هپاتیت سی

 

هپاتیت سى

در مورد بیمارى هپاتیت سی بیشتر بدانیم.

ممکن است این سؤال براى شما پیش بیاید که هپاتیت C چیست و چرا مهم است که فرد مبتلا به هپاتیت C تحت درمان قرار بگیرید؟ در این نوشتار پاسخ برخی سؤالات متداول در مورد هپاتیت C وجود دارد.

 

هپاتیت C چیست؟

نوعی بیماری است که توسط ویروسی ایجاد می شود که کبد را آلوده می کند. عفونت ناشى از هپاتیت C می تواند منجر به التهاب کبد شود و باعث شود که سیستم ایمنی بدن به سلول هاى سالم کبد حمله کند.

 

علائم هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C می تواند یک بیماری خاموش باشد، به این معنی که افراد می توانند به آن مبتلا باشند، اما علائم قابل توجهی نداشته باشند – تقریباً 70٪ – 80٪ از مبتلایان به هپاتیت حاد C هیچ علامتی ندارند. با این حال، برخی از افراد به زودی بعد از آلوده شدن می توانند شاهد بروز علائم خفیف تا شدید باشند.

 

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به این بیمارى هیچ علامتی ندارند، ممکن است ندانند که به هپاتیت C مبتلا هستند و به همین دلیل به دنبال معالجه نباشند. علائم بیماری مزمن هپاتیت C ممکن است بعد از گذشت سال ها ظاهر شود. در این مدت فرد آلوده می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

 

علائم هپاتیت C حاد و مزمن 

تب

خستگی (احساس خستگی حتی اگر استراحت و فعالیت عادی داشته باشید)

از دست دادن اشتها

حالت تهوع (معده ناراحت)

استفراغ

درد شکم (درد در روده)

ادرار تیره

مدفوع رنگی خشتی

درد مفاصل

زردی (رنگ زرد در چشم یا پوست)

 

 

تغییر سبک زندگی

اگر از مبتلایان به هپاتیت مزمن C هستید، ممکن است لازم باشد تغییراتى در شیوه زندگی خود داشته باشید تا در حد امکان سالم بمانید. سلامت عمومی برای این دسته از بیماران مهم است.

 

چگونه هپاتیت C به دیگرى سرایت پیدا مى کند؟

هپاتیت C در اثر ویروسی ایجاد می شود که مى تواند وقتى خون شخصی آلوده به ویروس هپاتیت C با خون شخصی که آلوده نیست، تماس یابد منتقل شود. از طریق غذا یا آب یا با نشستن روی صندلی توالت فرنگى پخش نمی شود. اما با چنگال یا قاشق مشترک؛ شیر دادن؛ بغل کردن، بوسیدن، دست دادن و سرفه یا عطسه انتقال نمى یابد.

 

چگونه می توان خطر ابتلا به این بیمارى را کاهش داد؟

روش هایی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس هپاتیت C وجود دارد؛ برخی از این موارد عبارتند از:

از استفاده مشترک یا استفاده مجدد از سوزن، سرنگ یا هر نوع تجهیزات دیگر برای تهیه و تزریق دارو، استروئید، هورمون یا سایر مواد خودداری کنید.

 

جهت خالکوبی یا سوراخ کردن فقط به مراکز رسمی و دارای مجوز مراجعه کنید.

با رعایت بهداشت فردى مى توان خطر ابتلا به هپاتیت سی را کاهش داد.

منبع: هپاتیت سى چیست و چه علائمی دارد؟