تاثیر لنز در عکاسی
تاثیر لنز در عکاسی

تاثیر لنز در عکاسی

در ادامه مبحث مبانی عکاسی : زاویه دید در عکاسی، تاثیر لنز در عکاسی را مورد بحث قرار می دهیم. شما در عکاسی باید از زوایای مختلف و خلاقیت بهره ببرید. در فضا های محدودی که امکان جابه جا شدن و تحرک فیزیکی زیاد ممکن نیست، انتخاب لنز مناسب و تشخیص تاثیر آن در عکاسی باعث می شود سوژه های عکاسی اطراف خود را به درستی شکار کنید.

برای عکاسی در فضا هایی که امکان حرکت عکاس وجود ندارد می توانید با مقیاس بازی کنید. اشیاء نزدیک به دوربین بسیار بزرگتر دیده می شوند و با کمی خلاقیت می توان از این ویژگی استفاده کرد و عکس های زیبایی گرفت.

فاصله کانونی طولانی تر، قسمت باریکتری از پس زمینه را در قاب عکس جای می دهد. این ویژگی به شما کمک می کند تا شات تمیزتری داشته باشید و حرکت بسیار کوچکی در لنز دوربین باعث می شود بخش مناسب تری از پس زمینه را در اختیار بگیرید. البته آن بخش از پس زمینه را بزرگنمایی نیز می کند.

و فاصله ی کانونی کوتاه تر باعث می شود سوژه در تصویر بزرگتر باشد و در عوض مساحت بیشتری از پس زمینه در کادر جای بگیرد.

 

کاربرد

شما از این ویژگی می توانید برای عکاسی از ساختمان های دور، کوه و حتی ماه برای اینکه نسبت به اشیاء دیگر بزرگتر به نظر برسد، استفاده کنید.

 

انتخاب لنز مناسب برای هر شات

کوتاه بودن فاصله ی کانونی باعث می شود زاویه دید بزرگ تر شود. برای مثال لنز فیش آی 8 میلی متری می تواند زاویه ای 180 درجه را در عکس جای دهد. در استفاده از این نوع لنز باید دقت کنید پاهایتان سهواً در کادر عکس جا نماند.

از طرف دیگر، لنز های supertelephoto ، زاویه ای در حدود سه تا چهار درجه ارائه می دهند.

 

اهمیت پس زمینه

جایی که شما به عنوان عکاس برای ایستادن و قرار دادن دوربین انتخاب می کنید، تاثیر مهمی بر اندازه ی سوژه در کادر عکس شما دارد.

انتخاب فاصله کانونی مناسب، تنها برای اندازه ی سوژه نیست، بیکه برای تعیین پرسپکتیو پس زمینه و رابطه ی آن با سوژه در عکس نیز اهمیت دارد. استفاده از لنز telephoto 200 میلی متری از فاصله ی دور زمینه را کمتر و با درشت نمایی در عکس جای می دهد و استفاده از لنز واید 200 میلیمتری از فاصله نزدیک زمینه را با اجزای بیشتر و اندازه کوچکتر در کادر جای می دهد، در حالیکه در هردو عکس سایز سوژه یکی خواهد بود.

پس اگر قصد دارید زمینه را در عکس های خود بیشتر نمایش دهید از لنز های واید استفاده کنید و در فاصله ی نزدیک اندازه سوژه را نیز بزرگ نگه دارید.

برای عکاسی حرفه ای به تاثیر لنز در عکاسی توجه کنید.

منبع: مبانی عکاسی : تاثیر لنز در عکاسی