مقایسه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
مقایسه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

مقایسه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

در این متن مقایسه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را خواهید خواند.

 

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت جایی ست که اطلاعات کم و به صورت موقت در آن ثبت می شود. حافظه کوتاه مدت یک فرآیند ذهنی است. شما از آن برای کارهایی نظیر حفظ نام و نشان فردی تا زمانی که آن مشخصات را جایی یادداشت کنید استفاده می کنید. اطلاعاتی که در این حافظه نگه می دارید خیلی زود ناپدید و فراموش می شوند. حافظه کوتاه مدت را مانند فیلتری در نظر بگیرید که تصمیم می گیرد چه مطالبی را نگه دارد و چه چیزهایی را دور بیندازد. زیرا در طول روز ما اطلاعاتی را دریافت می کنیم که نیازی به نگه داشتنشان نداریم. به عبارتی مغز ما را در برابر غرق شدن در افکار و اطلاعات غیر ضروری محافظت می کند.

 

چگونه حافظه کوتاه مدت را تقویت کنیم

اختلال در حافظه کوتاه مدت می تواند آزاردهنده باشد. ما چند راهکار برای تقویت آن برایتان آورده ایم. مثلا اینکه چندکار را هم زمان انجام ندهید. اگر نام یا شماره ای را می خواهید به حفظ کنید آن را چند بار با صدای بلند تکرار کنید. اطلاعاتی که دریافت می کنید را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. این کار به اصطلاح “خرد کردن” نام دارد خصوصاً در رابطه با حفظ شماره کمک کننده است.

روزانه یک فنجان قهوه بنوشید.  ورزش و پیاده روی را در برنامه روزانه تان جای دهید. به اندازه کافی بخوابید. گاهی مصرف مکمل هایی نظیر زینک می تواند کمک کننده باشد. تنش و استرس را کاهش دهید.

افرادی که در مراحل اولیه  آلزایمر هستند معمولا جزئیات روز و یا هفته قبل را به یاد نمی آورند اما اتفاقاتی که در گذشته افتاده است را به روشنی و با جزئیات یادشان است.

 

حافظه بلند مدت

اطلاعات در این حافظه تا مدت های طولانی می ماند اگر چیزی را که مربوط به چند ساعت قبل و یا چند دهه قبل است را به یاد می آورید. معمولاً این اطلاعات خارج از آگاهی ما قرار دارند اما وقتی بهشان نیاز داریم وارد حافظه کوتاه مدت می شوند و می توانیم از آن ها استفاده کنیم. معمولا برخی اطلاعات که برایمان مهم تر است را بهتر به یاد می آوریم.

 

انواع حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت به دو نوع تقسیم می شود:

حافظه بیانی: در آن خاطرات دردسترس و واضح هستنند. خود این حافظه به نام های حافظه اپیزودیک (رخدادهای خاص) و حافظه معنایی ( دانش مرتبط با جهان) تقسیم می شود.

حافظه ضمنی: معمولا ناهشیار است. این نوع حافظه دربردارنده خاطرات مربوط به حرکت بدن و نحوه استفاده از اشیاء است مانند استفاده از کامپیوتر، رانندگی و … .

 

امیدواریم از مقایسه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت لذت برده باشید.


منبع: در مورد مقایسه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بخوانید