۳۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

بهترین زمان تشخیص بارداری و بهترین زمان آزمایش خون بارداری چه موقع است


بهترین زمان تشخیص بارداری
بهترین زمان تشخیص بارداری

بهترین زمان تشخیص بارداری و بهترین زمان آزمایش خون بارداری

برای بسیاری از زنان اولین تست تشخیصی بارداری استرس آور است و دانستن بهترین زمان تشخیص بارداری و بهترین زمان آزمایش خون بارداری می تواند کمک کند تا از این اضطراب و تنش کمی کاسته شود. گاهی استرس برای این است که قصد بارداری دارند و گاهی به دلیل عدم تمایل به بارداری دچار تنش می شوند.

برای آن دسته از خانم هایی که انتظار بارداری را می کشند، جای سوال است که چه زمانی می توانند از تست حاملگی استفاده کنند. اگر تست بارداری زود تر از زمان مناسب گرفته شود، می تواند به اشتباه بارداری را منفی نشان دهد.

 

بهترین زمان در دوره ی قاعدگی

بهترین زمان برای تست ادرار درست پس از گذشت تاریخ آغاز دوران پریود است. انتخاب این زمان به شما کمک می کند جواب اشتباه نگیرید. اگر دوران قاعدگی نا منظم باشد باید به اندازه ی زمان طولانی ترین دوره صبر کرد و سپس تست گرفت.

البته طبق آمار های سازمان غذا و دارو 10 تا 20 درصد از زنان حتی در این زمان گفته شده نیز پاسخ مثبت بارداری را نمی بینند، درحالیکه باردار هستند. پس می توان گفت تست ادرار برای تشخیص بارداری 80% جوابگوست و اگر از آن جواب منفی دریافت کردید، امید خود را از دست ندهید.

 

بهترین زمان از روز

حتی زمانی از روز که شما تست بارداری می گیرید اهمیت دارد. اگر تست بارداری را صبح زود بگیرید جواب دقیق تری دریافت خواهید کرد. چون تست های خانگی میزان هورمون بارداری در ادرار را اندازه می گیرند و صبح ها ادرار غلظت بیشتری دارد.

 

زمان انجام آزمایش خون بارداری 

آزمایش خون بارداری معمولاً از سوی پزشک تجویز می شود. البته با مراجعه به آزمایشگاه به درخواست بیمار نیز چنین آزمایشی گرفته می شود.

آزمایش خون بارداری دو نوع است. در یک نوع از آزمایش حداقل میزان هورمون بارداری سنجیده می شود و پاسخ آزمایش را با توجه به آن اعلام می کنند. در نوع دیگر میزان دقیق هورمون سنجیده می شود. نوع دوم آزمایش خون را با فواصل زمانی مشخص تکرار می کنند تا میزان تغییرات هورمون بارداری در بدن را بسنجند. این نوع آزمایش زمانی سابقه ی سقط یا مشکلات باروری وجود داشته باشد از سوی پزشک تجویز می شود.

 

آزمایش خون و تشخیص زود تر

آزمایش خون بارداری لزوماً زود تر از تست حاملگی خانگی، بارداری را مشخص نمی کند. حتی ممکن است با وجود مثبت بودن تست خانگی، جواب آزمایش خون منفی باشد! اگر با قطع پریود و منفی بودن تست خانگی مواجه باشید، می توانید برای تأیید بارداری از آزمایش خون کمک بگیرید.

بهترین زمان تشخیص بارداری در خانه در روز عقب افتادن پریود و بهترین زمان آزمایش خون بارداری پس از انجام تست خانگی است.

منبع: بهترین زمان تشخیص بارداری و بهترین زمان آزمایش خون بارداری چه موقع است ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

استفاده از الگوها و رنگ ها در معماری داخلی


رنگ ها در معماری داخلی

الگو ها و رنگ ها در معماری داخلی

انتخاب الگو ها، مواد ،بافت زمینه و رنگ ها در معماری داخلی و در کنار هم قرار دادن آن ها هنرمندی لازم دارد. یک هنرمنددکوراسیون داخلی آلمانی با استفاده از گرافیک و ترکیب رنگ ها فضا های متفاوتی برای طراحان داخلی ترسیم کرده است. به عقیده ی این هنر مند آلمانی به نام Contzen هنگام استفاده از طرح ها و الگو ها و رنگ ها برای دکوراسیون داخلی باید شجاعت به خرج داد. در اینجا سوالاتی از مصاحبه با این هنرمند را خواهید خواند.

الگوی ترمه در معماری داخلی
الگوی ترمه در معماری داخلی
الگویی زیبا در دکوراسیون داخلی
الگویی زیبا در دکوراسیون داخلی
فرش قرمز در معماری داخلی
فرش قرمز در معماری داخلی
الگویی زیبا برای معماری داخلی
الگویی زیبا برای معماری داخلی

چرا اهمیت الگو و رنگ در کار شما انقدر برجسته دیده می شود ؟

الگو نمادی فرهنگی دارند و امروزه با توجه به قرار گرفتن مردم در معرض رسانه ها می توان از رنگ ها و الگو های محبوب فرهنگ های مختلف ایده گرفت. طرح های سنتی معمولاً زیبایی خاصی دارند و هرگز تکراری و کهنه نمی شوند به همین دلیل نباید در طراحی دکوراسیون داخلی از چنین طرح هایی غافل شد.

بنفش کلاسیک در معماری داخلی
بنفش کلاسیک در معماری داخلی
معماری داخلی ساحلی
معماری داخلی ساحلی
الگوی راه راه در معماری داخلی
الگوی راه راه در معماری داخلی

الگو های با مقیاس بزرگ در کار های شما بیشتر دیده می شوند، چرا؟

استفاده از مقیاس های کوچک الگو ها شجاعت بیشتری نیاز دارد و الگو های درشت فضای اتاق را باز جلوه می دهند. با مقیاس بزرگ الگو ها، آرامش نیز در فضا بیشتر می شود. من توصیه می کنم در استفاده از الگو ها تنها به یک شکل گرافیکی بسنده شود.

الگو ها در دکوراسیون داخلی
الگو ها در دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی با رنگ آبی
دکوراسیون داخلی با رنگ آبی

اهمیت رنگ در معماری داخلی چقدر است ؟

رنگ ها مسئول حال و هوا و حس روانی افراد در خانه هستند. به همین دلیل مسئولیت طراح داخلی در انتخاب رنگ ها دو چندان می شود. توجه به هارمونی رنگ ها و استفاده از نور مناسب نیز اهمیت دارد.

طراح دکوراسیون در این زمینه می تواند خلاقیت به خرج دهد. گاهی ترکیب رنگ های جدید در کنار هم نمای خاص و جلوه ی زیبایی به دکوراسیون خانه می بخشند. این زیبایی در صورت پایبندی به رنگ های اثبات شده ی قدیمی ایجاد نخواهد شد و نیاز به شجاعت و خلاقیت دارد.

فرش در معماری داخلی
فرش در معماری داخلی
معماری داخلی
معماری داخلی
معماری داخلی شش ضلعی
معماری داخلی شش ضلعی
زیبایی معماری داخلی
زیبایی معماری داخلی

توصیه شما برای افرادی که برای استفاده از رنگ های جدید نگرانی دارند، چیست ؟

راه های مختلفی برای ایجاد تعادل در رنگ ها وجود دارد. مهمترین توصیه این است که دکوراسیون خانه را یک مسأله همیشگی ندانند. گاهی ایجاد تغییراتی کوچک می تواند فضای خانه را تغییر دهد. با این شیوه، استفاده از الگوها و رنگ ها در معماری داخلی ترسناک نخواهد بود.

منبع: استفاده از الگوها و رنگ ها در معماری داخلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

مواد تشکیل دهنده بلوک سیمانی انواع آن


بلوک سیمانی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

زندگی نامه و بیوگرافی لئوناردو داوینچی

بیوگرافی لئوناردو داوینچی
بیوگرافی لئوناردو داوینچی

بیوگرافی لئوناردو داوینچی

در بیوگرافی لئوناردو داوینچی (1512-1452) ذکر شده است که او دانشمند، معمار، مجسمه ساز، موسیقیدان، ریاضیدان، مهندس، زمین شناس، مخترع، آناتومیست، گیاه شناس، نویسنده، نقشه کش و نقاش برجسته ی ایتالیایی در دوران رنسانس است.

لئوناردو داوینچی را به عنوان نابغه ای در دوران خود معرفی می کنند و عده ای او را با استعداد ترین فرد در تمام تاریخ می دانند.

 

هنرمندی ها و نقاشی ها

گرچه داوینچی هنرمند نقاش برجسته ای بوده است، تعداد کمی از نقاشی های او تا امروز بقای خود را حفظ کرده و به دست ما رسیده اند. از مهمترین و معروفترین تابلو های او می توان به مونالیزا و شام آخر اشاره کرد.

 

شام آخر

در حوالی سال 1945، دوک میلان سفارش تابلوی شام آخر را به داوینچی می دهد تا آن را در دیواره ی پشتی سالن غذا خوری در صومعه سانتا ماریا در میلان بگذارد. کشیدن این شاهکار تقریباً سه سال به طول می انجامد و لحظه لحظه ی ملاقات آخر مسیح با حواریون خود را به تصویر می کشد. طیف وسیعی از علامت های صورت و زبان بدن در این تابلو به کار رفته اند.

موادی که داوینچی برای این نقاشی استفاده کرد، رنگ روغن روی گچ خشک بود و باعث عدم ماندگاری صد درصد آن شد. در دوره ای بازسازی نامناسب نیز منجر به آسیب رسیدن بیشتر به این نقاشی شده است.

 

مونالیزا

داوینچی در سال 1503 کار بر روی شاهکار هنری خود، مونالیزا، را آغاز کرد. لبخند مبهم این زن در پرتره مونالیزا با استفاده از تکنیک اسفوماتو متعلق به داوینچی کشیده شده است. حدس های زیادی در مورد شخصیت مونالیزای واقعی زده می شود که هیچکدام اثبات نشده اند. امروزه تابلوی مونالیزا در موزه لوور فرانسه و در پشت شیشه ی ضد گلوله نگهداری و محافظت می شود و همه ساله میلیون ها بازدید کننده دارد.

 

خانواده داوینچی

داوینچی در 15 آوریل 1452 از مادر روستایی زاده شد و پدر و نامادری اش او را بزرگ کردند. او در سن 5 سالگی به املاک پدری خود در وینچی نقل مکان کرد و با عمو و پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد.

در آن دوران آموزش های رسمی کمی در اختیار لئوناردو قرار گرفت و از همان سنین پایین استعداد هنری وی آشکار شد. در سن 14 سالگی او کارآموز هنرمند مشهوری در فللورانس شد و مهارت هایی همچون کار با فلز، هنر چرم، نجاری، نقاشی و مجسمه سازی را از وی آموخت. داوینچی در سن 20 سالگی برای خود کارگاهی تأسیس کرد و حدود 5 سال بعد از آن را نیز با مربی خود همکاری داشت.

داوینچی در دوم ماه مه سال 1519 در سن 67 سالگی دیده از جهان فرو بست.

البته بیوگرافی لئوناردو داوینچی شامل جزئیات مفصلی است که می توان آن ها را در کتاب های زندگی نامه ی او پیدا کرد.

منبع: زندگی نامه و بیوگرافی لئوناردو داوینچی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

درمان‌های جدید سرطان، پیری و عفونت‌های ویروسی با اتکا به کشف جدید


درمان‌های جدید سرطان، پیری و عفونت‌های ویروسی با اتکا به کشف جدید

پژوهشگران پروتئین‌ کنترل‌کننده‌ی جدا شدن فاز طی تقسیم سلولی را کشف کردند و این کشف می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.


مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در گزارش ماه دسامبر خود در مورد میزان مرگ‌ومیر در آمریکا خبر شوکه‌کننده‌ای دادند: امید به زندگی در آمریکا در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده‌است. یک نوزاد متولد‌شده‌ی آمریکایی در سال ۲۰۱۶ می‌تواند انتظار داشته باشد که به‌طور متوسط ۷۸/۶ سال عمر کند؛ این مقدار در سال ۲۰۱۴ برابر ۷۸/۹ بوده است. آخرین باری که امید به زندگی برای دو سال متوالی کاهش پیدا کرده بود، مربوط به سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ بود. آخرین باری هم که در آمریکا این کاهش برای سه سال متوالی به چشم می‌خورد مربوط به موقعی بود که آنفلوآنزای اسپانیایی در کل دنیا همه‌گیر شد. طبق گزارش The Economics، این روند هشداردهنده، به‌علت افزایش مصرف مواد مخدر است. با این حال هنوز هم بیماری‌های قلبی و سرطان سر دسته‌ی عاملان مرگ‌ومیر انسان‌ها در سال ۲۰۱۶ بوده‌اند. اگرچه کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از اینبیماری‌ها در حال اتفاق افتادن است و موجب افزایش مداومی در امید به زندگی خواهد شد. عاملی باعنوان آسیب‌های ناخواسته نیز وجود دارد؛ مانند مصرف بیش از حد مواد که از مقام چهارم در سال ۲۰۱۵ و مقام پنجم در سال ۲۰۱۲، اکنون به مقام سوم رسیده است.

مصرف مواد مخدر در لیورپول شرقی اوهایودر سپتامبر ۲۰۱۶ اداره‌ی پلیس لیورپول شرقی در ایالت اوهایو عکسی را منتشر کرد؛ کودکی در یک وسیله نقلیه پشت دو تن از بستگانش که در نتیجه‌ی مصرف بیش از حد مواد از هوش رفته بودند. این موضوع جنجال‌های زیادی به دنبال داشت

هرچند آسیب‌های ناخواسته تنها عامل ۶ درصد از مرگ‌ومیرها هستند؛ اما باید در نظر داشت که اینها بیشتر افراد جوان‌تر را درگیر می‌کنند. مرگ یک فرد جوان نسبت به مرگ یک فرد سالخورده، موجب کاهش بیشتری در میزان امید به زندگی می‌شود.

افزایش مصرف مواد مخدر در آمریکاافزایش مصرف مواد مخدری که استفاده‌ی درمانی دارند (مثلا برای بیهوشی و مسکن)، موجب کمبود شدید این مواد در بیمارستان‌ها شده است

اما خبر شادی‌بخش اینکه پژوهشگران آزمایشگاه لوکاس پلکمانز، استاد دانشگاه زوریخ کشف کرده‌اند که کدام پروتئین‌ها کنترل‌کننده‌ی فرایند جدا شدن فازها طی تقسیم سلولی هستند و این کشف می‌تواند دریچه‌ای به سوی درمان سرطان،بیماری‌های تخریب عصبی، فرایندهای پیری و عفونت‌های ویروسی باشد. دانستن اینکه این فرایند فیزیکو-شیمیایی در سلول‌ها به‌طور فعال توسط آنزیم‌هایی تنظیم می‌شود، می‌تواند ارتباط زیادی با بیماری‌های شایع مختلف و روش درمان آن‌ها داشته باشد. هنگامی که یک سلول تقسیم می‌شود اجزای آن معمولا به‌طور مساوی بین سلول‌های دختری تقسیم می‌شود. این پژوهشگران آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که تضمین می‌کند اجزای سلولی که در اندامک‌هایی بدون غشا متمرکز شده‌اند، به‌درستی بین سلول‌های دختری توزیع شوند.

جدا شدن فازها: چیزی که هر آشپزی این را تجربه کرده‌است: وقتی سرکه‌ی بالزامیک و روغن زیتون را با هم مخلوط کنیم آن‌ها از هم جدا می‌شوند؛ قطرات سرکه به شکل گرد روی سطح روغن شناور می‌مانند. از لحاظ فیزیکی این حالت تشکیل دو فاز در مایع است. جدا شدن فاز ملکول‌ها درون سلول‌ها هم اتفاق می‌افتد؛ اینجا قطرات مایع در پلاسمای سلولی تشکیل می‌شوند.

جدا شدن فاز دو مایع

قطرات سرکه افتاده در روغن زیتون نشان دهنده‌ی جدا شدن فاز دو مایع است

جداسازی فاز تضمین‌کننده‌ی توزیع اجزای سلولی است. هنگامی که یک سلول تقسیم می‌شود، آنزیم DYRK3 موجب تشویق مخلوط شدن فازها می‌شود. در‌نتیجه‌ی این عملکرد، سلول‌ها می‌توانند به‌طور درستی اجزای جداکننده‌ی کروموزم‌ها و تقسیم محتویات سلولی را بسازند. پس از تقسیم سلول، آنزیم شکسته می‌شود و فازهای انفرادی شروع به شکل‌گیری مجدد می‌کنند. اگر همه چیز طبق نقشه پیش رود، ماده‌ی ژنتیکی، اندامک‌ها و محتویات سلولی به‌درستی بین سلول‌هایدختری توزیع خواهند شد. اما اگر جدا شدن فازها طی تقسیم سلولی به‌درستی انجام نشود، جدا شدن کروموزوم‌ها ناقص خواهد بود و کروموزوم‌ها به‌صورت نادرست در سلول‌های دختری توزیع پیدا می‌کنند؛ یک ویژگی قابل توجه که در انواع زیادی از سرطان‌ها دیده می‌شود. بسیاری از نقایص پروتئینی که موجب مشکلات تخریب عصبی می‌شوند نیز احتمالا پیامد بروز مشکلاتی در فرایند جدا شدن فازهای درون سلولی است.


پلکمانز می‌گوید:

بر اساس این یافته‌ها، می‌توان استراتژی‌های جدیدی برای پیش‌گیری از این اشتباهات در فرایند تقسیم سلولی طراحی کرد.

این کشف همچنین روی مطالعه‌ی ویروس‌ها اثر می‌گذارد؛ ارگانیسم‌هایی که اکنون دانشمندان در حال پی‌بردن به نقششان در بسیاری از بیماری‌های کشنده و نیز فرایند پیری هستند. هم توزیع محتویات سلولی بین سلول‌های دختری و هم نگهداری خاص اجزای پیر در یک سلول، فرایندهای مهمی در موضوع پیر شدن هستند. در این مورد نیز مخلوط شدن و جدا شدن کنترل‌شده‌ی فازها فرایند مهمی است که سرنوشت سلول را تعیین می‌کند. یک کاربرد دیگر در مورد عفونتهای ویروسی است: زمانی که ویروس‌ها سلول را آلوده می‌سازند، اغلب موجب آغاز جدا شدن فازی ملکول‌ها می‌شوند و به این طریق مناطق ایزوله شده‌ای را می‌سازند که ویروس‌های جدید بتوانند در آنجا شکل بگیرند.

پلکمانز گفت:

از آن جایی که اکنون ما می‌دانیم این آنزیم‌ها جداسازی فازهای داخل سلولی را طی عفونت‌های ویروسی کنترل می‌کنند؛ می‌توانیم درمورد درمان‌های ضد ویروسی جدید پژوهش‌هایی انجام دهیم.

منبع: درمان‌های جدید سرطان، پیری و عفونت‌های ویروسی با اتکا به کشف جدید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

رشد جنین در بارداری هفته پنجم

بارداری هفته پنجم
بارداری هفته پنجم

بارداری هفته پنجم

امبریو در بارداری هفته پنجم درون رحم در حال رشد است. در این زمان اندازه ای در حد یک دانه کنجد دارد و بیشتر به بادام زمینی شبیه است تا انسان. امبریو در این زمان از سه لایه تشکیل شده است، اکتودرم، مزودرم و اندودرم. در ادامه ی رشد این سه لایه تمام اندام های بدن جنین را شکل می دهند.

کانال های عصبی در لایه ی اکتودرم رشد می کنند. این لایه همچنین پوست، مو، ناخن، غدد تعریق، غدد پستان و مینای دندان را نیز شکل می دهد.

قلب و سیستم گردش خون در لایه ی میانی یا مزودرم تشکیل می شود. مزودرم مسئول تشکیل عضلات، غضروف ها، استخوان و بافت زیرجلدی نیز هست.

در لایه سوم یا اندودرم ریه، روده و دستگاه ادراری و همچنین تیروئید، کبد و طحال شکل می گیرد.

 

مادر در هفته پنجم

حساس شدن سینه ها، احساس خستگی، تکرر ادرار و .. از جمله علائمی هستند که در هفته های اول بارداری بروز پیدا می کنند. تهوع صبحگاهی نیز در این دوران شایع است.

از نظر ظاهری مادر تغییر خاصی را متوجه نمی شود و علامت های بارداری برای مادر بیشتر به تغییر حالات و روحیات مربوط است.

خانم ها باید در این زمان برنامه ای برای ورزش کردن منظم برای خود در دوران بارداری داشته باشند. تا قدرت جسمانی برای حمل وزن جنین در ماه های آخر را پیدا کنند و آن دوران را راحت تر بگذرانند. ورزش به مادر کمک می کند تا بعد از زایمان نیز سریع تر وضعیت عادی خود را پیدا کند. پیاده روی و شنا از جمله ورزش های محبوب در دوران بارداری هستند.

 

نکاتی برای داشتن بارداری سالم

هفته پنجم زمانی برای برنامه ریزی مراجعات به پزشک و برنامه ریزی برای انجام سونوگرافی نیز هست.

در این زمان نیاز است مادر ویتامین های لازم برای سلامت جنین را طبق نظر پزشک مصرف کند و البته در مصرف ویتامین های مکمل زیاده روی نکند. چون مصرف زیاد از حد بعضی از ویتامین ها نه تنها مفید نیست که می تواند خطرناک نیز باشد.

اگر مادری مواد آسیب زایی مانند سیگار را استفاده می کند. حتماً باید قبل از بارداری آن را ترک کرده باشد وگرنه مشکلات عدیده ای برای جنین و برای خود مادر در رابطه با سقط و زایمان زودرس پیش خواهد امد.

محیط خانه و محل کار باید برای مادر محیط های امنی باشد. برخی از مشاغل و حتی سرگرمی ها برای جنین آسیب زا هستند. برخی از مواد سمی در شوینده ها و حلال ها و نوشیدن آب شیر حاوی کلر نیز باید از زندگی مادر حذف شوند.

بارداری هفته پنجم یعنی گذشت یک ماه و خرده ای از کل دوران بارداری و مادر باید برنامه ریزی درستی برای این دوران داشته باشد.

منبع: رشد جنین در بارداری هفته پنجم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

مبانی عکاسی : تاثیر لنز در عکاسی


تاثیر لنز در عکاسی
تاثیر لنز در عکاسی

تاثیر لنز در عکاسی

در ادامه مبحث مبانی عکاسی : زاویه دید در عکاسی، تاثیر لنز در عکاسی را مورد بحث قرار می دهیم. شما در عکاسی باید از زوایای مختلف و خلاقیت بهره ببرید. در فضا های محدودی که امکان جابه جا شدن و تحرک فیزیکی زیاد ممکن نیست، انتخاب لنز مناسب و تشخیص تاثیر آن در عکاسی باعث می شود سوژه های عکاسی اطراف خود را به درستی شکار کنید.

برای عکاسی در فضا هایی که امکان حرکت عکاس وجود ندارد می توانید با مقیاس بازی کنید. اشیاء نزدیک به دوربین بسیار بزرگتر دیده می شوند و با کمی خلاقیت می توان از این ویژگی استفاده کرد و عکس های زیبایی گرفت.

فاصله کانونی طولانی تر، قسمت باریکتری از پس زمینه را در قاب عکس جای می دهد. این ویژگی به شما کمک می کند تا شات تمیزتری داشته باشید و حرکت بسیار کوچکی در لنز دوربین باعث می شود بخش مناسب تری از پس زمینه را در اختیار بگیرید. البته آن بخش از پس زمینه را بزرگنمایی نیز می کند.

و فاصله ی کانونی کوتاه تر باعث می شود سوژه در تصویر بزرگتر باشد و در عوض مساحت بیشتری از پس زمینه در کادر جای بگیرد.

 

کاربرد

شما از این ویژگی می توانید برای عکاسی از ساختمان های دور، کوه و حتی ماه برای اینکه نسبت به اشیاء دیگر بزرگتر به نظر برسد، استفاده کنید.

 

انتخاب لنز مناسب برای هر شات

کوتاه بودن فاصله ی کانونی باعث می شود زاویه دید بزرگ تر شود. برای مثال لنز فیش آی 8 میلی متری می تواند زاویه ای 180 درجه را در عکس جای دهد. در استفاده از این نوع لنز باید دقت کنید پاهایتان سهواً در کادر عکس جا نماند.

از طرف دیگر، لنز های supertelephoto ، زاویه ای در حدود سه تا چهار درجه ارائه می دهند.

 

اهمیت پس زمینه

جایی که شما به عنوان عکاس برای ایستادن و قرار دادن دوربین انتخاب می کنید، تاثیر مهمی بر اندازه ی سوژه در کادر عکس شما دارد.

انتخاب فاصله کانونی مناسب، تنها برای اندازه ی سوژه نیست، بیکه برای تعیین پرسپکتیو پس زمینه و رابطه ی آن با سوژه در عکس نیز اهمیت دارد. استفاده از لنز telephoto 200 میلی متری از فاصله ی دور زمینه را کمتر و با درشت نمایی در عکس جای می دهد و استفاده از لنز واید 200 میلیمتری از فاصله نزدیک زمینه را با اجزای بیشتر و اندازه کوچکتر در کادر جای می دهد، در حالیکه در هردو عکس سایز سوژه یکی خواهد بود.

پس اگر قصد دارید زمینه را در عکس های خود بیشتر نمایش دهید از لنز های واید استفاده کنید و در فاصله ی نزدیک اندازه سوژه را نیز بزرگ نگه دارید.

برای عکاسی حرفه ای به تاثیر لنز در عکاسی توجه کنید.

منبع: مبانی عکاسی : تاثیر لنز در عکاسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

طرز تهیه کیک ساده و خوشمزه لیمویی


طرز تهیه کیک ساده و خوشمزه
طرز تهیه کیک ساده و خوشمزه

کیک ساده و خوشمزه لیمویی

برای تهیه این کیک ساده و خوشمزه لیمویی به حدود 15 دقیقه زمان برای آماده سازی مواد و 70 دقیقه برای پخت و خنک شدن نیاز داریم. این کیک خانگی برای 12 تا 16 نفر تدارک دیده شده است.

 

مواد لازم برای تهیه کیک لیمویی

یک فنجان کره نرم شده

نصف فنجان روغن قنادی

سه فنجان شکر

پنج عدد تخم مرغ بزرگ

یک قاشق غذا خوری رنده پوست لیمو

یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه

سه فنجان آرد همه منظوره

یک قاشق چای خوری نمک

نصف قاشق چای خوری بیکینگ پودر

یک فنجان شیر پر چرب

 

مواد رویه کیک

یک چهارم فنجان کره نرم شده

یک و سه چهارم فنجان خاک قند

دو قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه

یک قاشق چای خوری پوست لیموی رنده شده

 

روش تهیه

فر را از قبل تا دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد گرم کنید.

در ظرف بزرگی، کره، روغن قنادی و شکر را با همدیگر با همزن برقی هم بزنید تا نرم و یکدست شود. این کار حدود 5 دقیقه زمان نیاز دارد. سپس تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید. دقت کنید تخم مرغ ها را یکی یکی و به ترتیب اضافه کنید و در هر مرحله خوب هم بزنید. سپس پوست لیمو آب لیمو را به آن بیافزایید.

در ظرفی جداگانه، نمک، بیکینگ پودر و آرد را با هم مخلوط کنید و آن را کم کم به مواد دیگر اضافه کنید. در فواصل افزودن آرد شیر را نیز اضافه کنید.

همه ی مواد را که با هم مخلوط شده اند خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

قالب کیک را چرب کنید یا در آن کاغذ روغنی پهن کنید. مواد خمیر کیک را در قالب ریخته و در فر که از قبل گرم شده است یک ساعت بپزید. زمانی پخت کیک کامل شده است که اگر خلال دندانی در آن فرو کنید از موادخمیر به آن نچسبد و تمیز بیرون بیاید.

کیک را پس از خروج از فر ده دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود و سپس از قالب جدا کنید. برای جدا کردن حواشی کیک از یک چاقو استفاده کنید، تا کیک شما راحت تر و سالم تر از قالب جدا شود.

در ظرف دیگری تمام مواد رویه کیک را با هم خوب مخلوط کنید و آن را روی کیک بریزید.

بهتر است برای پخت این کیک ساده خوشمزه از قالب های وسط تهی استفاده کنید تا شکل زیباتری برای سرو برای مهمان به خود بگیرد.

 

ارزش غذایی

یک برش از این کیک 500 کالری انرژی، 23 گرم چربی، 107 میلی گرم کلسترول، 333 میلی گیرم سدیم، 70 میلی گرم کربوهیدرات و 5 گرم پروتئین دارد و صد البته نسبت به کیک های آماده در بازار سالم تر است.

برای پخت این کیک ساده و خوشمزه زود تر دست به کار شوید.

منبع: طرز تهیه کیک ساده و خوشمزه لیمویی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

آیا می دانید بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود ؟

بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود

بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود ؟

پیش از اینکه عنوان کنیم بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود لازم است کمی به ماهیت حاملگی پوچ و علل ایجاد آن بپردازیم.

بارداری پوچ زمانی رخ می دهد که تخمک لقاح یافته در رحم لانه گزینی کند، اما به رشد خود ادامه نداده و تبدیل به امبریو جنین نشود. این اتفاق منجر به سقط زود هنگام می شود. گاهی سقط آنقدر زود اتفاق می افتد که فرد اصلاً متوجه بارداری نمی شود.

عامل سقط یکی از هر دو سقط جنین در سه ماهه اول بارداری، بارداری پوچ است. زمانی که تخمک لقاح یافته تشکیل می شود، خود را به رحم رسانده و به دیواره ی آن می چسبد. در حدود هفته پنجم تا ششم بارداری باید امبروی شکل گرفته باشد. در این زمان قطر ساک حاملگی در حدود 18 میلی متر است.

در بارداری پوچ نیز مانند بارداری معمولی ساک حاملگی تشکیل می شود و رشد می کند. اما تکثیر سلولی و رشد تخمک انجام نمی شود. اما، حالات بارداری و تغییرات هورمونی ایجاد می شوند.

 

علت بارداری پوچ چیست ؟

بارداری پوچ معمولاً به علت اشکالت و اختلالات کروموزومی که حامل ژن ها هستند رخ می دهد. علت آن ممکن است بی کیفیت بودن اسپرم یا تخمک باشد یا اینکه به علت تکثیر سلولی غیر عادی ایجاد شود. بدن به طور خود به خود این اشکال را تشخیص می دهد و بارداری را متوقف می کند.

نکته ی مهم این است که والدین بدانند نقشی در این اتفاق ندارند و امکان جلوگیری از آن نیز وجود ندارد. برای اکثر زنان بارداری پوچ تنها یک بار در تمام زندگیشان اتفاق می افتد.

 

تشخیص بارداری پوچ

اگر سقط زود هنگام ساک حاملگی پوچ اتفاق نیفتد، سونوگرافی می تواند پوچ بودن بارداری را مشخص کند. برای تشخیص بارداری پوچ معمولاً تا هفته هشتم صبر می کنند و سونوگرافی را تکرار می کنند. اگر در این زمان نیز امبریو درون ساک حاملگی دیده نشود، از پوچ بودن بارداری اطمینان حاصل می شود.

 

پس از تشخیص چه اتفاقی می افتد ؟

پس از این که با انجام سونوگرافی وجود بارداری پوچ تأیید شود، مدتی زمان در نظر می گیرند تا سقط به طور خود به خود اتفاق بیفتد. اگر سقط به خودی خود انجام نشود نیاز به مداخله ی پزشکی چه از طریق دارو و حتی در مواردی از راه کورتاژ نیاز است. ممکن است در این زمان مادر به مشاوره روانشناسی نیز نیاز داشته باشد.

پس از سقط ساک حاملگی پوچ برای بارداری مجدد باید چند دوره از عادت ماهیانه (معمولاً سه دوره) بگذرد و بعد از آن برای بادرای اقدام کرد.

دانستن اینکه بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود می تواند نگرانی بسیاری از مادران را رفع کند.

منبع: آیا می دانید بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی

چه تصوری از ماشین های آینده در دنیا دارید ؟


ماشین های آینده
ماشین های آینده

ماشین های آینده

آیا تا به حال در مورد ماشین های آینده فکر کرده اید؟ اینکه نحوه رانندگی و ایمنی این ماشین ها چگونه است؟ احتمالاً در مورد خودرو بدون راننده و خودروهای برقی تا کنون مطالبی را شنیده اید. آیا واقعاً در آینده خودروها قادر خواهند بود بدون راننده حرکت و حتی پارک کنند؟

مطمئناً کودکانی که آرزوی گرفتن گواهینامه رانندگی دارند و نوجوانانی که شاید حتی ماشین والدین خود را پنهانی سوار می شوند تصوری از آینده ی چندین سال دیگر خودروها ندارند. ماشین های سال های آینده حتی شکل ظاهری بسیار متفاوتی خواهند داشت. همانطوری که اثری از شکل طاهری ماشین های قدیمی تا امروز باقی نمانده است.

ماشین های قدیمی
ماشین های قدیمی

ماشین های پرنده

فردی به نام گلن کورتیس سعی کرد اولین ماشین پرنده خود را از جنس آلومینیوم بسازد. اما، این ماشین هرگز پرواز نکرد. در هر حال این ایده ای است که افراد بسیاری در سراسر دنیا در ذهن خود می پرورند و تمید دارند روزی بتوانند ماشین پرنده داشته باشند. باید بدانیم که مهمترین اختراعات بشری از همین تخیل ها و آرزوها آغاز شده است.

 

سامانه های پیش ایمن

برای بهبود امنیت وسایل نقلیه سامانه های پیش ایمن طراحی شده اند. سنسورها یا حسگرهای پیشرفته می توانند زمان برخورد را تخمین بزنند و وسایل امنیتی تعبیه شده را به کار بیندازند. این وسایل می تواند با کم کردن خودکار سرعت ماشین ها، باز کردن کیسه هوا و یا حتی ترمز گرفتن قبل از اینکه راننده بتواند عکس العملی داشته باشند، کار می کند.

ایمنی موتورسیکلت
ایمنی موتورسیکلت

کنترل کروز

برای رانندگی در بزرگراه استفاده از کنترل کروز باعث می شود ماشین با سرعت ثابتی حرکت کند. اما، راننده باید مراقب باشد در صورت ایجاد تغییر در ترافیک دست به کار شود. در آینده شاهد ماشین هایی خواهیم بود که خود می توانند با سنسورهای رادار ترافیک آهسته را تشخیص داده و سرعت را کم کنند.

 

پارک کردن

یکی از کارهای سخت برای هر فردی که تازه اقدام به گرفتن گواهینامه رانندگی می کند، پارک دوبل است. احتمالاً یکی از تحولات خوشایند و عظیمی که می تواند در صنعت خودرو اتفاق بیفتد، ساخت و عرضه ماشین هایی است به صورت خودکار پارک کنند.

 

ایمنی در ماشین ها

یکی از دغدغه های مهم رانندگان در زمینه ایمنی، دور ماندن از خطراتی است که به واسطه اشتباه رانندگان دیگر اتفاق می افتند. ایده ای که برای حل این موضوع وجود دارد ایجاد ارتباطی بین خودرو ها است. فناوری جدیدی به نام V2V (خودرو به خودرو) باعث می شود ارتباطی بین خودروها برقرار شود. در این فناوری از سیگنال های بدون سیم برای تعیین سرعت، موقعیت و جهت حرکت و مخابره ی آن به ماشین های دیگر استفاده می شود.

پیشرفت فناوری ماشین های آینده را بسیار متمایز خواهد کرد.

منبع: چه تصوری از ماشین های آینده در دنیا دارید ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان احمدی