بیماری پارانوئید چیست

بیماری پارانوئید چیست ؟

آیا می دانید بیماری پارانوئید چیست ؟ آیا این بیماری قابل درمان است؟ بیماری پارانوئید و یا پارانویا نوعی اختلال شخصیتی است که در ادامه به طور کامل شما را با آن آشنا می کنیم. افراد مبتلا به این اختلال روانی دارای افکار و رفتارهای عجیبی هستند این افراد به همه کس شک دارند و بدون علت خاصی به دیگران سوء ظن دارند. بیماران پارانوئیدی مدام از دیگران دلخور می شوند زیرا گفتار و رفتار دیگران را اشتباه و بد برداشت می کنند.

 

سن پارانوئید

این بیماری خود را در سنین بزرگسالی نشان می دهد. افراد مبتلا به این بیماری همیشه نسبت به دیگران حالت تدافعی دارند زیرا بر این باورند که دیگران می خواهند آن ها را توهین یا تحقیر کنند یا بهشان صدمه بزنند. این افراد قادر به برقراری ارتباط صمیمانه و دوستانه با دیگران نیستند. متاسفانه افراد خانواده شان بسیار در رنج هستند.

 

علائم بیماری پارانوئید

  • قادر به گذشت و بخشش دیگران نیستند.
  • عکس العمل تندی دارند و خیلی زود خشمگین می شوند.
  • اهل تلافی کردن هستند.
  • معمولا به همسران خود بدون دلیل شک دارند.
  • انتقاد پذیر نیستند.
  • بسیار حساس و زودرنج هستند.
  • همیشه حق به جانب هستند و اشتباهات خود را گردن نمی گیرند.
  • با دیگران سر لجبازی و دشمنی دارند.
  • نمی توانند به کسی اعتماد کنند.

 

علت بوجود آمدن اختلال شخصیت پارانوئید

اگرچه علت اصلی این بیماری در دست بررسی است و هنوز پژوهشگران علت مشخصی برایش پیدا نکرده اند ، این بیماری جنبه موروثی هم دارد. معمولا افرادی که در خانواده سابقه بیماری اسکیزوفرنی دارند بیشتر در معرض ابتلا هستند. علت احتمالی دیگر اینکه می تواند تجربه دردناکی در دوران کودکی باعث بروز این مشکل شود. کودکانی که والدین پرخاشگر دارند و یا کودکیشان با احساس نا امنی سپری شده است می توانند قرابانیان این بیماری باشند.

 

راههای تشخیص

ابتدا پزشک تمام تاریخچه روانشناختی فرد را بررسی می کند و تست هایی که مرتبط با این بیماری است را روی فرد انجام می دهد.

 

درمان اختلال پارانوئید

درمان این بیماران کمی دشوار است زیرا این بیماران شکاک هستند و به پزشک خود نیز شک دارند. اگر بیماری شان به موقع درمان نشود، مزمن خواهد شد و درمانش به مراتب مشکل تر می شود. برای بهبود این مشکل باید خانواده نیز همیاری و پشتیبانی کنندهمچنین بیمار باید به کمک روانپزشک خود برنامه های خودیاری را دنبال نماید.

 

درمان دارویی

برخی پزشکان بر این باورند که این افراد دارو مصرف نکنند زیرا ممکن است احساس بدگمانی شان افزایش پیدا کند. البته برخی داروهای ضد اضطراب می تواند به آن دسته که دچار پریشانی و اضطراب هستند کمک کند. بنابراین فرد روانپزشک تصمیم می گیرد که بهتر است بیمار دارو مصرف کند یا نه.

حال به طور کامل می دانید بیماری پارانوئید چیست .

منبع: آیا می دانید بیماری پارانوئید چیست ؟