بالن هلیومی

 

حتماً بالن هلیومی را از نزدیک و یا در برنامه های تلویزیونی دیده اید. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بالن هلیومی چگونه پرواز می کند. برای دریافت پاسخ سوالتان در این نوشته با ما همراه باشید.

ساخت بالن با گاز هلیوم

ساختار و شکلی که یک بالن دارد مستقیما بر قابلیت پرواز آن اثر گذار است. فضای اصلی بالن که حاوی گاز هلیوم است، شکل مخروطی، پرده های محافظ، کابلی که آن را معلق می کند، صفحه کنترل پرواز و رادار، موتور، دریچه هوا، شیر هلیوم، جایگاه سوار شدن مسافر همگی در ساخت یک بالن باید به طور مناسبی مورد استفاده قرار بگیرند. محفظه ی اصلی بالن که حاوی گاز هلیوم است باید هیچگونه نشتی نداشته باشد. تمام قطعات بالن را از سبک ترین مواد ممکن می سازند تا به راحتی به پرواز در بیاید.

فشار هلیوم درون بالن نیز توسط شیر هلیوم کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که فشار هلیوم درون بالن کم نیست.

بالن ها چگونه با هلیوم پرواز می کنند ؟

هلیوم گازی است که چگالی و وزن بسیار کمتری نسبت به هوا دارد. به همین دلیل طبق قانون بویانسی  باعث می شود بالن در دل هوای جو شناور شود و بالا برود. نیرویی که باعث شناور شدن بالن در هوا می شود در واقع همان نیرویی است که باعث شناور شدن زیر دریایی در عمق آب می شود. با این تفاوت که وزن  و چگالی این دو با هم بسیار متفاوت است.

گاز هیدروژن نیز چنین ویژگی دارد و می تواند عامل پرواز بالن باشد. اما یکی از مهمترین ویژگی هایی که هلیوم دارد و آن را تبدیل به یک گاز ویژه و منحصر به فرد می کند این است که قابلیت اشتعال پذیری ندارد. در صورتی که گاز هیدروژن می تواند آتش بگیرد و فاجعه به بار بیاورد.

تنظیم مقدار هلیوم موجود در بالن می تواند میزان ارتفاعی که بالن در هوا قرار دارد را تعیین کند. هلیوم خالص قادر است تا بالاترین ارتفاعات نزدیک به جو بالا برود.

کاربرد بالن های پر شده با هلیوم

قطعاً برای پرواز کردن در آسمان و سفر های هوایی گزینه های بهتری مانند هواپیما وجود دارد. برخی از افراد نیز به منظور تفریح استفاده از پاراگلایدر را ترجیح می دهند. استفاده از این بالن ها که با گاز هلیوم پر می شوند بیتر به منظور گردشگری و پرواز و تماشای زمین از فاصله ای بالاتر است.

تاریخچه بالن هلیومی

بالن را اولین بار دو برادر فرانسوی در سال 1783 اختراع کردند. پس از آن به مرور زمان شکل بالن ها و گاز مصرفی درون آن ها (از هیدروژن به هلیوم) اصلاح شد. با گذر زمان و پیشرفت در علم مواد قابلیت ساخت بالن با مواد پلیمری سبک و با دوام امکان پذیر شد و تحولی در ساخت بالن هلیومی ایجاد کرد.

منبع: بالن هلیومی چگونه پرواز می کند؟