اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک


اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

آیا می دانید اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک چیست و چگونه درمان می شود؟ افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، احساسات شدید و بی ثبات و نیز تحریف شده ای دارند. آن ها به شدت به تایید دیگران وابسته و نیازمند هستند. افراد هیستریونیکی دوست دارند مورد توجه دیگران باشند و اکثرا با رفتار یا لباس نامناسب سعی دارند توجه دیگران را به خود جلب کنند. این اختلال در خانم ها شایع تر از آقایان است و معمولا در دوران نوجوانی خود را نشان می دهد.

 

علائم افراد مبتلا به شخصیت نمایشی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی معمولا بسیار اجتماعی هستند. آن ها اگر در مرکز توجه دیگران نباشند بسیار معذب و ناراحت می شوند. احساساتشان به سرعت تغییر می کند. بسیار نمایشی رفتار می کنند گویی در حال نمایش تئاتر هستند و احساست اغراق شده ای از خود نشان می دهند. اغلب به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهند.

این افراد عجولانه رفتار می کنند و پیش از عمل فکر نمی کنند. افراد هیستریونیک معمولا خود خواه هستند و به دیگران توجه نمی کنند. از علائم دیگر این که در روابطشان مشکل دارند . در موارد شدیدتر برای جلب توجه دیگران اقدام به خودکشی می کنند. این بیماران معمولا زود گول می خورند و تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند. برخی از این افراد از نظر شغلی موفق هستند.

 

علت این بیماری

علت این بیماری هنوز مشخص نیست اما روانپزشکان بر این باورند که می تواند هم علت اکتسابی داشته باشد و هم موروثی باشد. تنبیه در دوران کودکی و نیز نگرفتن توجه از والدین به جز زمانی که رفتار خاصی می کند می تواند عامل مهمی باشد از دیگر عوامل می توان به دمدمی مزاج بودن والدین اشاره کرد. همه این موارد باعث سردردگمی کودک می شود و نمی داند چه رفتاری باعث تایید والدینش می شود البته در دوران نوجوانی استرس و تنش زیاد می تواند این بیماری را توسعه دهد.

 

درمان اختلال شخصیت نمایشی

بسیاری از این بیماران نمی پذیرند که به درمان نیاز دارند اما در صورتی که افسردگی هم داشته باشند که خودشان اذیت شوند ممکن است تقاضای کمک کنند. روان درمانی درمان مناسبی برای این افراد است. گاهی اوقات اگر این اختلال همراه با اضطراب و افسردگی همراه باشد دارو درمانی نیز توصیه می شود.

عوارض بیماری هیستریونیک

این اختلال می تواند بر روابط عاطفی و اجتماعی فرد مبتلا تاثیرات نامطلوبی بگذارد و اینکه این افراد بسیار مستعد ابتلا به افسردگی هستند. متاسفانه این بیماری درمان پذیر نیست اما با دوره های روان درمانی و نیز دارو درمانی می توان به این افراد کمک فراوانی کرد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک با کمک روانپزشک می توانند مانند افراد عادی به زندگی خود ادامه دهند.


منبع: اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک چیست ؟