قبرستان هواپیما

قبرستان هواپیما

آیا تا به حال نام گورستان یا قبرستان هواپیما را شنیده اید ؟ احتمالاً دیده اید که ماشین های قدیمی را پس از فرسوده شدن اوراق می کنند و احیاناً قطعات قابل استفاده را از آن ها جدا کرده و وارد چرخه بازیافت می کنند. شاید جالب باشد که بدانید هواپیما های قدیمی و فرسوده را چه می کنند؟

هر دو نوع هواپیمای مسافر بری و هواپیماهای جنگی طول عمر مشخصی دارند و پس از طی کردن این مدت زمان مشخص که البته تا ابد ادامه ندارد، از چرخه کاربری خارج می شوند. معمولاً هواپیما های از رده خارج شده را در منطقه ای به نام گورستان هواپیما جمع می کنند.

 

موزه یا انبار

بزرگترین گورستان هواپیما آمارج سیصد و نهم نام دارد و متعلق به گروه بازسازی و پشتیبانی هوا فضا در آمریکا است. این گورستان در واقع یک پایگاه هوایی نظامی و دولتی واقع در آریزونا است. در گورستان های هواپیما می توان هواپیما های قدیمی و دارای ماجراهای خاص را نیز پیدا کرد.

هواپیما ها جت ها و بالگرد های نیروی زمینی و گارد دریایی و ساحلی و حتی شاتل های ناسا حدود 4400 هواپیما را در سایت آریزونا به خود اختصاص داده اند. بعضی از این هواپیما ها برای استفاده های احتمالی در آینده ذخیره شده اند. برخی دیگر نیز برای جدا سازی اجزاء ابل استفاده مجدد و یا قطعات قابل بازیافت در این گورستان نگهداری می شوند. برخی از جت های جنگنده را به هواپیما های بدون سر نشین مبدل کرده و دوباره از آن ها استفاده می کنند.

 

پس از ورد به گورستان

یکی از شباهت های قبرستان انسان ها با گورستان هواپیما در این است که هواپیما ها را در بدو ورود به گورستان می شویند. سلاح ها و اجزاء الکترونیکی پیشرفته و سخت افزار های طبقه بندی شده را از آن ها جدا کرده و پس از شستشو آن ها را مهر و موم می کنند تا از آسیب بیشتر محافظت شوند. اکثر گورستان های هوایپما را در مناطق بیابانی و خشک در نظر می گیرند زیرا رطوبت هوا می تواند به آن ها آسیب وارد کند و مناطق خشک و کم رطوبت برای نگهداری از هواپیما ایده آل هستند.

 

بازیافت

زمانی که یک هواپیما به پایان عمر مفید خود می رسد، کارکنان گورستان های هواپیما اقداماتی را در راستای بازیافت انجام می دهند. هواپیما سازه ی بسیار پیچیده ای است. برای مثال یک هواپیمای بوئینگ 747 حدود 6 میلیون قطعه دارد و در آن 273 کیلومتر سیم، نزدیک 68 تن آلومینیوم به کار رفته است.

کارکنان مطابق مقررات، ابتدا مواد سمی و رادیواکتیو را و سپس قطعات ارزشمند هواپیما را جدا می کنند و در نهایت فلزات ارزشمند برای بازیافت استفاده می شوند.

حدود 85% از یک هواپیمای معمولی در قبرستان هواپیما بازیافت می شود.

منبع: قبرستان هواپیما به چه جایی می گویند ؟