بیوگرافی لئوناردو داوینچی
بیوگرافی لئوناردو داوینچی

بیوگرافی لئوناردو داوینچی

در بیوگرافی لئوناردو داوینچی (1512-1452) ذکر شده است که او دانشمند، معمار، مجسمه ساز، موسیقیدان، ریاضیدان، مهندس، زمین شناس، مخترع، آناتومیست، گیاه شناس، نویسنده، نقشه کش و نقاش برجسته ی ایتالیایی در دوران رنسانس است.

لئوناردو داوینچی را به عنوان نابغه ای در دوران خود معرفی می کنند و عده ای او را با استعداد ترین فرد در تمام تاریخ می دانند.

 

هنرمندی ها و نقاشی ها

گرچه داوینچی هنرمند نقاش برجسته ای بوده است، تعداد کمی از نقاشی های او تا امروز بقای خود را حفظ کرده و به دست ما رسیده اند. از مهمترین و معروفترین تابلو های او می توان به مونالیزا و شام آخر اشاره کرد.

 

شام آخر

در حوالی سال 1945، دوک میلان سفارش تابلوی شام آخر را به داوینچی می دهد تا آن را در دیواره ی پشتی سالن غذا خوری در صومعه سانتا ماریا در میلان بگذارد. کشیدن این شاهکار تقریباً سه سال به طول می انجامد و لحظه لحظه ی ملاقات آخر مسیح با حواریون خود را به تصویر می کشد. طیف وسیعی از علامت های صورت و زبان بدن در این تابلو به کار رفته اند.

موادی که داوینچی برای این نقاشی استفاده کرد، رنگ روغن روی گچ خشک بود و باعث عدم ماندگاری صد درصد آن شد. در دوره ای بازسازی نامناسب نیز منجر به آسیب رسیدن بیشتر به این نقاشی شده است.

 

مونالیزا

داوینچی در سال 1503 کار بر روی شاهکار هنری خود، مونالیزا، را آغاز کرد. لبخند مبهم این زن در پرتره مونالیزا با استفاده از تکنیک اسفوماتو متعلق به داوینچی کشیده شده است. حدس های زیادی در مورد شخصیت مونالیزای واقعی زده می شود که هیچکدام اثبات نشده اند. امروزه تابلوی مونالیزا در موزه لوور فرانسه و در پشت شیشه ی ضد گلوله نگهداری و محافظت می شود و همه ساله میلیون ها بازدید کننده دارد.

 

خانواده داوینچی

داوینچی در 15 آوریل 1452 از مادر روستایی زاده شد و پدر و نامادری اش او را بزرگ کردند. او در سن 5 سالگی به املاک پدری خود در وینچی نقل مکان کرد و با عمو و پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد.

در آن دوران آموزش های رسمی کمی در اختیار لئوناردو قرار گرفت و از همان سنین پایین استعداد هنری وی آشکار شد. در سن 14 سالگی او کارآموز هنرمند مشهوری در فللورانس شد و مهارت هایی همچون کار با فلز، هنر چرم، نجاری، نقاشی و مجسمه سازی را از وی آموخت. داوینچی در سن 20 سالگی برای خود کارگاهی تأسیس کرد و حدود 5 سال بعد از آن را نیز با مربی خود همکاری داشت.

داوینچی در دوم ماه مه سال 1519 در سن 67 سالگی دیده از جهان فرو بست.

البته بیوگرافی لئوناردو داوینچی شامل جزئیات مفصلی است که می توان آن ها را در کتاب های زندگی نامه ی او پیدا کرد.

منبع: زندگی نامه و بیوگرافی لئوناردو داوینچی