روز جهانی پناهنده
روز جهانی پناهنده

روز جهانی پناهنده

روز بیستم ماه ژوئن برابر با 20 خرداد شمسی را به عنوان روز جهانی پناهنده یکی از مناسبت های جهانی در نظر گرفته اند. در دنیای امروز، خشونت جهانی متجاوزان به خاک کشور ها روزانه زندگی هزازان خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد و آن ها را آواره می کند.

این روز جهانی برای این تعیین شده است که دنیا بداند، مردم در کنار آوارگان و پناهندگان ایستاده اند. آزانس پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 2016 کمپینی را بنا نهاد که طی آن امضاهای جمع آوری شده به صورت پیام به دولت ها ارائه شود.

 

تاریخچه

در 4 دسامبر 2000 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای تصمیم گرفت از سال 2001، تاریخ بیستم ماه ژوئن به عنوان روز جهانی پناهندگی به عنوان یکی از معضلات مهم عصر امروز در نظر گرفته شود. در این قطعنامه پنجاهمین سالگرد کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان به رسمیت شناخته شد.

در کلیسای کاتولیک بنا به سنتی که پاپ پیوس بنا نهاده بود از سال 1914 روز جهانی مهاجران و پناهندگان در ماه ژانویه جشن گرفته می شد.

در دنیای امروز از هر 113 نفر یک نفر مجبور که ترک خانه و کاشانه ی خود به دلیل جنگ و … شده است. این آمار رو به افزایش نیاز دارد تا جامعه ی جهانی بیدار شود و در کنار این آوارگان در مقابل ظلم و جنگ در جهان ایستادگی کند.

 

حقوق انسانی

طبق اعلامیه حقوق بشر، هر انسانی حق این را دارد که محل اقامتش را خود انتخاب کند و در هر کشوری اجازه ی تردد داشته باشد. اجازه دارد بین کشور ها سفر کرده، کشور خود را ترک کند و به آن باز گردد.

طبق ماده ی دیگری از اعلامیه حقوق بشر، اگر کسی تحت شکنجه و آزار قرار بگیرد می تواند در جستجوی پناهگاهی باشد و به عنوان پناهنده وارد کشور های دیگر شود.

مشکلات عدیده ای که آوارگان همه روزه در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند باعث شده است تا سازمان های جهانیبه خود بیایند و برای این معضل جهانی فکری بیندیشند. این خیل عظیم از مردم دنیا نیاز به حمایت و ساماندهی و البته مقابله با ظلم متجاوزان دارند.

 

کشور های پناهنده پذیر

وقتی کشوری دچار آسیب طبیعی و یا جنگ زدگی می شو طبیعی است که مردم آن به مهاجرت به جای بهتر فکر کنند. کشور های پناهنده پذیر عموماً کشور هایی هستند که در جوار کشور های جنگ زده قرار دارند. برای مثال جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور هایی است که پناهندگان زیادی را از کشور های جنگ زده ی همسایه خود پذیرفته است و در حال حاضر در رتبه دوم کشور های پناهنده پذیر در دنیا قرار دارد.

در روز جهانی پناهنده قدرت، شجاعت و پشتکار میلیون ها پناهنده ارج نهاده می شود.

منبع:روز جهانی پناهنده چه روزی است ؟