردد. درمان های خانگی نیز تا حدی موثر واقع می شوند.

منبع: علت سردرد چیست ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

طرز تهیه کیک ماست خوشمزه با لیمو

کیک ماست خوشمزه
کیک ماست خوشمزه

کیک ماست خوشمزه با لیمو

برای تهیه یک کیک ماست خوشمزه به حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید تا کیک را آماده کنید و بپزید. درست کردن این کیک خوشمزه خانگی بسیار ساده است و پیشنهاد می کنیم پخت آن را امتحان کنید.

 

مواد لازم برای تهیه کیک ماست

یک و نیم فنجان آرد همه منظوره

دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر

نصف قاشق چای خوری نمک

یک فنجان ماست پر چرب

یک و یک سوم فنجان شکر

سه عدد تخم مرغ بزرگ

دو قاشق چای خوری پوست لیمو رنده شده (دو عدد لیمو ترش)

نصف قاشق چای خوری عصاره خالص وانیل

نصف فنجان روغن کانولا

یک سوم فنجان آب لیمو ترش تازه

 

برای روی کیک

یک فنجان خاک قند

دو قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه

 

روش تهیه کیک ماست با طعم لیمو

ابتدا فر را تا دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد (سلسیوس) گرم کنید. قالبی را که برای کیک خود انتخاب کرده اید چرب کنید و کنار بگذارید تا خمیر را پس از آماده شدن در این قالب بریزید و در فر قرار بدهید.

آرد، بیکینگ پودر و نمک را ابتدا در ظرفی به خوبی با هم مخلوط کنید. اگر پس از تر شدن خمیر بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید ممکن است به تمام قسمت های خمیر نرسد و خوب مخلوط نشود و پف کیک شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در ظرف دیگری ماست، تخم مرغ ها، پوست لیموی رنده شده، وانیل و یک فنجان شکر را با هم مخلوط کنید. این مواد را خوب هم بزنید. پس از آن که یکدست شدند مخلوط آرد را کم کم به آن به اضافه کنید و هم بزنید. اگر مخلوط آرد را یک دفعه اضافه کنید با گلوله هایی مواجه خواهید شد که در مواد تر پخش نمی شوند.

با قاشقی روغن را به مواد اضافه کنید و آن را مخلوط کنید. خمیر آماده است. می توانید آن را به قالب منتقل کرده و به مدت 50 دقیقه در فر بپزید تا جایی که اگر خلال دندانی در مرکز کیک فرو کردید پس از بیرون آمدن از مواد خمیر به خود نگرفته باشد.

در حین پخته شدن کیک در فر، آب لیمو ترش تازه و شکر باقیمانده ( یک سوم فنجان) را در تابه کوچکی روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. پس از ده دقیقه آن را بردارید. زمانی که کیک را از فر خارج کردید و هنگامی که هنوز گرم است، مخلوط آب لیمو و شکر را روی کیک بریزید و اجازه بدهید به تمام قسمت های آن نفوذ کند و کیک را سرد کنید. برای روی کیک نیز پس از سرد شدن مخلوط آب لیمو و خاک قند را بریزید.

امیدواریم این کیک ماست خوشمزه با طعم لیمو را بپسندید.

منبع: طرز تهیه کیک ماست خوشمزه با لیمو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

ایده های دکوراسیون اتاق نوجوان

دکور اتاق نوجوان
دکور اتاق نوجوان

دکوراسیون اتاق نوجوان

برای دکوراسیون اتاق نوجوان ایده های بسیار متنوعی وجود دارد. در این سن بچه ها به سطحی رسیده اند که خودشان نیز می توانند در طراحی ایده ای خلاقانه برای اتاقشان مشارکت کنند. در زیر دکوراسیون اتاق خواب به سبک های مختلفی را مشاهده می کنید.

 

دکور اتاق خواب به سبک زیر شیروانی

در این دکوراسیون تخت در ارتفاع بالایی قرار می گیرد و از فضای زیر آن نیز می توانید برای کار های دیگری استفاده کنید. زیر تخت می تواند محل مطالعه، یا محل قرار گیری کمد و … باشد. حتی می تواند مکانی برای قرار دادن کتابخانه باشد و این کاملاً به سلیقه شخصی صاحب اتاق و نیازمندی های وی بستگی دارد.

دکور اتاق خواب به سبک زیرشیروانی
دکور اتاق خواب به سبک زیرشیروانی

اتاق خواب دو منظوره

استفاده از نوع تخت های خاصی که به نام تخت مورفی معروف هستند و می توان آن ها را جمع کرد، باعث می شود اتاق خواب در وقت هایی که تخت به صورت کمد ایستاده است، به شکل یک اتاق کار دربیاید. این سبک اتاق برای افرادی که تمایل دارند محل کار و درس و خوابشان جدا باشد تا تمرکز بیشتری داشته باشند، مناسب است.

اتاق خواب دو منظوره
اتاق خواب دو منظوره

دکور اتاق خواب موضوعی

می توان برای طراحی دکور اتاق خواب موضوعی برای زمینه یعنی طرح دیوار و همچنین وسایل اتاق در نظر گرفت. برای این کار می توان طبق سلیقه و علایق نوجوان عمل کرد و اتاق خواب منحصر به فرد و زیبایی را خلق کرد.

دکور اتاق خواب موضوعی
دکور اتاق خواب موضوعی

ملاحظات رنگی

انتخاب رنگ بخش مهمی از ایده ی دکور اتاق خواب را تشکیل می دهد. برای انتخاب رنگ حتماً به سلیقه ی بچه ها توجه کنید و رنگی را انتخاب کنید که بیشتر از همه به او آرامش می دهد.

رنگ اتاق خواب
رنگ اتاق خواب

دیواری برای بالا رفتن

اتاق خواب مناسب برای بچه های فعال باید به صورتی باشد که انرژی آن ها را کنترل کند. برای همین می توان از نوعی دیوار برای بالا رفتن در اتاق کمک گرفت. مانند تصویر زیر:

دیوار اتاق خواب
دیوار اتاق خواب

اتاقی با دیوار ویژه

می توان برای نوجوانان هنرمند فرصتی را ایجاد که دیوار اتاق خود را با دست خودشان طراحی کنند. می توان هر هنری که دارند از جمله هنر نقاشی خود را روی دیوار اتاق خواب پیاده کنند. چنین اتاقی روح خلاقیت و توانمندی را در بچه ها زنده می کند.

دیوار نقاشی شده
دیوار نقاشی شده

اتاق خواب یا زمین بازی

ایده ایده بسیار خوب است که اتاق خواب بچه ها را به زمین بازی تبدیل کنیم برای اینکار می توان از تاب خانگی یا حتی سرسره نیز استفاده کرد. یکی از این ایده ها را در تصویر زیر ببینید.

اتاق زمین بازی
اتاق زمین بازی

دکور اتاق نوجوان می تواند در حفظ روحیه و شادابی او تاثیر زیادی داشته باشد.

منبع: ایده های دکوراسیون اتاق نوجوان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی