خواص و مضرات سویا

خواص و مضرات سویا

سویا گیاه بومی آسیای شرقی است اما امروزه به طور عمده در آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی کشت می شود. خواص و مضرات سویادر بین مردم بحث برانگیز است. محصولات مختلفی از سویا تهیه می شوند. آرد سویا، پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و روغن سویا از جمله محصولات متنوعی هستند که از این دانه ی با ارزش تهیه می شود.

دانه ی سویا حاوی مواد آنتی اکسیدان و فیتومغذی است و می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. اما مصرف آن باید طبق ملاحظاتی انجام شود. در ادامه در خصوص خواص و مضرات سویا بیشتر مفصل تر صحبت خواهیم کرد.

 

ارزش غذایی سویا

دانه های سویا عمدتاً از پروتئین گیاهی تشکیل شده اند. ارزش غذایی 100 گرم سویا به شرح زیر است:

173 کالری انرژی

63% آب

16.6 گرم پروتئین

9.9 گرم کربوهیدرات

3 گرم قند

6 گرم فیبر

و 9 گرم چربی

 

پروتئین در سویا

سویا یکی از گیاهان غنی از پروتئین به شمار می رود و 36 تا 56% از سویای خشک را پروتئین تشکیل داده است. انواع اصلی پروتئین در سویا گلیسینین و کانگلیسینین هستند که البته برای برخی از افراد جزء مواد آلرژی زا به شمار می روند.

 

ویتامین ها و املاح معدنی در سویا

مولیبدن عنصر کمیابی است که در دانه های سویا یافت می شود. انواع ویتامین ها و املاح دیگر در سویا عبارتند از ویتامین کا (که در لخته سازی خون نقش دارد)، فولات (یا همان ویتامین ب 9 که به ویژه در زمان بارداری بسیار مهم است)، مس، منگنز، فسفر و تیامین (یا همان ویتامین ب 1).

 

دیگر ترکیبات مهم در سویا

سویا حاوی مواد ایزوفلاوون، فیتیک اسید و ساپونین است که همگی اثرات مطلوبی بر بهوبد سلامت بدن دارند.

 

خواص سویا

سویا می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. برخی از پژوهش ها اثر محافظتی سویا بر پروستات و ممانعت از ابتلا به سرطان پروستات در مردان را اثبات کرده اند.

سویا می تواند عوارض پس از یائسگی در زنان را نیز کاهش دهد. عوارض ناخواسته ای مانند تعریق، گر گرفتگی و تغییرات خلقی زنان را در این سنین آزار می دهد که با داشتن رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی می تواناین علائم را کاهش داد.

 

مضرات سویا

یکی از محدودیت های مصرف سویا در افرادی است که مبتلا به اختلالات تیروئیدی هستند. سویا می تواند کم کاری تیروئید را تشدید کند.

زیاده روی در مصرف سویا به دلیل داشتن مقادیر زیاد فیبر غیر قابل هضم برای انسان می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. به ویژه افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید در مصرف آن احتیاط کنند.

برخی افراد نیز به سویا آلرژی دارند.

با توجه به خواص و مضرات سویا که ذکر شد می توانید در حد اعتدال و در جای مناسب محصولات آن را مصرف کنید.

منبع: خواص و مضرات سویا چیست ؟