صنعت گاوداری
صنعت گاوداری

صنعت گاوداری و محیط زیست

صنعت گاوداری تأثیر زیادی در تولید گاز های گلخانه ای و از بین بردن چشم انداز های محیط زیستی در دنیا دارد. شاید لازم باشد به خاطر حیات زمین بار دیگر در این زمینه بازنگری انجام شود.

در بسیاری از کشور های دنیا گاوداری های بزرگی وجود دارند که دام خود را در مراتع سیر می کنند. راه حل ابتدایی که به ذهن اندیشمندان و فعالان حفظ محیط زیست می رسد، این است که باید مصرف گوشت گاو در دنیا کاهش پیدا کردن تا در نتیجه تعداد گاوداری ها در سطح جهان کمتر شود.

 

دشمنی طرفداران محیط زست با محصولات لبنی و گوشتی

طرفداران محیط زیست بر این باورند که اشتهای بشریت برای مصرف محصولات لبنی و گوشتی پیامد های جدی محیطی را در پی دارد. انواع دامداری و گاوداری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر جنگل زدایی، آلودگی هوا، گاز های گلخانه ای، گرم شدن کره زمین بیابان زایی، فرسایش خاک و همچنین چاقی انسان اثر سوء دارند.

منتقدان همچنین معتقدهد که دامداران در سراسر جهان بیشترین نقش را در از بین بردن حیوانات شکارچی در طبیعت داشته اند و تنواع زیستی در جهان را به خطر انداخته اند.

از طرفی استفاده بیش از اندازه از آب در دنیا برای تولید محصولات علوفه دامی امکان استفاده از آب برای مصارف دیگر را محدود کرده است.

بسیاری از این افراد پیشنهاد می کنند این توان و ظرفیت آبی اگر برای پرورش ماهی استفاده شود، بسیار سودمند تر خواهد بود و مضرات دامداری و گاوداری را نیز ندارد.

 

گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل اعلام کرده است که 26 درصد از سطح کره زمین برای صنعت دامپروری استفاده می شود. این مساحت اعم از محل نگهداری و محل کشت خوراک این دام هاست. یک سوم از مساحت زمین های زراعی در دنیا تحت پوشش محصولات خوراک دام قرار دارد. هفتاد درصد از زمین های جنگلی در برزیل به مراتعی برای چرای دام تبدیل شده اند. در بوتسوالنا صنعت دام، 23 درصد از کل آب مصرفی را به خود اختصاص داده است. در جهان می توان 18% از کل گاز های گلخانه ای منتشر شده را نتیجه ی دامپروری دانست.

در ایالات متحده آمریکا، تولیدات دامی مسئول 55 درصد از فرسایش خاک، 37 درصد مصرف کل آفت کش ها و 50 درصد آنتی بیوتیک است و دامپروری 95 درصد از تولیدات جو و 80 درصد از تولیدات ذرت را که می تواند به مصرف انسان برسد، مصادره می کند.

 

راه حل دیگر

با وجود تمامی مشکلات یاد شده می توان در دنیای امروز به دنبال روش های نوین دامپروی بود و با استفاده از روش های کشت نوین علوفه مانند کشت گلخانه ای بدون خاک، تمام مضرات ذکر شده برای صنعت گاوداری و دامپروری را مرتفع کرد.

منبع: آیا صنعت گاوداری کره زمین را نابود می کند ؟